RTV forum PL | NewsGroups PL

Arduino i monitoring akumulatora.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Arduino i monitoring akumulatora.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

PiteR
Guest

Tue Feb 21, 2023 9:31 pm   



in <news:511a0263-09e3-4514-9878-79248e8b4b87n@googlegroups.com>
user ptoki (ptoki) pisze tak:

Quote:
Ogolnie warunki maja trudne bo zimno i nie zawsze daje sie im
kabel podpiac (mam grzane i bloki i aku, blok 300-400W aku
50-80W). Co mi z tego ze rano odpale bo silnik cieply jak w polu
postoja nieco i po paru godzinach tylko przekaznik zastuka bo aku
byl na umarciu ale rano mial lzej bo silnik cieplejszy.

Dlatego chce jakos sensownie temat ugryzc bo podejscie z zapasem
cieplych nowych aku w piwnicy to takie srednie jest...

mieszkasz w Calgary?

To nie żarty panie ja bym się uzbroił. Drugi akku w samochodzie i kable
do kabiny. Większy akku niż fabryczny. Ja tak w Polsce mam a co dopiero
w Kanadzie. Po tym co piszesz myślę, że jesteś skazany na porażkę.

Jak jest mróz -10 i wszystko włączone, ładowanie ma być +14.4v
w lecie ma być 13.8v - 14v. Samo się reguluje zima-lato.


--
Piter

Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

ToMasz
Guest

Tue Feb 21, 2023 10:50 pm   



Quote:
można się wspomóc apką
(Torque) i OBD2 do logowania historii, czy stanów, gdzie nie patrzymy na
miernik.
To w zasadzie jest dobry pomysł. obd2 wysyła pomiary napięcia na tyle

szybko, że podczas kręcenia rozrusznikiem będziesz miał mini
"oscylogram". Zobaczysz ile Ci napięcie siada, względem tego co np
miernik na klemach pokazuje. 11V jest jeszcze dopuszczalne, ale niżej...
to coś trzeba wymieniać
Ja tak kiedyś miałem ze akumulator "umierał" co drugą zimę. jak
zregenerowałem rozrusznik, nagle akumulator wytrzymał 5 lat, potem
sprzedałem auto.

ToMasz

Guest

Tue Feb 21, 2023 11:12 pm   





ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:36 am   



wtorek, 21 lutego 2023 o 03:16:09 UTC-6 Janusz napisał(a):
Quote:
W dniu 2023-02-21 o 08:19, ptoki (ptoki) pisze:
Dlatego chce jakos sensownie temat ugryzc bo podejscie z zapasem cieplych nowych aku w piwnicy to takie srednie jest...
Zrób woltomierz do zapalniczki ale dodaj mu opornik mocy aby czasami np
1 raz na godzinę zmierzył aku pod małym obciążeniem, czyli jego
rezystancję wewnętrzną. Ona ci duzo więcej powie o aku niz napiecie.



Idea sluszna. Dziekuje.

ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:41 am   



wtorek, 21 lutego 2023 o 05:35:20 UTC-6 Wiesiaczek napisał(a):
Quote:
W dniu 20.02.2023 o 20:02, ptoki (ptoki) pisze:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)

Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.
Nie ma tu co rzeźbić. Więc kolejno:

1. Sprawdzić akumulator
napięcie pod obciążeniem
upływność wewnętrzna


Nieco sie wkurzylem i zanabylem taki miernik co to drutem z wieszaka robi obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.
Aku pokazuje ze zdrowy, A mial 1.2V jak go wyjalem z auta Smile
I komu teraz wiezyc?

Puscilem mu wieszak ze trzy razy. Druty byly czerwone, naladowal sie spowrotem w jakies 20 minut.

Quote:
2. Zmierzyć prąd pobierany po wyjęciu kluczyków
Wyłączyć stacyjkę
Odłączyć akumulator i włączyć szeregowo dostatecznie czuły
amperomierz


Ano trzeba bedzie. Ale nie chce mi sie :)

Quote:
Napięcie pod obciążeniem mierzy się specjalnym amperomierzem z
bocznikiem oporowym (na wyposażeniu każdego warsztatu obsługującego
akumulatory).

