RTV forum PL | NewsGroups PL

Cewka WN zasila dwie świece - jak to działa i jakie ma zalety?

Cewka WN i świece

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Cewka WN zasila dwie świece - jak to działa i jakie ma zalety?

Goto page Previous  1, 2

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Oct 30, 2012 11:26 am   



Hello Robert,

Tuesday, October 30, 2012, 11:18:12 AM, you wrote:

Quote:
Wystarczy spojrzeć pod maskę
samochodu z trzema cylindrami zamiast teoretyzować na grupie.
Nie poszukam wszystkich silników benzynowych trzycylindrowych.
Znalazłem Matiza. Ma trzy cewki. Ale ekonomia nie nakazywał by zastosować
dwie cewki?
Jedna w szereg dwie świece, druga jedną świecę zasila?

Oprócz znajomości ekonomii przydaje się tez elementarna znajomość
mechaniki. W silnikach rzędowych o parzystej ilości cylindrów (w
widlastych jest to już znacznie trudniejsze) masz pary cylindrów, w
których w jednym masz koniec wydechu a w drugim koniec sprężania. I w
takim momencie możesz dac iskrę na dwie świece.

Silniki 3-cylindrowe, 4-suwowe mają zaplon co 240 stopni i nie ma
mozliwosci znalezienia pary cylindrów, w których zapłon w jednym nie
kolidowałby ze ssaniem w drugim. Iskra w czasie ssania, to brutalne
zatrzymanie silnika i problemy w kolektorze dolotowym.

Myśle, że dzienną dawkę trollingu wyczerpałeś.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Robert Wańkowski
Guest

Tue Oct 30, 2012 11:46 am   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"
Quote:
Myśle, że dzienną dawkę trollingu wyczerpałeś.
To nie troling ale dyletanctwo.Smile

Dzięki za wyjaśnienia.

Robert

J.F
Guest

Tue Oct 30, 2012 12:00 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
Quote:
Oprócz znajomości ekonomii przydaje się tez elementarna znajomość
mechaniki. W silnikach rzędowych o parzystej ilości cylindrów (w
widlastych jest to już znacznie trudniejsze) masz pary cylindrów, w

w widlastych tez, z nielicznymi wyjatkami.
Poki nie jest to silnik do rasowego motocykla, to chcesz miec jednak
zaplony rownomiernie rozlozone.

A przeciez dawniej mialy rozdzielacz zaplonu, i byl ladny symetryczny.

Quote:
Silniki 3-cylindrowe, 4-suwowe mają zaplon co 240 stopni i nie ma
mozliwosci znalezienia pary cylindrów, w których zapłon w jednym nie
kolidowałby ze ssaniem w drugim. Iskra w czasie ssania, to brutalne
zatrzymanie silnika i problemy w kolektorze dolotowym.

Niezaleznie od tego - co zrobic z ta jedna nadmiarowa swieca.

Bo teraz modne silniki GDI/FSI, mozna iskrzyc w trybie ssania :-)


J.

J.F
Guest

Tue Oct 30, 2012 12:13 pm   



Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w
Quote:
O ile mnie skleroza nie myli, to PF126P, vulgo maluch, miał dwie
cewki.

Nie mial.

Quote:
Zaoszczędzono rozdzielacz.

dopiero w pozniejszej wersji, wtedy dali jedna dwuwyjsciowa cewke.

Quote:
Teraz też coponiektóre pojazdy mają n cewek i elektroniczną komutację
po stronie NN. Zresztą Syrena i Wartburg też tak miały.
dowód:
http://www.youtube.com/watch?v=4PNHjQBIspY
Rozdzielacz WN jest droższy od 1-2 dodatkowych cewek.

No nie wiem czy sie zgodzic ... bo oprocz Syreny i Wartburga byla
jeszcze masa pojazdow, i prawie wszystkie mialy rozdzielacz a nie N
cewek.

Dawniej cewki byly drozsze ? Rozdzielacz byl jest drozszy niz 2 cewki
ale tanszy niz 3 ?
W socjalizmie byly tansze ? Przerywacze i kondensatory tez kosztuja ?
Ustawienie zaplonu na 4 przerywaczach jest niemozliwe, ale w dwusuwie
to nieistotne ?
Licencji na kopulki nie mielismy ?

Hm ... kto pamieta Warszawe - tez chyba miala rozdzielacz ?


J.

Adam Wysocki
Guest

Tue Oct 30, 2012 2:09 pm   



J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Z oszczednosci.

Też tak myślę. Przykład - Suzuki GSX 750F (swego czasu najtańszy motocykl,
który leciał ponad 200 km/h) ma (przynajmniej w 2002 r.) jedną cewkę na
dwie świece, a Suzuki GSX 1300R (Hayabusa) z 2000 r. (starszy rocznik, ale
dużo wyższa klasa) ma już osobną cewkę dla każdej świecy.

Oprócz tego ten drugi jest na wielopunktowym wtrysku (pierwszy na gaźnikach)
i generalnie ma sporo nowsze rozwiązania techniczne niż GSXF, na tym modelu
Suzuki nie oszczędzało, chociaż np. silnika krokowego przepustnicy nie ma,
nadal jest manualne ssanie (ale ono tylko uchyla przepustnicę i pozwala
komputerowi zrobić resztę).

Kolejny przykład to chińskie skutery, tam jest jeden cylinder, jedna świeca
i jedna cewka, ale iskra pojawia się co 180 stopni. Koło magnesowe (ciężkie
koło zamachowe będące przy okazji elementem alternatora) ma wyżłobienie,
z którego sygnał jest wyłapywany przez cewkę i ona wyzwala iskrę. Nie wiem
jak jest w jednocylindrowych motocyklach z górnej półki - może tak samo, bo
w sumie nie wyobrażam sobie inaczej (impulsator musiałby być na rozrządzie).
Ktoś wie coś więcej?

Quote:
choc nigdy nie mialem, swiece to wytrzymuja ?

Świece które w GSXF zrobiły 20 tys. km:

http://motogof.tumblr.com/image/33649994624
http://motogof.tumblr.com/image/33650107120
http://motogof.tumblr.com/image/33650131508

Zwróć uwagę na stan elektrod. Te świece są już do wyrzucenia.

Nie wiem jak by było jakby była iskra 2x rzadziej.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

J.F
Guest

Tue Oct 30, 2012 5:55 pm   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
Hello Robert,
Quote:
Jak zgnije przewód WN, cewka lub świeca padnie to jeden cylinder
przestanie
pracować. A tak dwa.

Mam Lanosa wyprodukowanego 14 lat temu. Przejechał 257 tysięcy
kilometrów. Ma oryginalne cewki.

Nie widze powodu, dla którego uszkodzenie jednego przewodu w.n. czy
świecy mialoby unieruchomić dwa cylindry na raz. Zarówno przewody jak
i swiece dostają zazwyczaj przebicia a nie przerwy. A i to nie od
razu
pełnego.

Zdejmij jeden przewod i zobacz co bedzie :-)

Quote:
Ale to moje przemyślenia. I pewnie powiesz (i będziesz miał rację),
że to
nie sprzęt wojskowy, czy kosmiczny gdzie stosują zwielokrotnienia
układów.
Dokładnie. Poza tym - to od dawna projektuja księgowi.

No, teraz modne jednak po jednej cewce na swiece (no i jeszcze jakis
killer - R6 z dwiema swiecami na cylinder i po cewce na kazdej
swiecy - ale to nie byl samochod dla ubogich.

J.

Goto page Previous  1, 2

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Cewka WN zasila dwie świece - jak to działa i jakie ma zalety?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map