Goto page 1, 2 Next
Tomasz Pyra
Guest
Tue Mar 16, 2004 4:51 am
Przepraszam za lekki odchyl od tematu *.elektronika, ale nie ma innej
grupy gdzie mogl bym zapytac.
Karta TV w tryinie PAL dajje mi obraz w rozdzielczosci 720x576.
Co w takiej klatce znajduje sie w liniach parzystych, a co w
nieparzystych?
I co bedzie znajdowalo sie w parzystych, a co w nieparzystych liniach
kolejnej klatki?
Pamietam kiedys doszedlem do tego ktore linie przeplotu zawieraja
ktore klatki i w jakiej kolejnosci, ale juz zapomnialem, a notatek nie
moge znalesc.
Leszek Wieczorek
Guest
Tue Mar 16, 2004 5:08 am
Quote:
Karta TV w tryinie PAL dajje mi obraz w rozdzielczosci 720x576.
Co w takiej klatce znajduje sie w liniach parzystych,
linie 2, 4, 6, ...........312
Quote:
a co w nieparzystych?
linie 1, 3, 5, ...............313
Quote:
I co bedzie znajdowalo sie w parzystych, a co w nieparzystych liniach
kolejnej klatki?
tak samo : w parzystych 2, 4, 6, itd
a w nieparzystych 1, 3, 5, itd
Leszek Wieczorek
Tomasz Pyra
Guest
Tue Mar 16, 2004 6:00 am
On Mon, 15 Mar 2004 22:08:23 +0100, "Leszek Wieczorek"
<l.wieczorek@xl.wp.pl> wrote:
Quote:
Karta TV w tryinie PAL dajje mi obraz w rozdzielczosci 720x576.
Co w takiej klatce znajduje sie w liniach parzystych,
linie 2, 4, 6, ...........312
a co w nieparzystych?
linie 1, 3, 5, ...............313
I co bedzie znajdowalo sie w parzystych, a co w nieparzystych liniach
kolejnej klatki?
tak samo : w parzystych 2, 4, 6, itd
a w nieparzystych 1, 3, 5, itd
Chodzilo mi o dzialanie przeplotu:
http://sedez.iq.pl/~hellfire/interlace.tif
ktore linie naleza do ktorej zarejestrowanej klatki?
Quote:
Leszek Wieczorek
Adam Dybkowski
Guest
Tue Mar 16, 2004 6:42 am
Tomasz Pyra wrote:
Quote:
Zwykła kamera video rejestruje nie pełne klatki 720x576 ale półobrazy
(na zmianę linie parzyste/nieparzyste). Po to właśnie jest przeplot, aby
w ciągu sekundy wcisnąć 50 różnych półobrazów zamiast 50 połówek 25
klatek. Przy takim przeplocie ruch wygląda znacznie lepiej, niż gdyby
filmować 25 klatek na sekundę i przesyłać je w połówkach, co drugą linię.
--
Adam Dybkowski
adybkows@amwaw.edu.pl
http://www.amwaw.edu.pl/~adybkows/
DJ MuNiO
Guest
Tue Mar 16, 2004 7:21 am
to sedez.iq.pl jeszcze dziala ? hehhe
Tomasz Pyra
Guest
Tue Mar 16, 2004 7:39 am
On Mon, 15 Mar 2004 23:42:50 +0100, Adam Dybkowski
<adybkows@amwaw.edu.pl> wrote:
Quote:
Tomasz Pyra wrote:
Chodzilo mi o dzialanie przeplotu:
http://sedez.iq.pl/~hellfire/interlace.tif
ktore linie naleza do ktorej zarejestrowanej klatki?
Zwykła kamera video rejestruje nie pełne klatki 720x576 ale półobrazy
(na zmianę linie parzyste/nieparzyste). Po to właśnie jest przeplot, aby
w ciągu sekundy wcisnąć 50 różnych półobrazów zamiast 50 połówek 25
klatek. Przy takim przeplocie ruch wygląda znacznie lepiej, niż gdyby
filmować 25 klatek na sekundę i przesyłać je w połówkach, co drugą linię.
Rozumiem idee przeplotu, chodzi mi o to co w ktorym momecie znajduje
sie w ktorej linii, o odpowiedz typu:
W ramce nr 1,wyswietlaniej w czasie <t+2/50s ; t+4/50s>znajduje sie:
-w liniach parzystych parzyste linie obrazu rejestrowanego w czasie <t
, t+1/50s>
-w liniach nieparzystych nieparzyste linie obrazu resetrowanego w
czasie <t+1/50s ; t+2/50s)
W ramce nr 2, wyswietlanej w czase <t+4/50s ; t+6/50s> zjaduje sie:
-w liniach parzystych parzyste linie obrazu rejestrowanego w czasie
<t+2/50 , t+3/50s>
-w liniach nieparzystych nieparzyste linie obrazu resetrowanego w
czasie <t+3/50s ; t+4/50s)
jakos tak to bylo, tylko czy w parzystych byl obraz szybciej, czy
wolniej to juz nie pamietam.
