Andrzej W.
Guest
Sun Feb 03, 2008 9:58 am
Skoro już dałem głos w tym temacie to zadam kilka pytań mnie
nurtujących, może ktoś zna odpowiedzi.
1. Czy identyczne ogniwa litowa można łączyć ze sobą równolegle w celu
zwiększenia maksymalnego prądu?
2. Ile energii w trakcie ładowania jest magazynowane w baterii a ile
idzie w temperaturę, reakcje chemiczne itd.
3. Pytanie jak wyżej, ale dla różnych prądów ładowania np.:
- 0,5C,
- 1 C,
- 10C.
Czy nie jest przypadkiem tak, że jak ładujemy w okolicach 1C to
sprawność ładowania jest spora, a jak przywalimy 5C to tak w okolicach
1C jest magazynowane a reszta idzie w ciepło?
4. Znacie jakieś ciekawe układy balancerów dla dużych baterii (wiele
ogniw) litowych?
--
Pozdrawiam,
AWa.
emil
Guest
Sun Feb 03, 2008 12:39 pm
Andrzej W. pisze:
Quote:
Skoro już dałem głos w tym temacie to zadam kilka pytań mnie
nurtujących, może ktoś zna odpowiedzi.
1. Czy identyczne ogniwa litowa można łączyć ze sobą równolegle w celu
zwiększenia maksymalnego prądu?
Jak najbardziej. Tylko przed połączeniem wyrównać napięcia.
Quote:
2. Ile energii w trakcie ładowania jest magazynowane w baterii a ile
idzie w temperaturę, reakcje chemiczne itd.
Słyszałem że sprawność cyklu naładowanie-rozładowanie to ok 80%
3. Pytanie jak wyżej, ale dla różnych prądów ładowania np.:
- 0,5C,
- 1 C,
- 10C.
Czy nie jest przypadkiem tak, że jak ładujemy w okolicach 1C to
sprawność ładowania jest spora, a jak przywalimy 5C to tak w okolicach
1C jest magazynowane a reszta idzie w ciepło?
Im większy prąd tym większe straty na rezystancji wewnętrznej ogniwa (z
prawa Ohma)
Quote:
4. Znacie jakieś ciekawe układy balancerów dla dużych baterii (wiele
ogniw) litowych?
Najprostszy to komparator TL431 który po przekroczeniu 4.2V zwiera
ogniwo na rezystorze przy pomocy jakiegoś tranzystorka (typowo
darlingtona). Jeden taki układ na ogniwo.
Reszta jest rozwinięciem tzn: zamiast jednego komparatora na ogniwo
można dać jakiegoś mikroprocek na cały pakiet, dodać układ termiczny itp. .
Greg(G.Kasprowicz)
Guest
Sun Feb 03, 2008 12:51 pm
Quote:
1. Czy identyczne ogniwa litowa można łączyć ze sobą równolegle w celu
zwiększenia maksymalnego prądu?
jak najbardziej, czesto jest tak w laptopach, gdzie sa laczone po 2
Quote:
2. Ile energii w trakcie ładowania jest magazynowane w baterii a ile idzie
w temperaturę, reakcje chemiczne itd.
zalezy od pradu ladowania i wielu innych czynnikow
Czy nie jest przypadkiem tak, że jak ładujemy w okolicach 1C to sprawność
ładowania jest spora, a jak przywalimy 5C to tak w okolicach 1C jest
magazynowane a reszta idzie w ciepło?
to chyba dla kazdego typu AKU jest prawda
Quote:
4. Znacie jakieś ciekawe układy balancerów dla dużych baterii (wiele
ogniw) litowych?
http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm
Andrzej W.
Guest
Sun Feb 03, 2008 1:06 pm
Te rozwiązania balancerów polegają na traceniu mocy gdzieś poza baterią,
przy zasilaniu bateryjnym tracenie mocy to kiepski pomysł.
(doładowywanie z baterii słonecznej, doładowywanie z odzyskiwania
energii kinetycznej itp.).
--
Pozdrawiam,
AWa.
Andrzej W.
Guest
Sun Feb 03, 2008 1:11 pm
emil pisze:
Quote:
Im większy prąd tym większe straty na rezystancji wewnętrznej ogniwa (z
prawa Ohma)
Rezystancja wewnętrzna jest powodem oczywistym, zastanawiam się czy nie
istnieją też jakieś dodatkowe ograniczenia wynikające z wydajności
procesów elektrochemicznych zachodzących w trakcie ładowania ogniwa.
Chciałbym wiedzieć, jaki jest udział tych innych ograniczeń w
całkowitych stratach przy ładowaniu.
Przeważnie rezystancja wewnętrzna odniesiona jest do pracy ogniwa jako
źródła energii, jestem ciekaw czy i jak bardzo zmienia się jej wartość
gdy zaczynamy takie ogniowo ładować.
--
Pozdrawiam,
AWa.
Dykus
Guest
Sun Feb 03, 2008 7:55 pm
Witam,
Dnia 3.02.08 (niedziela), 'Andrzej W.' napisał(a):
Quote:
2. Ile energii w trakcie ładowania jest magazynowane w baterii a ile
idzie w temperaturę, reakcje chemiczne itd.
Wg strony, którą podrzuciłeś w innym poście to sprawność ładowania wynosi
99.9%. Poza tym drobna uwaga:
"Increasing the charge current does not shorten the charge time by much.
Although the voltage peak is reached quicker with higher charge current,
the topping charge will take longer."
