RTV forum PL | NewsGroups PL

Czujnik prędkości bez rozpiski - jak odgadnąć?

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czujnik prędkości bez rozpiski - jak odgadnąć?

Mateusz Viste
Guest

Fri Nov 09, 2018 1:58 pm   



Tematyka może bliższa grupie samochodowej, ale problem jest stricte
elektryczno-elektroniczny.

Wymieniłem ostatnio w samochodzie czujnik skorości (po polsku to chyba
"hallotron" się nazywa), który tak naprawdę nigdy nie działał... No i nie
działa nadal. Problem w tym, że nie mam pojęcia jak podpiąć go do
samochodu. Pod samochodem mam trzy kabelki: +12V, GND i sygnał (ten
ostatni zgaduję, pozostałe dwa sprawdziłem miernikiem). Sam czujnik ma 3
kabelki: zielony, czerwony i biały, a rozpiski do niego brak. Kolory
oczywiście całkiem inne niż te wystające pod samochodem.

No i pytanie: jak poznać na takim czujniku, który kabelek jest który?
Intuicja mi podpowiadała że czerwony to będzie +12V, zielony masa a biały
sygnał, tak podłączyłem no ale nie działa... Więc nie wiem. Równie dobrze
wiązkę mogę mieć padniętą, albo upalone wejście sygnałowe na ECU, albo
nowy czujnik felerny bądź sam go spaliłem moimi próbami. Ale zanim
poczynię dalsze kroki chciałbym w jakiś sposób upewnić się na 100% co do
tego jak ten czujnik powinien być podłączony.

Czujnik to takie cuś: http://tdpekar.ru/catalog/electrics/
datchik_skorosti/2112384301030/

Jak do tego podejść organoleptycznie, aby było możliwie bezpiecznie dla
samego czujnika?

Mateusz

wowa
Guest

Fri Nov 09, 2018 8:34 pm   



Quote:

Czujnik to takie cuś: http://tdpekar.ru/catalog/electrics/
datchik_skorosti/2112384301030/

https://carmanz.com/vaz/2108-1984-2003/329245-21085-1-2.html Na dole
strony jest schemat gdzie występuje ów datczik. Może coś pomoże. Są tam
numerki 1,2,3?
Wojtek

Mateusz Viste
Guest

Fri Nov 09, 2018 9:05 pm   



On Fri, 09 Nov 2018 20:34:39 +0100, wowa wrote:
Quote:
Czujnik to takie cuś: http://tdpekar.ru/catalog/electrics/
datchik_skorosti/2112384301030/

https://carmanz.com/vaz/2108-1984-2003/329245-21085-1-2.html Na dole
strony jest schemat gdzie występuje ów datczik. Może coś pomoże. Są tam
numerki 1,2,3?

Dzięki za ciekawy link! Na czujniku numerków niestety żadnych nie ma, ale
ze schematu wynikałoby że sygnał zwrotny leci środkowym kabelkiem, a VCC
i masa są po bokach. To już coś - szanse pomyłki schodzą do 50%
(zakładając że kolejność kabelków na schemacie jest zgodna z modelem
fizycznym). Jutro wlezę pod auto i sprawdzę jak to mam podpięte.

Tymczasem pomierzyłem stary czujnik omomierzem. Są tam 3 kabelki,
powiedzmy A, B i C. Omomierz wskazuje mi tak:

A -> C = 25 ohm (czerwona elektroda omomierza na A)
B -> A = 3.5 ohm (czerwona elektroda omomierza na B)

W pozostałych kombinacjach omomierz wskazuje 0. Nie mam pojęcia jak to
zinterpretować Smile Jednak zakładając że "B" (środkowy) to sygnał, zgodnie
ze schematem z carmanz.com, to powiedziałbym że A musi być masą, bo
odwrotnie na 25 ohm przy 12V wytraciłoby się 0.5A, a to wydaje mi się
zdecydowanie za dużo, domniemywam że pobór datczika powinien zawierać się
raczej w miliamperach. No nic, jak słońce wstanie to będę badał awtomobil
dalej, być może jeszcze niczego nie upaliłem.

Mateusz

wowa
Guest

Sat Nov 10, 2018 7:05 pm   



Quote:
On Fri, 09 Nov 2018 20:34:39 +0100, wowa wrote:
Czujnik to takie cuś: http://tdpekar.ru/catalog/electrics/
datchik_skorosti/2112384301030/

Jeszcze jedno, to jest czujnik stosowany w Ładach, Gazach itp. Może

jakieś forum miłośników (.ru), albo mechanik z dawnych lat? W okolicach
Tarnowa jest/był sprzedawca wschodnich pojazdów, zapytać nie zaszkodzi.
Wojtek

Mateusz Viste
Guest

Sat Nov 10, 2018 9:07 pm   



On Sat, 10 Nov 2018 19:05:57 +0100, wowa wrote:

Quote:
On Fri, 09 Nov 2018 20:34:39 +0100, wowa wrote:
Czujnik to takie cuś: http://tdpekar.ru/catalog/electrics/
datchik_skorosti/2112384301030/

Jeszcze jedno, to jest czujnik stosowany w Ładach, Gazach itp.

Zgadza się, do mojej Łady to.

Quote:
Może jakieś forum miłośników (.ru)

Póki co podpytałem na forach lokalnych, niestety bez odzewu. Kolejny
zaplanowany ruch to zaiste wgłębić się w jakieś forum .ru, ale muszę
przedtem podszkolić swój rosyjski, który jest wybitnie nietechniczny (na
poziomie czytanek typu wini puch i druzja).