Teraz i na moim wyposazeniu :)

Quote:
Upływność wewnętrzną można zmierzyć odłączając akumulator i mierząc
napięcie na nim w funkcji czasu.

Chyba powinno wystarczyć?



Niby tak. Ale to juz jak mi podpadnie to mozna zmierzyc. A nie jak wczoraj dzialal a dzis tylko przekaznik stuka.

Troche jak w tym kawale, nie ma co sie klocic co to bylo, sekcja pokaze doklanide kto mial racje.
Tyle ze ja bym wolal pacjenta zywego Smile

ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:42 am   



wtorek, 21 lutego 2023 o 08:50:38 UTC-6 Adam napisał(a):
Quote:
Dnia Tue, 21 Feb 2023 12:31:04 +0100, Wiesiaczek napisał(a):


Chyba powinno wystarczyć?
Ale co pomierzysz, jeśli wszystko przez kilka tygodni jest ok, a później w
losowym momencie auto zacznie brać prąd, bo np. jakaś wiązka zamokła albo
czujnik zamknięcia drzwi się nie zwarł?


Tyz prowda.


ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:52 am   





ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:54 am   





ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:58 am   



wtorek, 21 lutego 2023 o 13:28:55 UTC-6 PiteR napisał(a):
Quote:
in <news:511a0263-09e3-4514...@googlegroups.com
user ptoki (ptoki) pisze tak:
Ogolnie warunki maja trudne bo zimno i nie zawsze daje sie im
kabel podpiac (mam grzane i bloki i aku, blok 300-400W aku
50-80W). Co mi z tego ze rano odpale bo silnik cieply jak w polu
postoja nieco i po paru godzinach tylko przekaznik zastuka bo aku
byl na umarciu ale rano mial lzej bo silnik cieplejszy.

Dlatego chce jakos sensownie temat ugryzc bo podejscie z zapasem
cieplych nowych aku w piwnicy to takie srednie jest...
mieszkasz w Calgary?


Zimniej. Calgary to cieple kluchy :)

Quote:
To nie żarty panie ja bym się uzbroił. Drugi akku w samochodzie i kable
do kabiny. Większy akku niż fabryczny. Ja tak w Polsce mam a co dopiero
w Kanadzie. Po tym co piszesz myślę, że jesteś skazany na porażkę.


Mam aku zapasowe. I generalnie jak sie podepnie auta pod prad to nie narzekaja. Ale czasem
jednak nagle cos sie dzieje i zamiast leniwie se z rana herbate pic to dymam z jakimis akumulatorami
jak jakis nie powiem kto...

Quote:
Jak jest mróz -10 i wszystko włączone, ładowanie ma być +14.4v
w lecie ma być 13.8v - 14v. Samo się reguluje zima-lato.


Ladowanie chyba ok jest. Znaczy sie napiecie jest znosne. Ale ile tam amper leci to nie wiem.
Mialem padniety alternator w jednym aucie i w lato mi aku zdechl. Nawet nie pokazywal ze ladowanie slabe...

Wiesiaczek
Guest

Wed Feb 22, 2023 7:27 am   





PiteR
Guest

Wed Feb 22, 2023 7:45 am   



in <news:acea5138-6d36-4784-83f6-013166cf3b04n@googlegroups.com>
user ptoki (ptoki) pisze tak:

Quote:
Mam aku zapasowe. I generalnie jak sie podepnie auta pod prad to
nie narzekaja.

Podłączacie grzałki pod AC 230v? Czy wtedy "ten po prąd" ładuje też
akumulatory? Jeśli nie ładuje to poinstaluj zasilacze +14v w autach
które będą ciągle ładować akku. Nie muszą być zasilacze giganty.
Wystarczy 2 ampery. Ale musisz być pewny ze jest nie więcej niż +14v
i pozabezpieczane diodą i bezpiecznikami.


Quote:
Ale czasem jednak nagle cos sie dzieje i zamiast
leniwie se z rana herbate pic to dymam z jakimis akumulatorami jak
jakis nie powiem kto...

Nie mówię o dymaniu i siłce z rana tylko ja woże w kabinie 90Ah lub
bagażniku kiedy jeszcze mieszkałem w Polsce i bywało -20'C.

Jedyny problem to nie mieć wtedy dachowania bo
niezamocowany akku zabije.