No i ważne, aby ładowanie zbyt dużym prądem nie spowodowało zadziałanie
układów zabezpieczających - jeżeli ogniwo takie ma i jeżeli działa ono
także dla prądu ładowania.
--
Pozdrawiam,
Dykus.
Andrzej W.
Guest
Sun Feb 03, 2008 9:01 pm
Dykus pisze:
Quote:
Wg strony, którą podrzuciłeś w innym poście to sprawność ładowania wynosi
99.9%. Poza tym drobna uwaga:
"Increasing the charge current does not shorten the charge time by much.
Although the voltage peak is reached quicker with higher charge current,
the topping charge will take longer."
Jak dla mnie brakuje tam trochę warunków brzegowych, jeśli chodzi o tę
sprawność ładowania.
Zresztą następne zdanie o ładowaniu dużym prądem to potwierdza.
Jestem ciekaw dla jakiego prądu ładowania można osiągnąć te 99,9%, bo
może się okazać, że tylko i wyłącznie np. przy 0,05C. ;-)
--
Pozdrawiam,
Andrzej
J.F.
Guest
Sun Feb 03, 2008 9:59 pm
On Sun, 03 Feb 2008 09:58:49 +0100, Andrzej W. wrote:
Quote:
1. Czy identyczne ogniwa litowa można łączyć ze sobą równolegle w celu
zwiększenia maksymalnego prądu?
No laczy sie .. widac mozna.
Quote:
3. Pytanie jak wyżej, ale dla różnych prądów ładowania np.:
- 0,5C,
- 1 C,
- 10C.
Czy nie jest przypadkiem tak, że jak ładujemy w okolicach 1C to
sprawność ładowania jest spora, a jak przywalimy 5C to tak w okolicach
1C jest magazynowane a reszta idzie w ciepło?
Ano jest. Reakcja chemiczna wymaga okreslonego napiecia.
Wiekszy prad wymaga nadmiarowego napiecia .. ale to na cieplo idzie.
J.
T.M.F.
Guest
Sun Feb 03, 2008 11:17 pm
Quote:
Czy nie jest przypadkiem tak, że jak ładujemy w okolicach 1C to
sprawność ładowania jest spora, a jak przywalimy 5C to tak w okolicach
1C jest magazynowane a reszta idzie w ciepło?
Ano jest. Reakcja chemiczna wymaga okreslonego napiecia.
Wiekszy prad wymaga nadmiarowego napiecia .. ale to na cieplo idzie.
Nie wiem jak to jest z tymi bateriami, ale IMHO reakcja elektrochemiczna
wymaga pewnego minimalnego napiecia, zeby zaszla, ale zwiekszajac je
zwiekszasz jej szybkosc. Np. elektroliza jakiegos roztworu. Dopiero
powyzej pewnego napiecia zaczyna zachodzic, a jej tempo rosnie wraz ze
wzrostem napiecia. Dokladniej chodzi tu o dostarczony do ukladu ladunek.
Wynikaloby z tego, ze poza stratami na rezystancji ogniwa zwiekszajac
prad ladowania nie powinna sie istotnie pogarszac sprawnosc. No chyba,
ze sa tam dodatkowe myki, np. jakis katalizator albo inne cos
pochlaniajace powstajace podczas ladowania produkty uboczne reakcji. Ale
to trzebaby juz zobaczyc jak to ogniwo jest zbudowane, w sensie jakie
reakcje chemiczne tam zachodza.
--
Inteligentny dom -
http://idom.wizzard.one.pl
Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.
J.F.
Guest
Mon Feb 04, 2008 11:29 am
On Sun, 03 Feb 2008 17:17:12 -0500, T.M.F. wrote:
Quote:
Czy nie jest przypadkiem tak, że jak ładujemy w okolicach 1C to
sprawność ładowania jest spora, a jak przywalimy 5C to tak w okolicach
1C jest magazynowane a reszta idzie w ciepło?
Ano jest. Reakcja chemiczna wymaga okreslonego napiecia.
Wiekszy prad wymaga nadmiarowego napiecia .. ale to na cieplo idzie.
Nie wiem jak to jest z tymi bateriami, ale IMHO reakcja elektrochemiczna
wymaga pewnego minimalnego napiecia, zeby zaszla,
Ano wymaga.
Quote:
ale zwiekszajac je zwiekszasz jej szybkosc. Np. elektroliza jakiegos roztworu. Dopiero
powyzej pewnego napiecia zaczyna zachodzic, a jej tempo rosnie wraz ze
wzrostem napiecia. Dokladniej chodzi tu o dostarczony do ukladu ladunek.
Wynikaloby z tego, ze poza stratami na rezystancji ogniwa zwiekszajac
prad ladowania nie powinna sie istotnie pogarszac sprawnosc.
Prad nie, bo sie przeklada na produkt.
Ale nadwyzka napiecia ponad ten prog nie przynosi zysku
energetycznego. Czyli jest stratą - konieczna zeby plynal _duzy_ prad.
A tak naprawde to jest chyba bardziej skomplikowane, bo wydaje mi sie
ze czesc elektroliz jest endotermiczna - czyli oprocz pradu moga
wykorzystywac cieplo z otoczenia. Oraz np produkowac gaz od razu pod
cisnieniem.
Quote:
No chyba,
ze sa tam dodatkowe myki, np. jakis katalizator albo inne cos
pochlaniajace powstajace podczas ladowania produkty uboczne reakcji.
Przy wiekszym napieciu moga inne reakcje zachodzic.
J.