RTV forum PL | NewsGroups PL

Czekolada w kształcie płytki drukowanej z opornikami gdzie kupić takie cuda?

[OT] sukces tylko w zjednoczeniu europy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czekolada w kształcie płytki drukowanej z opornikami gdzie kupić takie cuda?

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

J.F.
Guest

Sat Dec 03, 2016 4:50 pm   



Dnia Sat, 3 Dec 2016 01:22:11 +0100, HF5BS napisał(a):
Quote:
Co do matematyki - w C64 odejmij 5.2-5... Wynik <>0.2... (kiedyś mi przez
ten błąd jeden program liczący odległości pokazywał kompletne bzdury). Radzę
sobie wtedy, mnożąc elemeny działania przez 10 i o tyleż dzieląc wynik,
wyjdzie OK.

Hm, jesli w C64 nie spieprzyli czegos mocno, to wynik nie powinien
bardzo odbiegac od 0.2. Co jak co, ale odleglosci powinny sie liczyc
dosc dobrze.

Nawiasiem mowiac - wspolczesne procesory, zgodne z IEEEcostam, czyli
8087, to liczb dziesietnych tez nie przechowuja dokladnie.
Dokladnie do jest 0.5, 0.25, 0.125 itd, a takie 0.2 ma nieskonczone
rozwiniecie binarne.

J.

HF5BS
Guest

Sat Dec 03, 2016 7:26 pm   



Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:phapwfedlpal$.b77f1vi5x2g5.dlg@40tude.net...
Quote:
Dnia Sat, 3 Dec 2016 01:22:11 +0100, HF5BS napisał(a):
Co do matematyki - w C64 odejmij 5.2-5... Wynik <>0.2... (kiedyś mi przez
ten błąd jeden program liczący odległości pokazywał kompletne bzdury).
Radzę
sobie wtedy, mnożąc elemeny działania przez 10 i o tyleż dzieląc wynik,
wyjdzie OK.

Hm, jesli w C64 nie spieprzyli czegos mocno, to wynik nie powinien
bardzo odbiegac od 0.2. Co jak co, ale odleglosci powinny sie liczyc

No, tak bardzo nie odbiegał. Ale czegoż wymagać od liczby zaledwie
5-bajtowej? Problem był głównie w tym, że właśnie granica 0.2 była podziałem
między obszarami. Wynik poniżej 0.2 zaliczał obiekt do położonego w
sąsiednim obszarze. Najlepsze, że spowodowało to w końcu zaliczenie
położenia, do obszaru, który nie istnieje. Mimo, że wyliczona odległość nie
była specjalnie różniąca się od właściwej. Musiałem zastosować wybieg, gdzie
cząstki odejmowania pomnożyłem najpierw przez 10, wykonałem odejmowanie i
wtedy wynik podzieliłem przez 2, co już dało oczekiwane 0.2.

Quote:
dosc dobrze.

Nawiasiem mowiac - wspolczesne procesory, zgodne z IEEEcostam, czyli
8087, to liczb dziesietnych tez nie przechowuja dokladnie.
Dokladnie do jest 0.5, 0.25, 0.125 itd, a takie 0.2 ma nieskonczone
rozwiniecie binarne.

I chyba o to rozwinięcie można się potłuc... Czy to nie z tego powodu
pierwsze Pentiumy robiły błąd, chyba w jakiejś liczbie zmiennoprzecinkowej?
Coś mi po głowie chodzi, że w NT4 komenda pentnt.exe badała właśnie tę
sprawę, czy procek ma błąd w strukturze, czy nie. Nie pamiętam, w jaki
sposób ten błąd obchodzono, zdaje mi się, że wyłączano/odłączano jednostkę
ALU, bądź jej część odpowiedzialną za błąd i obliczenia robiono programowo,
już poprawną procedurą. Albo wymieniano procek... no, nie pamiętam.
W każdym razie, wykonanie tej komendy u mnie daje rezultat taki:
<ctrl-c>
Microsoft Windows XP [Wersja 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\>pentnt
The floating point hardware in this system does not
exhibit the Pentium floating point division error.