Potem zamiast 55Ah kupiłem największy akumulator jaki wchodzi
do uchwytu w passacie i zawsze zapalił przy -20.

--
Piter

Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

J.F
Guest

Wed Feb 22, 2023 10:55 am   



On Tue, 21 Feb 2023 20:41:18 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:
Quote:
wtorek, 21 lutego 2023 o 05:35:20 UTC-6 Wiesiaczek napisał(a):
W dniu 20.02.2023 o 20:02, ptoki (ptoki) pisze:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)

Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.
Nie ma tu co rzeźbić. Więc kolejno:

1. Sprawdzić akumulator
napięcie pod obciążeniem
upływność wewnętrzna


Nieco sie wkurzylem i zanabylem taki miernik co to drutem z wieszaka robi obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.
Aku pokazuje ze zdrowy, A mial 1.2V jak go wyjalem z auta Smile
I komu teraz wiezyc?

Doswiadczenie z ostatnich lat mi podpowiada, ze takiemu aku juz
wierzyc nie mozna. Jeden mi popracowal 3m-ce, drugi rok.
A potem zwarta cela.
Ale moze Twoje lepsze? Lato idzie - moze do kolejnej zimy wytrzyma.

Quote:
Puscilem mu wieszak ze trzy razy. Druty byly czerwone, naladowal sie spowrotem w jakies 20 minut.

2. Zmierzyć prąd pobierany po wyjęciu kluczyków
Wyłączyć stacyjkę
Odłączyć akumulator i włączyć szeregowo dostatecznie czuły
amperomierz

Ano trzeba bedzie. Ale nie chce mi sie Smile

Uwaga - bywa, ze po podlaczeniu aku auto szparpie duzy prąd.
Mozna spalic miernik.

Ja to robilem tak, ze zdejmowalem klemę, owijalem troche drutu bolcu
akumulatora przy obudowie, drugi drut gdzies dookola klemy,
kleme zakladalem - i malem dwa zaciski pomiarowe z mozliwoscią
zwierania przez zakladanie klemy.

J.

ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:00 pm   



wtorek, 21 lutego 2023 o 23:27:07 UTC-6 Wiesiaczek napisał(a):
Quote:
W dniu 22.02.2023 o 05:41, ptoki (ptoki) pisze:
wtorek, 21 lutego 2023 o 05:35:20 UTC-6 Wiesiaczek napisał(a):
W dniu 20.02.2023 o 20:02, ptoki (ptoki) pisze:
Tradycyjnie, jak to co trzy dni pytanie o akumulator :)

Sytuacja:
Czasem auto nie odpala i raz okazuje sie ze chyba stracil pojemnosc (naladowany w domu odpala 2-3 razy i potem widac ze idzie mu coraz gorzej) a czasem jakby nie byl doladowywany przez samochod (auto jezdzone wczoraj i odpalone raz na 50km dzis nie odpala) albo jakby gdzies jakas uplywnosc byla (podobnie jak wyzej)

I zanim ktos zacznie drazyc, mam do ogarniecia wiecej niz 5 aut uzywanych przez rozne osoby i chcialbym nieco widziec co sie dzieje z tymi akumulatorami zanim problem sie pojawi a nie chce mi sie dlubac co miesiac i badac kazde auto osobno.

Zadanie:
Dowiedziec sie czy akumulator zdrowy i czy auto nie ma jakiegos nerwowego odbiornika ciagnacego sobie powoli prad.
Nie ma tu co rzeźbić. Więc kolejno:

1. Sprawdzić akumulator
napięcie pod obciążeniem
upływność wewnętrzna


Nieco sie wkurzylem i zanabylem taki miernik co to drutem z wieszaka robi obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.
Aku pokazuje ze zdrowy, A mial 1.2V jak go wyjalem z auta Smile
I komu teraz wiezyc?

Puscilem mu wieszak ze trzy razy. Druty byly czerwone, naladowal sie spowrotem w jakies 20 minut.
To wskazuje na duży spadek pojemności akumulatora.


Mysle ze nie. Te ladowarki nie cisna duzych pradow pod koniec ladowania. Jak licze to te 100A w 7-10-20sekund to jakis 1A ladowania.

