Goto page 1, 2 Next
Darek_J
Guest
Sat Feb 10, 2007 9:40 am
Witam
mam pytanie odnosnie czujnikow polprzewodnikowych akcelerometrycznych i
zyroskopowych. Jak jest miedzy nimi roznica? W zasadzie obydwa czujniki to
jakas masa zawieszona sprezyscie. W akcelerometrach to jest np.kondensator z
ruchoma okladzina, a w zyro piezoelement. Wiem, ze akcelerometr reaguje na
przechyl statyczny, zyro chyba nie. Co jeszcze jest innego a co je laczy. O
ile akcelerometry mozna bez problemu i dosc tanio kupic, to nie moge znalezc
zyroskopow - najlepiej w kraju. Zastanawiam sie nad ukladem stabilizacji
ogona modelu smiglowca akcelerometrem. Czujnik bylby zamocowany na koncu
belki ogonowej, wiec powinin reagowac na przyspieszenie ogona podczas obrotu
modelu. Co o tym sadzicie?
pozdr Darek_J
Lukasz
Guest
Sat Feb 10, 2007 1:09 pm
A czemu nie chcesz gotowego rozwiązania dla modeli śmigłowców?
Np.:
http://riku.com.pl/kategorie/Zyroskopy,68.html
--
Lukasz
Darek_J
Guest
Sat Feb 10, 2007 11:02 pm
Quote:
poeksperymentowac
pozdr Darek_J
Jarosław Hajduk
Guest
Sun Feb 11, 2007 11:35 am
Użytkownik "Darek_J" <darekjasko@go2.pl> napisał w wiadomości
news:eqk4gh$qg9$1@mx1.internetia.pl...
Quote:
Witam
mam pytanie odnosnie czujnikow polprzewodnikowych akcelerometrycznych i
zyroskopowych. Jak jest miedzy nimi roznica? W zasadzie obydwa czujniki
to
jakas masa zawieszona sprezyscie. W akcelerometrach to jest np.kondensator
z
ruchoma okladzina, a w zyro piezoelement. Wiem, ze akcelerometr reaguje na
przechyl statyczny, zyro chyba nie. