RTV forum PL | NewsGroups PL

Arduino i monitoring akumulatora.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Arduino i monitoring akumulatora.

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

ptoki (ptoki)
Guest

Mon Feb 20, 2023 9:02 pm   



Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)

Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

Warunki:
Szpej na wifi (esp siakies), wlasne zasilanie, mierzacy napiecie na akumulatorze oraz te male prady uplywu jesli wystepuja.
Samochod ma byc nie modyfikowany. Znaczy sie dopuszczam jakas cewke nawinieta na ujemny/dodatni kabel z akumulatora albo podlaczenie sie pod ten kabel aby mierzyc napiecie ale nie chce za bardzo kombinowac z dzielnikami napiecia ktore by mi akumulator wyladowywaly.

Problem:
O ile wiekszosc spraw jest do ogarniecia za doslownie pisiont zloty to te male prady sa dla mnie malym problemem.

Nie wiem jak je zmierzyc wiarygodnie i ze znosna rozdzielczoscia (dajmy na to 10-20mA ) tak aby moc calosc zmontowac w domowym zaciszu i za psi pinionc.

Czujnik halla mi chyba nie pomoze znalezc uplywnosci. Cewka na kablu nie powie mi jaki jest uplyw. Spadek napiecia na kablu przy akumulatorze nie bedzie miec rozdzielczosci odpowiedniej zeby zmierzyc te 10-20-50mA i moze byc problemem w czasie rozruchu.

Jakies inne podejscia poza wymienionymi i ewentualnym monitorowaniem napiecia dlugofalowym?

J.F
Guest

Mon Feb 20, 2023 9:26 pm   



On Mon, 20 Feb 2023 11:02:03 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:
Quote:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator Smile
Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc
(naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz

ale to tak rozumiem przez jakies 2 dni?
A nie, ze na swiezo naładowany akumulatorze nie możesz 5 razy odpalic
silnika?

Quote:
gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto
jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo
jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut

Mimo wszystko, ja bym podrążył, ze do objawów pasuje:
-brak ładowania,
-duzy prąd spoczynkowy
-zwarta cela.

I jeszcze moze brudne klemy, ale to tylko we fiatach :-)

Quote:
uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje
z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie
dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

Warunki:
Szpej na wifi (esp siakies), wlasne zasilanie, mierzacy napiecie na akumulatorze oraz te male prady uplywu jesli wystepuja.

Ktos sie o cos podobnego pytal na p.m.s - nie ty?
Niestety cos mi prywatne archiwum wcieło.

Esp pomoże, ale sam troche bierze.

Quote:
Samochod ma byc nie modyfikowany. Znaczy sie dopuszczam jakas cewke
nawinieta na ujemny/dodatni kabel z akumulatora albo podlaczenie
sie pod ten kabel aby mierzyc napiecie ale nie chce za bardzo
kombinowac z dzielnikami napiecia ktore by mi akumulator
wyladowywaly.

Problem:
O ile wiekszosc spraw jest do ogarniecia za doslownie pisiont zloty to te male prady sa dla mnie malym problemem.

Nie wiem jak je zmierzyc wiarygodnie i ze znosna rozdzielczoscia
(dajmy na to 10-20mA ) tak aby moc calosc zmontowac w domowym
zaciszu i za psi pinionc.

Moze nie trzeba - z napięcia mozna wywnioskowac, co sie dzieje.

Duzo daje woltomierz w gniazdku zapalniczki - widac jakie napiecie
ladowania w czasie jazdy, widac jakie napiecie po postoju ..

J.

Guest

Mon Feb 20, 2023 10:26 pm   





ptoki (ptoki)
Guest

Tue Feb 21, 2023 12:58 am   



poniedziałek, 20 lutego 2023 o 13:26:10 UTC-6 J.F napisał(a):
Quote:
On Mon, 20 Feb 2023 11:02:03 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator Smile
Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc
(naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz
ale to tak rozumiem przez jakies 2 dni?
A nie, ze na swiezo naładowany akumulatorze nie możesz 5 razy odpalic
silnika?

Sytuacje sa rozne. Ujalem to dosyc dramatycznie ale tak, czasem naladowany w domu akumulator po wsadzeniu w auto dziala ok a po tygodniu kreci doslownie 3-4 razy i odmawia dalszego krecenia.
Oczywiscie temperatury nie pomagaja bo zazwyczaj jest zimniej niz -15 ale to juz detal. Ogolnie aku ma w tym scenariuszu duzo za mala pojemnosc nawet zakladajac ze jakies uplywy w instalacji sa (choc raczej nic powaznego bo to proste auto i po wymianie aku na nowy ze sklepu sytuacja sie nie powtorzyla).