Leszek Wieczorek
Guest
Tue Mar 16, 2004 4:03 pm
Quote:
chodzi mi o to co w ktorym momecie znajduje
sie w ktorej linii, o odpowiedz typu:
W ramce nr 1,wyswietlaniej w czasie <t+2/50s ; t+4/50s>znajduje sie:
-w liniach parzystych parzyste linie obrazu rejestrowanego w czasie <t
, t+1/50s
-w liniach nieparzystych nieparzyste linie obrazu resetrowanego w
czasie <t+1/50s ; t+2/50s)
Widzę że robisz sobie z nas żarty
Kup sobie kalkulator i sobie policz
Leszek Wieczorek
Krzysztof Rudnik
Guest
Tue Mar 16, 2004 5:42 pm
Leszek Wieczorek wrote:
Quote:
chodzi mi o to co w ktorym momecie znajduje
sie w ktorej linii, o odpowiedz typu:
W ramce nr 1,wyswietlaniej w czasie <t+2/50s ; t+4/50s>znajduje sie:
-w liniach parzystych parzyste linie obrazu rejestrowanego w czasie <t
, t+1/50s
-w liniach nieparzystych nieparzyste linie obrazu resetrowanego w
czasie <t+1/50s ; t+2/50s)
Widzę że robisz sobie z nas żarty
Kup sobie kalkulator i sobie policz
Prawdopodobnie chodzi mu o problem - ktore linie (ktory polobraz):
parzyste czy nieparzyste sa starsze.
Zaleznie od momentu rozpoczecia lapania
obrazu, mozliwe sa obie sytuacje.
Krzysiek Rudnik
J.F.
Guest
Tue Mar 16, 2004 8:03 pm
On Tue, 16 Mar 2004 10:42:12 +0100, Krzysztof Rudnik wrote:
Quote:
Prawdopodobnie chodzi mu o problem - ktore linie (ktory polobraz):
parzyste czy nieparzyste sa starsze.
W starej normalnej TV to chyba nie ma miejsca - kamera jest
na biezaco skanowana - tnz nadajemy jedne linie z biezacego
obrazu [nawet nie bylo pamieci polobrazu, wiec gora
i dol sa opoznione], potem te drugie tez z biezacego obrazu.
Te nowsze kamery cmos .. ciekawe czy one maja przeplot, czy matryca
jest 720x576 ale przeciez dwie linie trzeba wziasc zeby kolor
uzyskac. A moze nawet 320x200 jest i polobrazach leci dokladnie
to samo.
J.
Bielsky
Guest
Tue Mar 16, 2004 8:47 pm
Quote:
W starej normalnej TV to chyba nie ma miejsca - kamera jest
na biezaco skanowana - tnz nadajemy jedne linie z biezacego
Ma miejsce.
Quote:
nawet nie bylo pamieci polobrazu, wiec gora
Bo i nie ma takiej potrzeby i nie bylo kiedys takiej mozliwosci technicznej.
To, co trzeba zapamietac zalatwialy to linie opózniajace.
Quote:
i dol sa opoznione], potem te drugie tez z biezacego obrazu.
Pierwsza linia pólobrazu nieparzystaego (o ile dobrz pamietam) zaczyna sie w
polowie górnego brzegu ekranu, ostatnia konczy sie w polowie, pozostale
linie zaczynaja sie z lewego brzegu, koncza na prawym.
Znalazlem cos takiego:
http://www.polvision.com.pl/docs/porady/PORADY-4.doc
Jesli idzie o obraz z karty - nie udalo mi sie sprawdzic, podejrzewam, ze
wiele nie rózni sie w porównaniu z tym z telewizji.
Obraz TV ma 625 linii, z czego 2*25 to tzw. impuls odchylania pionowego, nie
sa widoczne, czyli widac 575 linii - niemal tyle co w Twojej karcie.
Nie odpowiem na pytanie, czy karta naprawde daje 720*575, czy moze jest
inaczej zorganizowana struktura obrazu.
Roman
Guest
Tue Mar 16, 2004 9:08 pm
"Tomasz Pyra" <hellfire@sedez.iq.pl> wrote in message
news:44fc50l0483aioefsnisreltpbfo254qh7@4ax.com...
Quote:
jakos tak to bylo, tylko czy w parzystych byl obraz szybciej, czy
wolniej to juz nie pamietam.