Quote:
Istotne też jakim prądem był ładowany i jak długo (do pełnego
naładowania)? W ten sposób można też określić pojemność akumulatora.

A z tym tez problem bo ladowarki sa przekombinowane i cuduja w cyklu ladowania.


ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:09 pm   



środa, 22 lutego 2023 o 00:29:04 UTC-6 PiteR napisał(a):
Quote:
in <news:acea5138-6d36-4784...@googlegroups.com
user ptoki (ptoki) pisze tak:
Mam aku zapasowe. I generalnie jak sie podepnie auta pod prad to
nie narzekaja.
Podłączacie grzałki pod AC 230v? Czy wtedy "ten po prąd" ładuje też
akumulatory? Jeśli nie ładuje to poinstaluj zasilacze +14v w autach
które będą ciągle ładować akku. Nie muszą być zasilacze giganty.
Wystarczy 2 ampery. Ale musisz być pewny ze jest nie więcej niż +14v
i pozabezpieczane diodą i bezpiecznikami.

Zazwyczaj sa grzalki w bloku grzejace wode albo olej (zalezy od silnika). Ja dodalem mate ogrzewajaca akumulator.
Jak mam podejrzenie ze aku moze chciec ladowania to wrzucam prostownik i takie trio leci se przez noc.

Quote:
Ale czasem jednak nagle cos sie dzieje i zamiast
leniwie se z rana herbate pic to dymam z jakimis akumulatorami jak
jakis nie powiem kto...
Nie mówię o dymaniu i siłce z rana tylko ja woże w kabinie 90Ah lub
bagażniku kiedy jeszcze mieszkałem w Polsce i bywało -20'C..

Jedyny problem to nie mieć wtedy dachowania bo
niezamocowany akku zabije.

Potem zamiast 55Ah kupiłem największy akumulator jaki wchodzi
do uchwytu w passacie i zawsze zapalił przy -20.


A to inny aspekt. Te aku co daja standardowo to jakies smieszne pojemnosci maja. 20-24Ah.
Wszyscy sie napalaja Amperami i ewentualnie pojemnosc wyrazaja przez reserve hours.
Tez sadze ze posiadanie 50-70Ah aku by problem rozwiazalo w duzej mierze bo zapas pojemnosci bylby ogromny i utrata 70% nominalu to bylby standard dzisiejszy...

ptoki (ptoki)
Guest

Wed Feb 22, 2023 6:14 pm   



środa, 22 lutego 2023 o 02:55:09 UTC-6 J.F napisał(a):
Quote:
On Tue, 21 Feb 2023 20:41:18 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:

Nieco sie wkurzylem i zanabylem taki miernik co to drutem z wieszaka robi obciazenie (ponoc 100A) drut sie robi czerwony po 7 sekundach.
Aku pokazuje ze zdrowy, A mial 1.2V jak go wyjalem z auta Smile
I komu teraz wiezyc?
Doswiadczenie z ostatnich lat mi podpowiada, ze takiemu aku juz
wierzyc nie mozna. Jeden mi popracowal 3m-ce, drugi rok.
A potem zwarta cela.
Ale moze Twoje lepsze? Lato idzie - moze do kolejnej zimy wytrzyma.

One wszystkie po jednym psie teraz...

Quote:
Puscilem mu wieszak ze trzy razy. Druty byly czerwone, naladowal sie spowrotem w jakies 20 minut.

2. Zmierzyć prąd pobierany po wyjęciu kluczyków
Wyłączyć stacyjkę
Odłączyć akumulator i włączyć szeregowo dostatecznie czuły
amperomierz

Ano trzeba bedzie. Ale nie chce mi sie Smile
Uwaga - bywa, ze po podlaczeniu aku auto szparpie duzy prąd.
Mozna spalic miernik.


Tak.

Quote:
Ja to robilem tak, ze zdejmowalem klemę, owijalem troche drutu bolcu
akumulatora przy obudowie, drugi drut gdzies dookola klemy,
kleme zakladalem - i malem dwa zaciski pomiarowe z mozliwoscią
zwierania przez zakladanie klemy.


Potwierdzam, tak to warto robic.
Dam znac co wyszlo.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Arduino i monitoring akumulatora.

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map