Quote:
gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto
jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo
jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut
Mimo wszystko, ja bym podrążył, ze do objawów pasuje:
-brak ładowania,
-duzy prąd spoczynkowy
-zwarta cela.


W tym celu kupilem te mierniki napiecia z ladowarka usb co sie wtyka do gniazda zapalniczki (oczywiscie nie na stale, wtykam po wejsciu do auta zeby zobaczyc jakie napiecie ma aku w spoczynku z rana, to samo maja robic inni kierowcy)

Quote:
I jeszcze moze brudne klemy, ale to tylko we fiatach Smile

A to roznie. Widzialem niefiaty z felerami tego typu. U mnie klemy sa czyste i suche. Zadnej wazeliny tawotu itp.

Nawet im ryjki myje zeby jakis mikro uplywow po syfie z wierzchu nie bylo....

Ten aku co wyjalem i niby mial miec mniejsza pojemnosc to po 3 tygodniach w piwnicy doladowal sie w jakies 15 minut ladowarka...

Quote:
uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje
z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie
dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

Warunki:
Szpej na wifi (esp siakies), wlasne zasilanie, mierzacy napiecie na akumulatorze oraz te male prady uplywu jesli wystepuja.
Ktos sie o cos podobnego pytal na p.m.s - nie ty?
Niestety cos mi prywatne archiwum wcieło.


Temat jest sezonowy, sledze takie ale nic mi madrego nie wpadlo w oko. No poza standardowymi radami jak sie o aku dba i diagnozuje...

Quote:
Esp pomoże, ale sam troche bierze.

Dam tam jakies 18650 zeby mial swoje zasilanie.

Quote:
Samochod ma byc nie modyfikowany. Znaczy sie dopuszczam jakas cewke
nawinieta na ujemny/dodatni kabel z akumulatora albo podlaczenie
sie pod ten kabel aby mierzyc napiecie ale nie chce za bardzo
kombinowac z dzielnikami napiecia ktore by mi akumulator
wyladowywaly.

Problem:
O ile wiekszosc spraw jest do ogarniecia za doslownie pisiont zloty to te male prady sa dla mnie malym problemem.

Nie wiem jak je zmierzyc wiarygodnie i ze znosna rozdzielczoscia
(dajmy na to 10-20mA ) tak aby moc calosc zmontowac w domowym
zaciszu i za psi pinionc.
Moze nie trzeba - z napięcia mozna wywnioskowac, co sie dzieje.

Duzo daje woltomierz w gniazdku zapalniczki - widac jakie napiecie
ladowania w czasie jazdy, widac jakie napiecie po postoju ..


Tak teraz robimy. Ale wicie, rozumicie, jak tu 4 ludzi upilnowac aby do kajeta pisali napiecie?
A esp moze ogarnie i zrzuci dane raz na dzien...

ptoki (ptoki)
Guest

Tue Feb 21, 2023 1:07 am   





PiteR
Guest

Tue Feb 21, 2023 7:45 am   



in <news:809ecea0-0ecf-47bf-800b-9de3a390e313n@googlegroups.com>
user ptoki (ptoki) pisze tak:

Quote:
Jakies inne podejscia poza wymienionymi i ewentualnym
monitorowaniem napiecia dlugofalowym?

Jeśli są przerwy to rozwiązanie z Lublina
hebel na zasilaniu. Piękna sprawa.

Wydaje się, że można odłączać tylko cienki kabel
a gruby do rozrusznika nie ruszać. Wyłacznik może być mniejszy.

to są diesle? chcesz je 5 analizować?


--
Piter

Miłość i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

ptoki (ptoki)
Guest

Tue Feb 21, 2023 9:19 am   



wtorek, 21 lutego 2023 o 00:11:44 UTC-6 PiteR napisał(a):
Quote:
in <news:809ecea0-0ecf-47bf...@googlegroups.com
user ptoki (ptoki) pisze tak:
Jakies inne podejscia poza wymienionymi i ewentualnym
monitorowaniem napiecia dlugofalowym?
Jeśli są przerwy to rozwiązanie z Lublina
hebel na zasilaniu. Piękna sprawa.

Wydaje się, że można odłączać tylko cienki kabel
a gruby do rozrusznika nie ruszać. Wyłacznik może być mniejszy.


Wole nie grzebac. No i wole zeby wiedziec ze auta sa sprawne a nie kleic plaster. Jak sa uplywnosci to bym wolal o nich wiedziec.
Zdjac kleme moge bo to w sumie moze minuta dlubania. Ale jednak dlubanie...

Quote:
to są diesle? chcesz je 5 analizować?


Benzyny. Chce wiedziec co sie dzieje.

