sofu
Guest
Tue Dec 30, 2008 1:22 am
Szanowni Grupowicze!
Mam pytanie odnośnie uszkodzenia ładowarki (przetwornicy impulsowej)
samochodowej zmieniającej napiecie z 12V
na 5V i prądzie 2A służącej do pracy i jednoczesnego ładowania akumulatora
nawigacji GPS NAVIA II (AKIRA).
Zakres napiec tej ładowarki to od 9V do 34 V
Otóż ładowarka ta w pewnym momencie przestała działać (przestala świecic
zielona dioda i uwalił sie bezpiecznik 2A jaki tam u niej jest). Po
delikatnym licowaniu go, miedziany drucik zastepujący bezpiecznik (nie
mialem takowego) w sekunde upalił sie na nowo. nastepne nieco grubsze tez.
Czy jest mozliwe, ze ja sam ją uszkodziłem, bowiem podłanczałem ją (tzn. te
czesc ktora sie wtyka w gniazdko zapalniczki w samochodzie ) do sieciowego
zasilacza niestabilizowanego 12 V 1A, ktory przy pomiarach multimetrem bez
obciązenia ma niecale 16 V. Zasilacz pochodzi od aktywnych głośnikow
komputerowych.
W kazdym razie nastapiło uszkodzenie tej przetwornicy. Pytanie co sie tam
mogło uwalic? Jest tam jakis scalak z radiatorem: Supra Tech WT601 d , a
takze tranzystor obudową podobny do tranzystorów serii BD
o nazwie NEC D882 P . Jest tam tez kilka diod opornikow i 2 kondensatory
elektrolityczne.
Czy warto to naprawiać i czy w ogole jest to mozliwe biorac pod uwage części
itd.
A moze to fabryka zle obliczyla moc jaka pobiera GPS bowiem napisali ze
pobiera 8 W. Nie wiem czy to uwzglednia tez ladowanie akumulatora podczas
aktywnej pracy urzadzenia?
Czy warto kupowac w takim razie oryginalna ładowarke/zasilacz i czy sie nie
uwali jak ta? Byc moze ja ja zniszczylem
zasilajac nie z systemu samochodu, a ze wspomnianego wyzej zasilacza? Moze
trzeba jakas mocniejsza ładowarke?
Widzialem na Allegro, ze takie ładowarki maja zbyt, wiec moze maja
sklonnosci do padów?
Bede wdzieczny za wypowiedzi w tej sprawie.
pozdrawiam - Janusz
xxxx
Guest
Tue Dec 30, 2008 9:54 pm
Był 30 grudzień 2008 roku (wtorek) gdy o godz. 1:22, wszystkim znany *sofu*
napisał(a):
Quote:
sklonnosci do padów?
Bede wdzieczny za wypowiedzi w tej sprawie.
pozdrawiam - Janusz
Moim zdaniem nie mogłes uszkodzić. O ile dobrze pamietam ładowarke do Akiry
można podlaczyć w szerszym zakresie napięć (nie wiem czy nie do 24V).
Jak z naprawą to nie wiem ale mnie sie nie oplaca. Teraz mozna kupić
mnóstow takich ładowarek za ok 5 zl (5V - 2A) (sam juz kupilem kilka
sztuk). Problemem moze być jedynie wtyk - bo te orygnialne chyba (o ile
dobrze pamietam) do Akiry nie bardzo pasują. Ja wykorzystałem ten ze starej
ładowarki.
--
Pozdrawiam
---------------
***ERA****
aby wysłać maila:
http://cerbermail.com/?0jU9s04Hei
KILu
Guest
Tue Dec 30, 2008 11:49 pm
sofu wrote:
Quote:
Czy jest mozliwe, ze ja sam ją uszkodziłem, bowiem podłanczałem ją
(tzn. te czesc ktora sie wtyka w gniazdko zapalniczki w samochodzie )
do sieciowego zasilacza niestabilizowanego 12 V 1A,
....zapewne pradu przemiennego...
Quote:
A moze to fabryka zle obliczyla moc jaka pobiera GPS bowiem napisali ze
pobiera 8 W.