Miałem nadzieję że może od strony elektronicznej da się to ugryźć, ale
widzę że chyba jednak też nic z tego :)

Mateusz

t-1
Guest

Sat Nov 10, 2018 10:05 pm   



W dniu 2018-11-09 o 13:58, Mateusz Viste pisze:
Quote:
Tematyka może bliższa grupie samochodowej, ale problem jest stricte
elektryczno-elektroniczny.

No to dlaczego nie dasz na pl.misc.samochody?

Mateusz Viste
Guest

Sat Nov 10, 2018 10:13 pm   



On Sat, 10 Nov 2018 22:05:46 +0100, t-1 wrote:
Quote:
W dniu 2018-11-09 o 13:58, Mateusz Viste pisze:
Tematyka może bliższa grupie samochodowej, ale problem jest stricte
elektryczno-elektroniczny.

No to dlaczego nie dasz na pl.misc.samochody?

Bo liczyłem tutaj na czysto elektroniczne podejście do tematu Smile (jeśli
takie w ogóle jest możliwe w tym wypadku)
Od tej "samochodowej" strony zarzuciłem sieć już w innych miejscach, jak
sądzę bardziej adekwatnych niż pms.

Mateusz

t-1
Guest

Sat Nov 10, 2018 10:25 pm   



W dniu 2018-11-10 o 22:13, Mateusz Viste pisze:
Quote:
On Sat, 10 Nov 2018 22:05:46 +0100, t-1 wrote:
W dniu 2018-11-09 o 13:58, Mateusz Viste pisze:
Tematyka może bliższa grupie samochodowej, ale problem jest stricte
elektryczno-elektroniczny.

No to dlaczego nie dasz na pl.misc.samochody?

Bo liczyłem tutaj na czysto elektroniczne podejście do tematu Smile (jeśli
takie w ogóle jest możliwe w tym wypadku)
Od tej "samochodowej" strony zarzuciłem sieć już w innych miejscach, jak
sądzę bardziej adekwatnych niż pms.

Mateusz


Na tej stronie dyskutują także o czujnikach w samochodach ze wschodu.
Ale ten jest przy zapłonie, choć ma takie same kolory.
http://car-exotic.com/images/vaz_2106_137.jpg

Mateusz Viste
Guest

Mon Nov 12, 2018 1:29 pm   



On Fri, 09 Nov 2018 12:58:22 +0000, Mateusz Viste wrote:
Quote:
Czujnik to takie cuś: http://tdpekar.ru/catalog/electrics/
datchik_skorosti/2112384301030/

Jak do tego podejść organoleptycznie, aby było możliwie bezpiecznie dla
samego czujnika?

Ostatecznie prawidłową rozpiskę podał mi wschodni kolega Borys:
https://www.niva-club.net/viewtopic.php?f=25&t=28633&p=759264

Gdybym kiedyś znów tej informacji szukał a powyższe forum znikło to,
patrząc frontem na wtyczkę czujnika (z pipkiem na górze):
- lewy to +12V
- środkowy sygnał
- prawy masa

Sam nie wpadłbym na to bo nie odważyłbym się podłączać masy pod czerwony
kabelek... Po kolorach na gniazdku czujnika:
- czerwony = masa
- żółty = sygnał
- niebieski = +12V

Od strony samochodu (ECU) kolory są całkiem inne:
- szary = masa
- zielony = sygnał
- fioletowo-biały = +12V

Ciekawostka: jeden z przewodów (zielony) jest znacząco grubszy od
innych... wstępnie naiwnie myślałem że to musi być masa, a to sygnał...

Wygląda na to że kolory i rozmiary przewodów są całkiem losowe i fabryka
daje cokolwiek akurat ma pod ręką.

Inna ciekawostka: czujnik zdaje się nie dawać napięcia na wyjściu, tylko
zwiera (i rozwiera) masę. Na linii sygnałowej samochodu (bez czujnika)
jest +12V, jak podłączyć czujnik i pokręcić to 6x na obrót spada do zera.

Wracając do tematu: nie znalazłem sposobu na "wybadanie" który kabelek
jest który. Ale wygląda na to że te czujniki są niezwykle idioto-odporne,
bo przy wcześniejszych próbach podłączałem go na kilka sposobów i on to
przeżył.

Teraz podłączony komputer wskazuje mi (jakąś) szybkość jak jadę. Co
prawda szybkość ta nie ma związku z rzeczywistością, bo przed domem na
podwórku komputer twierdzi że jadę 300 km/h, ale to pewno program coś źle
przelicza. Przy zatrzymanym samochodzie wskazuje poprawnie zero.

Mateusz

Queequeg
Guest

Wed Nov 14, 2018 1:24 pm   



Mateusz Viste <mateusz_at_nie.pamietam> wrote:

Quote:
Inna ciekawostka: czujnik zdaje się nie dawać napięcia na wyjściu, tylko
zwiera (i rozwiera) masę. Na linii sygnałowej samochodu (bez czujnika)
jest +12V, jak podłączyć czujnik i pokręcić to 6x na obrót spada do zera.

Tak samo mam w skuterze (też hallotron z otwartym kolektorem / drenem),
tylko 2x na obrót.

Quote:
Wracając do tematu: nie znalazłem sposobu na "wybadanie" który kabelek
jest który. Ale wygląda na to że te czujniki są niezwykle idioto-odporne,
bo przy wcześniejszych próbach podłączałem go na kilka sposobów i on to
przeżył.

Ja wybadałem podłączając 5 V przez duży rezystor i przykładając magnes,
mierząc jednocześnie trzeci przewód względem masy. Wyszedłem z założenia,
że puszczenie kilkuset uA wstecznie lub np. przez wyjście krzywdy mu nie
zrobi, a raczej nie bierze więcej prądu (czyli prawidłowo się zasili, jak
trafię). I przy którejś próbie się zasilił.

--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czujnik prędkości bez rozpiski - jak odgadnąć?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map