C:\>exit
<ctrl-v>

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

J.F.
Guest

Sat Dec 03, 2016 7:44 pm   



Dnia Sat, 3 Dec 2016 19:26:45 +0100, HF5BS napisał(a):
Quote:
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Co do matematyki - w C64 odejmij 5.2-5... Wynik <>0.2... (kiedyś mi przez
ten błąd jeden program liczący odległości pokazywał kompletne bzdury).

Hm, jesli w C64 nie spieprzyli czegos mocno, to wynik nie powinien
bardzo odbiegac od 0.2. Co jak co, ale odleglosci powinny sie liczyc

No, tak bardzo nie odbiegał. Ale czegoż wymagać od liczby zaledwie
5-bajtowej? Problem był głównie w tym, że właśnie granica 0.2 była podziałem
między obszarami. Wynik poniżej 0.2 zaliczał obiekt do położonego w
sąsiednim obszarze. Najlepsze, że spowodowało to w końcu zaliczenie
położenia, do obszaru, który nie istnieje.

Ok, ale to glownie swiadczy o kiepskim zdefniowaniu zadania :-)

Quote:
Nawiasiem mowiac - wspolczesne procesory, zgodne z IEEEcostam, czyli
8087, to liczb dziesietnych tez nie przechowuja dokladnie.
Dokladnie do jest 0.5, 0.25, 0.125 itd, a takie 0.2 ma nieskonczone
rozwiniecie binarne.

I chyba o to rozwinięcie można się potłuc...

Mozna, bo wychodzi np 0.1999999999999

Quote:
Czy to nie z tego powodu
pierwsze Pentiumy robiły błąd, chyba w jakiejś liczbie zmiennoprzecinkowej?

Nie, tam faktycznie byl blad, ale dopiero po 16 bitach znaczacych i
tylko w niektorych liczbach. Dla wiekszosci ludzi blad nieistotny i
niezauwazalny, ale niektorym moze np zaliczyc polozenie do
nieistniejacego obszaru Smile
A innym samolot spadnie, no ale to juz bardzo malo prawdopodobne.

A ja tu o zwyklym rozwinieciu binarnym - nie da sie w tym systemie
zapisac 0.2 dokladnie, bedzie zapamietane w przyblizenu.
Ale to tylko ostatni bit - 24-ty, 48-my, czy 64-ty mantysy, wiec sporo
cyfr dzietnych dokladnie.

J.

Sebastian Biały
Guest

Sat Dec 03, 2016 10:38 pm   



On 2016-12-03 19:26, HF5BS wrote:
Quote:
I chyba o to rozwinięcie można się potłuc... Czy to nie z tego powodu
pierwsze Pentiumy robiły błąd, chyba w jakiejś liczbie
zmiennoprzecinkowej?

Nie. Problemy z zapiszem liczb dziesiętnych w formie binarnej mantysy
pochodzi z IEE754. Pozostałe systemy kodowania (jak Motoroli) cierpią na
podobne problemy. Rozwiązano to wprowadzając dziesiętna mantysę w
IEEE754-2008. Obecnie czekamy na hardware który to zaimplementuje.
Współczesne algorytmy stosują różne sztuczki aby nieciekawe rozwiniecia
pokazać "lepiej" stąd pozorna poprawa jakości.

Bug w Pentium dotyczył dzielenia i nie ma nic z tym wspólnego. Ma
natomiast dużo wspólnego z dziadostwem QA:

https://www.cs.earlham.edu/~dusko/cs63/fdiv.html

HF5BS
Guest

Sun Dec 04, 2016 12:42 am   



Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:o1ve20$j9i$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
Współczesne algorytmy stosują różne sztuczki aby nieciekawe rozwiniecia
pokazać "lepiej" stąd pozorna poprawa jakości.

Wolałbym wszakże, aby to było choć trochę przewidywalne, bo wtedy mógłbym po
prostu odpowiednio zmodyfikować algorytm działania programu, by albo obejść
ewentualny błąd, albo chociaż zminimalizować jego skutki.

Quote:

Bug w Pentium dotyczył dzielenia i nie ma nic z tym wspólnego. Ma
natomiast dużo wspólnego z dziadostwem QA:

https://www.cs.earlham.edu/~dusko/cs63/fdiv.html

Cóż rzec, nie myli się tylko ten, co nic nie robi.