Moj tani GPS pobiera z USB ponizej 2W (zdaje sie, ze w ten sposob nie
laduje baterii - nie sprawdze w tej chwili).
k,
sofu
Guest
Wed Dec 31, 2008 12:03 pm
--
Kościół katolicki to siedlisko wszelkiego zła, a szatan ma w nim używanie.
Użytkownik "KILu" <byter@wp.pl> napisał w wiadomości
news:gje8is$45l$1@inews.gazeta.pl...
[quote:e28d9c85b8]sofu wrote:
Czy jest mozliwe, ze ja sam ją uszkodziłem, bowiem podłanczałem ją
(tzn. te czesc ktora sie wtyka w gniazdko zapalniczki w samochodzie )
do sieciowego zasilacza niestabilizowanego 12 V 1A,
...zapewne pradu przemiennego...
A moze to fabryka zle obliczyla moc jaka pobiera GPS bowiem napisali ze
pobiera 8 W.
Moj tani GPS pobiera z USB ponizej 2W (zdaje sie, ze w ten sposob nie
laduje baterii - nie sprawdze w tej chwili).
k,
------[/quote:e28d9c85b8]
Otóż nie, to nie był prąd przemienny. Zasilacz pochodził jak wspomniałem od
zasilacza aktywnych głośników komputerowych. Kiedy mierze mu napięcie
multimetrem: METEX M-3610 mode to robic tylko na zakresie DCV
ACV - nic nie pokazuje.
O tym zasilaczu znalazlem w sieci:
Input 230V ~ 50Hz/ Output 12V- DC, 1A, Hohlstecker innen Plus, für
Netzwerkswitch LinkPro SOHO SH-9008T, gebraucht - 12 Monate
Gewährleistungsfrist
Artikel-Nr. +SNT-NF-121000A
GPS Navia II można ładowac i przez USB (teraz tak robie dokad nie kupie
nowej ładowarki) jak i przez gniazdo z boku.
Ten GPS kupiłem w Biedronce za 189 zł. Posiada procesor SiRF Atlas II 300
MHz, a wiec poprzednia gneracja.
Teraz raczej do sprzetu wkladaja SiRF Atlas III 400 MHz. Stad moze ta
cena?
Ale z drugiej strony GPS ładnie chodzi, nie zawiesza się i mozna z nim robić
rózne rzeczy po odblokowania Windowsa. Navia II od razu stala sie nieomal
kultowa, wgrywaja w nia inne mapy i rózne programy.
Na dzien dzisiejszy lepszym rozwiazaniem bylby zakup GPS Lark 43.0 za ok
350 zł. Ale co ciekawe sam sprzedawca z Carrefour serdecznie mi odradzał
zakup tego sprzetu ze wzgledu na duza awaryjnosc (lubi sie zawieszac, nie
laduje mapy, itp) . Ponoc 1 na 3 wraca i laduje w serwisie. Nie chcialem
wydac forse i ryzykowac.
Zakup drogiej nawigacji w moim przypadku nie wchodzi w gre.
Ja bardzo mało jezdze wiec lepsza markowa nawigacja by sie "niezpłacila" a
napewno szybko zestarzala technicznie.
Poniewaz moje podlaczenie ładowarki samochodowej do tego zasilacza bylo
prowizoryczne - na drutach, to polaczenie bylo "iskrzace" i byc moze
przetwornica dostawala jakiegos kopa co chwile? Raz dostawala prad, a za
chwile już nie, przy podłaczonej nawigacji. Co do poboru prądu, to nie
mierzyłem, ale mysle, ze pracujac i ladując sie jednoczesnie pobiera dosc
znaczny prad - na granicy zniszczenia tej ładowarki.
pozdrawiam - Janusz
sofu
Guest
Wed Dec 31, 2008 12:09 pm
--
Kościół katolicki to siedlisko wszelkiego zła, a szatan ma w nim używanie.
Użytkownik "xxxx" <axxa@wp.pl> napisał w wiadomości
news:10z7yl1np9rz$.dlg@axxa.post...
