Jacek Maciejewski
Guest
Tue Oct 25, 2022 9:17 am
Czy ktoś się orientuje jak działaja elektronika w bateriach do laptopa?
Chodzi mi o to czy na wyjętej z lapka baterii powinno na jakichś stykach
występować pełne napięcie baterii?
Próbuję zregenerować taką baterię od Asusa, podłączyłem do elektroniki
naładowane ogniwa i jakoś nie widzę napięcia na stykach
Dla proównania wyjąłem inną baterię od innego lapka i też nie widzę
napięcia na stykach. Nie jest przypadkiem tak że to napięcie wystąpi
dopiero po włożeniu baterii do lapka?
--
Jacek
I hate haters.
J.F
Guest
Thu Oct 27, 2022 2:41 pm
On Thu, 27 Oct 2022 07:13:46 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:
Quote:
Jacek Maciejewski napisał(a):
Czy ktoś się orientuje jak działaja elektronika w bateriach do laptopa?
https://training.ti.com/how-cell-balancing-feature-works-bq77915
Podobno tryb pasywny. Skoro tak, musi też być tryb aktywny.
Strzelam. Tryb pasywny do ogniw o małej pojemności, tryb aktywny
do ogniw o dużej pojemności.
Jakos tak, bo tu jak widzisz - moc jest wytracana w rezystorach.
Nie wiem co oni nazywaja aktywnym, ale jest np takie rozwiazanie,
gdzie kondensator jest przełączany rownolegle do ogniwami.
Tam gdzie wyzsze napiecie - zabiera troche ładunku, tam, gdzie nizsze
- oddaje.
Jak im dziala to rozwiązanie z FETami, to by trzeba doczytac w pdf,
bo na filmie to jakos dziwacznie - wogole nie sterowane ?
J.
alojzy nieborak
Guest
Thu Oct 27, 2022 4:13 pm
Jacek Maciejewski napisał(a):
Quote:
Czy ktoś się orientuje jak działaja elektronika w bateriach do laptopa?
https://training.ti.com/how-cell-balancing-feature-works-bq77915
Podobno tryb pasywny. Skoro tak, musi też być tryb aktywny.
Strzelam. Tryb pasywny do ogniw o małej pojemności, tryb aktywny
do ogniw o dużej pojemności.
J.F
Guest
Thu Oct 27, 2022 4:33 pm
On Thu, 27 Oct 2022 08:49:04 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:
Quote:
J.F napisał(a):
Nie wiem co oni nazywaja aktywnym
Też nie wiem. Gdybam. W trybie aktywnym ładowanie z większą sprawnością "jakoś" bez użycia rezystorów?
I w druga stronę, rozładowanie z całkowitym odcięciem rozładowanego ogniwa, czyli
elektronika mocno się komplikuje. W laptopie nie ma sensu, ale w samochodzie
gra jest warta świeczki.
Powiedzialbym, ze napiecie wyjsciowe za bardzo spadnie ...
ale to argument dobry w laptopie, a nie w samochodzie.
Przy tych kilkuset V niech sobie spada.
Tylko elektronika faktycznnie sie komplikuje ... ale moze warto, na
wypadek powaznej awarii ogniwa.
A druga sprawa - ten pasywny balancing na rezystorach, przy
samochodowych mocach ... istotnie mogą byc za duze straty.
Szczegolnie jak ostatnio sie mowi o 350kW ładowania.
Ale to chyba nie w koncówce.
Quote:
kiedys cos podobnego widzialem, wiec teraz nie szukalem.
Quote:
https://youtu.be/tV5p8bgAwGA
Dziekuje, bo mi sie wyjasnilo sterowanie tymi zewnętrznymi FETami :-)
Rys 8 ...
Hm, ciekawe co na to sterownik ... bo nagle widzi duzy spadek napiecia
na ogniwie, czy mi sie tylko wydaje, bo prad Ibias mały, spadki
na Rext małe, a FETy specjalne, aby działaly przy małym napieciu Ugs ?
J.
alojzy nieborak
Guest
Thu Oct 27, 2022 5:49 pm
J.F napisał(a):
Quote:
Nie wiem co oni nazywaja aktywnym
Też nie wiem. Gdybam. W trybie aktywnym ładowanie z większą sprawnością "jakoś" bez użycia rezystorów?
I w druga stronę, rozładowanie z całkowitym odcięciem rozładowanego ogniwa, czyli
elektronika mocno się komplikuje. W laptopie nie ma sensu, ale w samochodzie
gra jest warta świeczki.
Proszsz* tryb aktywny vs pasywny
https://www.ti.com/lit/an/slyt322/slyt322.pdf
Od internetów Cię odcięli? :)
*
https://youtu.be/tV5p8bgAwGA