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

Sebastian Biały
Guest

Sun Dec 04, 2016 10:52 am   



On 2016-12-04 00:42, HF5BS wrote:
Quote:
Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:o1ve20$j9i$1@node2.news.atman.pl...
Współczesne algorytmy stosują różne sztuczki aby nieciekawe
rozwiniecia pokazać "lepiej" stąd pozorna poprawa jakości.
Wolałbym wszakże, aby to było choć trochę przewidywalne, bo wtedy
mógłbym po prostu odpowiednio zmodyfikować algorytm działania programu,
by albo obejść ewentualny błąd, albo chociaż zminimalizować jego skutki.

Podczas obliczeń konwersja do decimal nie jest potrzebna. Nie
potrzebujesz przewidywalności, jedynem celem tych algorytmów jest
prezentacja człowiekowi danych i nic więcej. Ten problem z utrudnioną
prezentacją niektórych liczb jest wyłacznie problemem estatycznym.

Zbych
Guest

Sun Dec 04, 2016 12:21 pm   



W dniu 03.12.2016 o 22:38, Sebastian Biały pisze:

Quote:
Rozwiązano to wprowadzając dziesiętna mantysę w
IEEE754-2008. Obecnie czekamy na hardware który to zaimplementuje.

Nie musicie czekać, IBM Power8 to ma.

Sebastian Biały
Guest

Sun Dec 04, 2016 1:19 pm   



On 2016-12-04 12:21, Zbych wrote:
Quote:
Rozwiązano to wprowadzając dziesiętna mantysę w
IEEE754-2008. Obecnie czekamy na hardware który to zaimplementuje.
Nie musicie czekać, IBM Power8 to ma.

No ma, ale nikt tego nie używa do czegokolwiek sensownego. Żeby było na
hardware musi poawić sie na maszynach do ogladania porno i facebooka.
Czekamy.

w systemie siła 'PO/EU
Guest

Sun Dec 04, 2016 2:18 pm   



Nikt tu nie widział takiego cuda?

HF5BS
Guest

Sun Dec 04, 2016 8:51 pm   



Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:o20p1u$rhg$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
Podczas obliczeń konwersja do decimal nie jest potrzebna. Nie potrzebujesz
przewidywalności, jedynem celem tych algorytmów jest prezentacja
człowiekowi danych i nic więcej. Ten problem z utrudnioną prezentacją
niektórych liczb jest wyłacznie problemem estatycznym.

Nie potrzebuję, by było ładnie, estetycznie, choć miło będzie, gdy tak się
stanie. Potrzebuję wyniku zgodnego z rzeczywistością, a czy to będzie
rozwolnienie kota sąsiadki, czy osmarkane krasnoludki, czy 7 segmentów
wyświetlacza LED, to mi mniej na tym zależy, byle ułożyło się we właściwy
wynik.

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

Sebastian Biały
Guest

Sun Dec 04, 2016 8:56 pm   



On 2016-12-04 20:51, HF5BS wrote:
Quote:
Nie potrzebuję, by było ładnie, estetycznie, choć miło będzie, gdy tak
się stanie. Potrzebuję wyniku zgodnego z rzeczywistością

Za pomocą liczb float nie da się tego w ogólnym przypadku uzyskać i nie
ma to nic wspólnego z prezentacją. Prezentacja z "błędami" to tylko
proba estatycznego zamiatania pod dywan problemów z mantysą.

HF5BS
Guest

Sun Dec 04, 2016 9:18 pm   



Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:o21sfd$v09$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
On 2016-12-04 20:51, HF5BS wrote:
Nie potrzebuję, by było ładnie, estetycznie, choć miło będzie, gdy tak
się stanie. Potrzebuję wyniku zgodnego z rzeczywistością

Za pomocą liczb float nie da się tego w ogólnym przypadku uzyskać i nie ma
to nic wspólnego z prezentacją. Prezentacja z "błędami" to tylko proba
estatycznego zamiatania pod dywan problemów z mantysą.

Czyli pozostaje chyba napisać własny algorytm, skoro "fabryczny" jest do
kitu...?
Na emulatorze Spectruma odjąłem 5.2-5 i było jak należy, 0.2... Więc chyba
się postarali?