[quote:65c430ac96]Był 30 grudzień 2008 roku (wtorek) gdy o godz. 1:22, wszystkim znany
*sofu*
napisał(a):
sklonnosci do padów?
Bede wdzieczny za wypowiedzi w tej sprawie.
pozdrawiam - Janusz
Moim zdaniem nie mogłes uszkodzić. O ile dobrze pamietam ładowarke do
Akiry
można podlaczyć w szerszym zakresie napięć (nie wiem czy nie do 24V).
Jak z naprawą to nie wiem ale mnie sie nie oplaca. Teraz mozna kupić
mnóstow takich ładowarek za ok 5 zl (5V - 2A) (sam juz kupilem kilka
sztuk). Problemem moze być jedynie wtyk - bo te orygnialne chyba (o ile
dobrze pamietam) do Akiry nie bardzo pasują. Ja wykorzystałem ten ze
starej
ładowarki.
--
Pozdrawiam
======[/quote:65c430ac96]
Ta ładowarka pracuje niby w zakresach od 9 V do 34.
Kabel, to nie problem.
Gdzie kupowałes po 5 zł?
Ja mieszkam w Łodzi wiec sie chyba wybiore na giełde elektroniczna i tam
bede szukał.
Jesli sa w podobnych cenach, to kupie pare sztuk i niech sie uwalaja, oby
nie zbyt szybko.
pozdrawiam Janusz
KILu
Guest
Wed Dec 31, 2008 12:11 pm
sofu wrote:
[quote:570dfaf1a8]GPS Navia II można ładowac i przez USB (teraz tak robie dokad nie kupie
nowej ładowarki) jak i przez gniazdo z boku.
[/quote:570dfaf1a8]
Jz uzywam pierwszej Navii - to zdaje sie dokladnie to samo, tylko
ladniejsze.

Uzywam jej z ladowarka 5V / maks. 2A, ale nie mierzylem
poboru pradu przez ladujacy sie GPS (owego zasilacza uzywam do ladowania
przeroznych urzadzen, w tej chwili ma on jakies 6-7 roznych wtyczek:)).
k,
sofu
Guest
Fri Jan 02, 2009 4:41 pm
--
Kościół katolicki to siedlisko wszelkiego zła, a szatan ma w nim używanie.
Użytkownik "KILu" <byter@wp.pl> napisał w wiadomości
news:gjfk1n$c08$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
sofu wrote:
GPS Navia II można ładowac i przez USB (teraz tak robie dokad nie kupie
nowej ładowarki) jak i przez gniazdo z boku.
Jz uzywam pierwszej Navii - to zdaje sie dokladnie to samo, tylko
ladniejsze.

Uzywam jej z ladowarka 5V / maks. 2A, ale nie mierzylem
poboru pradu przez ladujacy sie GPS (owego zasilacza uzywam do ladowania
przeroznych urzadzen, w tej chwili ma on jakies 6-7 roznych wtyczek:)).
k,
-------
Witam!
Pierwsze Navi-e miały tylko 256 MB flasha, a Navia II ma 512 czyli dwa razy
wiecej.
To znaczy, ze mieszcza sie na niej przynajmniej 2 lub nawet 3 duze mapy
Polski bez koniecznosci nagrywania ich na karty.
A propos tej uszkodzonej ładowarki impulsowej, to dzis ja naprawiłem.
Myslałem, ze tam powstało jakies spustoszenie w przewodnikach i upalil sie
scalak i tranzystor, ale na szczescie poszla tylko dioda Zenera.
Byla w szeregu z diodą 1N5819 (Schottkiego) i dochodzila do bazy tranzystora
2SD882P ((Ucb=40V, Ic=3A, P=10W, Si NPN) czyli sterowała nim. Nie
wiedzialem jaka to dioda Zenera ale skoro na wyjsciu ma byc 5V to
pomyslalem, ze dioda tez ma taka byc i załozyłem: C5V1. Ładowarka na razie
działa dobrze, ale ciekawy jestem dla czego tamta zenerka walnęła? Mam
nadzieje, ze troche teraz pochodzi?
pozdrawiam
Janusz