Bo co chwila cos jest nie tak. Albo aku padniety (ten co wyjalem ostatnio niby trzyma ale siakos pojemnosc ma mala chyba) albo dziwnie nie odpala mimo ze 3 dni temu jezdzil i palil bez problemu a nic w aucie wlaczone nie bylo.. Inny aku ma juz chyba 3-4 lata - tez chcialbym wiedziec ze pada albo juz jest na ostatnich nogach zanim rano uslysze ze nie pali...

Ogolnie warunki maja trudne bo zimno i nie zawsze daje sie im kabel podpiac (mam grzane i bloki i aku, blok 300-400W aku 50-80W). Co mi z tego ze rano odpale bo silnik cieply jak w polu postoja nieco i po paru godzinach tylko przekaznik zastuka bo aku byl na umarciu ale rano mial lzej bo silnik cieplejszy.

Dlatego chce jakos sensownie temat ugryzc bo podejscie z zapasem cieplych nowych aku w piwnicy to takie srednie jest...

Janusz
Guest

Tue Feb 21, 2023 11:16 am   



W dniu 2023-02-21 o 08:19, ptoki (ptoki) pisze:
Quote:
Dlatego chce jakos sensownie temat ugryzc bo podejscie z zapasem cieplych nowych aku w piwnicy to takie srednie jest...
Zrób woltomierz do zapalniczki ale dodaj mu opornik mocy aby czasami np

1 raz na godzinę zmierzył aku pod małym obciążeniem, czyli jego
rezystancję wewnętrzną. Ona ci duzo więcej powie o aku niz napiecie.

--
Janusz

Wiesiaczek
Guest

Tue Feb 21, 2023 1:31 pm   





Adam
Guest

Tue Feb 21, 2023 4:50 pm   



Dnia Tue, 21 Feb 2023 12:31:04 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

Quote:
W dniu 20.02.2023 o 20:02, ptoki (ptoki) pisze:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)

Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

Nie ma tu co rzeźbić. Więc kolejno:

1. Sprawdzić akumulator
napięcie pod obciążeniem
upływność wewnętrzna

2. Zmierzyć prąd pobierany po wyjęciu kluczyków
Wyłączyć stacyjkę
Odłączyć akumulator i włączyć szeregowo dostatecznie czuły
amperomierz

Napięcie pod obciążeniem mierzy się specjalnym amperomierzem z
bocznikiem oporowym (na wyposażeniu każdego warsztatu obsługującego
akumulatory).
Upływność wewnętrzną można zmierzyć odłączając akumulator i mierząc
napięcie na nim w funkcji czasu.

Chyba powinno wystarczyć?

Ale co pomierzysz, jeśli wszystko przez kilka tygodni jest ok, a później w
losowym momencie auto zacznie brać prąd, bo np. jakaś wiązka zamokła albo
czujnik zamknięcia drzwi się nie zwarł?


--
Pozdrawiam.

Adam

Guest

Tue Feb 21, 2023 5:30 pm   





Guest

Tue Feb 21, 2023 6:36 pm   





Wiesiaczek
Guest

Tue Feb 21, 2023 7:08 pm   





Zenek Kapelinder
Guest

Tue Feb 21, 2023 7:58 pm   



poniedziałek, 20 lutego 2023 o 20:02:04 UTC+1 ptoki (ptoki) napisał(a):
Quote:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)

Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.

Warunki:
Szpej na wifi (esp siakies), wlasne zasilanie, mierzacy napiecie na akumulatorze oraz te male prady uplywu jesli wystepuja.
Samochod ma byc nie modyfikowany. Znaczy sie dopuszczam jakas cewke nawinieta na ujemny/dodatni kabel z akumulatora albo podlaczenie sie pod ten kabel aby mierzyc napiecie ale nie chce za bardzo kombinowac z dzielnikami napiecia ktore by mi akumulator wyladowywaly.

Problem:
O ile wiekszosc spraw jest do ogarniecia za doslownie pisiont zloty to te male prady sa dla mnie malym problemem.

Nie wiem jak je zmierzyc wiarygodnie i ze znosna rozdzielczoscia (dajmy na to 10-20mA ) tak aby moc calosc zmontowac w domowym zaciszu i za psi pinionc.

Czujnik halla mi chyba nie pomoze znalezc uplywnosci. Cewka na kablu nie powie mi jaki jest uplyw. Spadek napiecia na kablu przy akumulatorze nie bedzie miec rozdzielczosci odpowiedniej zeby zmierzyc te 10-20-50mA i moze byc problemem w czasie rozruchu.

Jakies inne podejscia poza wymienionymi i ewentualnym monitorowaniem napiecia dlugofalowym?
Ty tak na poważnie pytasz czy w chuja talmudystow robisz?


Guest

Tue Feb 21, 2023 8:58 pm   





Goto page 1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Arduino i monitoring akumulatora.

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map