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

Sebastian Biały
Guest

Sun Dec 04, 2016 9:24 pm   



On 2016-12-04 21:18, HF5BS wrote:
Quote:
Nie potrzebuję, by było ładnie, estetycznie, choć miło będzie, gdy tak
się stanie. Potrzebuję wyniku zgodnego z rzeczywistością
Za pomocą liczb float nie da się tego w ogólnym przypadku uzyskać i
nie ma to nic wspólnego z prezentacją. Prezentacja z "błędami" to
tylko proba estatycznego zamiatania pod dywan problemów z mantysą.
Czyli pozostaje chyba napisać własny algorytm, skoro "fabryczny" jest do
kitu...?

Nie da się. Rozwinięcia bywają nieskończone lub niepraktycznie długie
bez względu na wybór mantysy.

Quote:
Na emulatorze Spectruma odjąłem 5.2-5 i było jak należy, 0.2... Więc
chyba się postarali?

To tylko efekt warstwy prezentacji lub innego sposobu trzymania mantysy.
W ogólnym przypadku w dowolnie wymyslonej reprezentacji nie da się
zapisać dowolnej liczny, nawet wymiernej, bo pamięci zabraknie. Można
albo oszukiwac przy wyświetlaniu albo modyfikować mantysę aby zadowolić
jakąs grupę (jak dziesietne mantysy w IEE754-2008).

Pewne substytuty mozna uzyskać licząc symbolicznie i odraczając
dzielenia ale to nie jest zawsze możliwe. Mówiąc wprost każde obliczenia
floating point są obarczone błędem. Trzeba z tym żyć i nauczyć się go
minimalizować.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Dec 05, 2016 1:00 am   



Hello HF5BS,

Sunday, December 4, 2016, 9:18:18 PM, you wrote:

Quote:
Nie potrzebuję, by było ładnie, estetycznie, choć miło będzie, gdy tak
się stanie. Potrzebuję wyniku zgodnego z rzeczywistością
Za pomocą liczb float nie da się tego w ogólnym przypadku uzyskać i nie ma
to nic wspólnego z prezentacją. Prezentacja z "błędami" to tylko proba
estatycznego zamiatania pod dywan problemów z mantysą.
Czyli pozostaje chyba napisać własny algorytm, skoro "fabryczny" jest do
kitu...?
Na emulatorze Spectruma odjąłem 5.2-5 i było jak należy, 0.2... Więc chyba
się postarali?

Spectrum też miał błąd w arytmetyce, tylko nie pamiętam, jakich liczb
dotyczył - bliskich 1?


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

HF5BS
Guest

Mon Dec 05, 2016 2:24 am   



Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:o21u4b$52u$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
Czyli pozostaje chyba napisać własny algorytm, skoro "fabryczny" jest do
kitu...?

Nie da się. Rozwinięcia bywają nieskończone lub niepraktycznie długie bez
względu na wybór mantysy.

Tego jestem świadom, że tu trzeba coś z czymś pogodzić.

Quote:
Pewne substytuty mozna uzyskać licząc symbolicznie i odraczając dzielenia
ale to nie jest zawsze możliwe. Mówiąc wprost każde obliczenia floating
point są obarczone błędem. Trzeba z tym żyć i nauczyć się go
minimalizować.

Dokładnie o to mi chodzi. Nie wiem czemu, może głupio, kojarzy mi się to,
znaczy się co po przecinku, z odwróceniem widma sygnału w jakimś paśmie, a
potem ponownym jego odwróceniu, żeby przywrócić sygnał pierwotny. No, nie da
się stuprocentowo, zaczynają mi tu przed oczami fruwać, inna sprawa, czy
słusznie, zależności czasowe, fazowe, że co można szybko zrobić z górą, to
straci się po odwrotce i już nie odzyska, choć podobno w szczegółach diabeł
śpi. Zamierzam, jeśli dorwę mozliwość zrobienia takiej odwrotki wokół
zadanej częstotliwości (może w Audacity się da, wprost, czy przez wtyczkę?)
i zobaczyć, jaki to daje rezultat np. przy obrazkach SSTV... Śmiesznie
wychodzi np. kodek GSM...

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

Goto page Previous  1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czekolada w kształcie płytki drukowanej z opornikami gdzie kupić takie cuda?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map