Pablo
Guest
Wed Jul 18, 2007 4:24 pm
Witam
Planowałem założyć żonie do auta czujniki parkowania ale po przyjrzeniu sie
ofercie na Allegro doczytałem ze wiekszość czujników nie może być montowana
na metalowych zderzakach. Ma ktoś pojęcie dlaczego? Zawsze wydawało mi się
że toto ustrojstwo działa na ultradźwiękach a co takiemu nadajnikowi czy
odbiornikowi przeszkadza w jakim zderzaku siedzi?
pozdrawiam
Pablo
Wieslaw Bicz
Guest
Wed Jul 18, 2007 5:45 pm
Pablo napisał(a):
Quote:
Witam
Planowałem założyć żonie do auta czujniki parkowania ale po przyjrzeniu sie
ofercie na Allegro doczytałem ze wiekszość czujników nie może być montowana
na metalowych zderzakach. Ma ktoś pojęcie dlaczego? Zawsze wydawało mi się
że toto ustrojstwo działa na ultradźwiękach a co takiemu nadajnikowi czy
odbiornikowi przeszkadza w jakim zderzaku siedzi?
pozdrawiam
Pablo
Być może chodzi o wybrzmienia, które przenoszą się do metalu i zakłócają odebrany sygnał
(dostarczają przypadkowych ech z metalu). Urządzenia tego typu są bardzo prymitywne z punktu
widzenia użytej elektroniki i analizy sygnału i pewnie sobie z takimi rzeczami nie radzą.
Jeśli by tak było, to może pomóc odpowiednie zaizolowanie (akustyczne) przetwornika ultradźwiękowego.
W. Bicz
www.optel.pl
Sylwester Łazar
Guest
Wed Jul 18, 2007 6:10 pm
Quote:
Jeśli by tak było, to może pomóc odpowiednie zaizolowanie (akustyczne)
przetwornika ultradźwiękowego.
W. Bicz
www.optel.pl
Można użyć zwykłego korka w tym celu.
Obawiam się, jednak, że chodzi tu nie tylko o tłumienie dźwięku w różnych
ośrodkach,
ale także o energię drgań i rozkład widma rezonansu.
Może się okazać, że zderzak tak drga, że umieszczenie małego czujnika w
korku może nie przynieść zamierzonego celu.
Jednak z punktu widzenia naukowego polecam zakupić taki komplet, zamontować,
podłączyć oscyloskop za wzmacniaczem i włączyć silnik
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
tel. 0604873468
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Wieslaw Bicz
Guest
Wed Jul 18, 2007 6:25 pm
Sylwester Łazar napisał(a):
Quote:
Jeśli by tak było, to może pomóc odpowiednie zaizolowanie (akustyczne)
przetwornika ultradźwiękowego.
W. Bicz
www.optel.pl
Można użyć zwykłego korka w tym celu.
Obawiam się, jednak, że chodzi tu nie tylko o tłumienie dźwięku w różnych
ośrodkach,
ale także o energię drgań i rozkład widma rezonansu.
Może się okazać, że zderzak tak drga, że umieszczenie małego czujnika w
korku może nie przynieść zamierzonego celu.
Jednak z punktu widzenia naukowego polecam zakupić taki komplet, zamontować,
podłączyć oscyloskop za wzmacniaczem i włączyć silnik
--
Te czujniki badają tylko i wyłącznie impuls, który odbija się od przeszkody i są - jak sądzę -
wyposażone w bardzo prymitywną analizę sygnału.
Ponieważ impulsy w metalu mogę mieć niezłą energię (bo są słabo tłumione), to mogą mylić czujniki,
pokazując np., że stale jest jakaś bliska przeszkoda. Obudowa przetwornika ultradźwiękowego
używanego do takich czujników jest raczej słabo tłumiona - stosowane są bowiem bardzo tanie elementy.
Izolacja akustyczna (np. korek) może dać dobry efekt, ale to trzeba spróbować.
W. Bicz
www.optel.pl
Pablo
Guest
Wed Jul 18, 2007 7:32 pm
Quote:
Ponieważ impulsy w metalu mogę mieć niezłą energię (bo są słabo tłumione),
to mogą mylić czujniki, pokazując np., że stale jest jakaś bliska
przeszkoda. Obudowa przetwornika ultradźwiękowego używanego do takich
czujników jest raczej słabo tłumiona - stosowane są bowiem bardzo tanie
elementy.