Temat dyskusji się uprości, jeśli rozpatrywać i nazywać nie linie, a
półobrazy (ramki): parzyste, nieparzyste.
Na sekundę jest 50 półobrazów, naprzemian parzystych i nieparzystych, jedne
zawierają 312 linii drugie 313. Rozróżnienia się je dzięki różnym impulsom
wyrównawczym wplecionym w impuls synchronizacji ramki.
Tworzenie obrazu na kineskopie telewizyjnym odbywa się w ten sposób, że w
jednym półobrazie plamka rysuje linie np. parzyste zostawiająć między nimi
odstępy szerokości jednej linii, a w następnym półobrazie plamka przelatuje
po tych pozostawionych wolnych miejscach tworząc drugą grupę linii (teraz
nieparzystych - jeśli patrzeć na cały obraz będący dosłowną sumą kolejnych
dwóch półobrazów). Tak wymyślono już dawno, dawno temu gdy telewizja była
całkowicie analogowa i do generowania tego wszystkiego i następnie
wyświetlania na kineskopie nie trzeba było żadnych pamięci ani opóźnień
linii obrazowych.
Roman
Krzysztof Pawleta
Guest
Wed Mar 17, 2004 1:51 pm
Leszek Wieczorek wrote:
Quote:
Co w takiej klatce znajduje sie w liniach parzystych,
linie 2, 4, 6, ...........312
a co w nieparzystych?
linie 1, 3, 5, ...............313
O! Ktoś tu jest dowcipny?
No to teraz powiedz, w których liniach jest telegazeta
(Wideo nagrywa telegazetę... Więc standard PAL musi mieć na to miejsce ;-)
P.S. Zawsze jeszcze pozostaje pytanie, w których liniach jest tytuł,
a w których VPS?
--
_________________________________________________
| 'Krzys' Pawleta |
| mailto:pawletak@poczta.onet.pl |
|_______ICQ# 1582962___________GG: 259602_______|
Paweł
Guest
Wed Mar 17, 2004 8:43 pm
Quote:
Na sekundę jest 50 półobrazów, naprzemian parzystych i nieparzystych,
jedne
zawierają 312 linii drugie 313. Rozróżnienia się je dzięki różnym impulsom
wyrównawczym wplecionym w impuls synchronizacji ramki.
W każdym półobrazie jest 312,5 linii. Impulsy wyrównawcze nie służą do
rozróżniania ramek parzystych i nieparzystych.
Służą one jedynie zachowaniu ciągłości impulsów synchronizacji poziomej w
czasie trwania impulsu synchronizacji pionowej.
Paweł
Waldemar Krzok
Guest
Thu Mar 18, 2004 4:17 pm
Krzysztof Pawleta:
Quote:
Leszek Wieczorek wrote:
Co w takiej klatce znajduje sie w liniach parzystych,
linie 2, 4, 6, ...........312
a co w nieparzystych?
linie 1, 3, 5, ...............313
O! Ktoś tu jest dowcipny?
No to teraz powiedz, w których liniach jest telegazeta
(Wideo nagrywa telegazetę... Więc standard PAL musi mieć na to miejsce
co ma PAL do telegazety. PAL to system kodowania koloru, nie ramki. Za
ramkę odpowiedzialny jest CCIR (w EU), w PRLu był OIRT i jego resztki
się jeszcze częściowo ostały.
Quote:
P.S. Zawsze jeszcze pozostaje pytanie, w których liniach jest tytuł,
a w których VPS?
coś koło 14-24 i kawałek dalej. Nie chce mi się szukać, ale w sieci jest
o tym dość dużo.
Waldek
Roman
Guest
Thu Mar 18, 2004 6:32 pm
"Paweł" <pawelr@elsat.com.pl> wrote in message
news:23409-1079527384@213.17.228.73...
Quote:
W każdym półobrazie jest 312,5 linii.
To też niezła interpretacja, chociaż bardziej poglądowo brzmi 312/313 co do
półobrazów
Quote:
Impulsy wyrównawcze nie służą do
rozróżniania ramek parzystych i nieparzystych. Służą one jedynie
zachowaniu ciągłości impulsów synchronizacji poziomej w
czasie trwania impulsu synchronizacji pionowej.
to wiadomo, przy czym moment powstania pierwszego impulsu wyrównawczego:
czy jest to 64 czy 32 mikrsek. po ostatnim impulsie synchr. linii
poprzedniego półobrazu determinuje, który półobraz będzie następny. Uznajmy,
że jest to jednoznaczny wyróżnik mającego nastąpić półobrazu.
Pozdr.
Roman
Goto page 1, 2 Next