Izolacja akustyczna (np. korek) może dać dobry efekt, ale to trzeba
spróbować.
Zaryzykuję i dam znac jak poszedł eksperyment. Mój zderzak jest nieco
nietypowy co prawda bo z blachy 3mm ale sprawdzę ;)
pozdrawiam
Pablo
xxxx
Guest
Wed Jul 18, 2007 7:32 pm
Był 18 lipiec 2007 roku (środa) gdy o godz. 19:25, wszystkim znany *Wieslaw
Bicz* napisał(a):
Quote:
Sylwester Łazar napisał(a):
Jeśli by tak było, to może pomóc odpowiednie zaizolowanie (akustyczne)
przetwornika ultradźwiękowego.
W. Bicz
www.optel.pl
Można użyć zwykłego korka w tym celu.
Obawiam się, jednak, że chodzi tu nie tylko o tłumienie dźwięku w różnych
ośrodkach,
ale także o energię drgań i rozkład widma rezonansu.
Może się okazać, że zderzak tak drga, że umieszczenie małego czujnika w
korku może nie przynieść zamierzonego celu.
Jednak z punktu widzenia naukowego polecam zakupić taki komplet, zamontować,
podłączyć oscyloskop za wzmacniaczem i włączyć silnik
--
Te czujniki badają tylko i wyłącznie impuls, który odbija się od przeszkody i są - jak sądzę -
wyposażone w bardzo prymitywną analizę sygnału.
Ponieważ impulsy w metalu mogę mieć niezłą energię (bo są słabo tłumione), to mogą mylić czujniki,
pokazując np., że stale jest jakaś bliska przeszkoda. Obudowa przetwornika ultradźwiękowego
używanego do takich czujników jest raczej słabo tłumiona - stosowane są bowiem bardzo tanie elementy.
Izolacja akustyczna (np. korek) może dać dobry efekt, ale to trzeba spróbować.
W. Bicz
www.optel.pl
Podłacze sie do wątku.
Mam taki czujnik ale czasmi pokazuje mi nieprawidłowo fałszywy alarm.
SPrawdzałem i .. doszedłem do tego ze muszę poruszyć czujnikiem w zderzaku
(palstykowym). Czy to ma jakis związek. Wydaje mi się ze tak jakby za
"szeroko" widział i nie jestem tego na 100 % pewien, ale wydaje mi się ze
hak (wystający kilkanascie cm) tak jakby czasmi wzbudzał alarm.
Co o tym sadzicie koledzy.
--
Pozdrawiam
---------------
***ERA****
aby wysłać maila:
http://cerbermail.com/?0jU9s04Hei
Sylwester Łazar
Guest
Wed Jul 18, 2007 7:41 pm
Quote:
(palstykowym). Czy to ma jakis związek. Wydaje mi się ze tak jakby za
"szeroko" widział i nie jestem tego na 100 % pewien, ale wydaje mi się ze
hak (wystający kilkanascie cm) tak jakby czasmi wzbudzał alarm.
Co o tym sadzicie koledzy.
Najprościej zdemontować hak na jakis czas i będzie pewność.
Sly
PAndy
Guest
Wed Jul 18, 2007 9:28 pm
"Pablo" <pablo@tnijto.belchatow.com> wrote in message
news:f7lbdr$ql4$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Witam
Planowałem założyć żonie do auta czujniki parkowania ale po
przyjrzeniu sie ofercie na Allegro doczytałem ze wiekszość czujników
nie może być montowana na metalowych zderzakach. Ma ktoś pojęcie
dlaczego? Zawsze wydawało mi się że toto ustrojstwo działa na
ultradźwiękach a co takiemu nadajnikowi czy odbiornikowi przeszkadza w
jakim zderzaku siedzi?
pewnie moze dochodzic do wtornych odbic - taki nadajnik ma czxas
wysylania impulsu i potem przechodzi w nasluch, moze okazac sie ze
odbita od twardej przeszkody fala wroci do przeszkody odbita od zderzaka
i odbije sie z powrotem oglupiajac odbiornik.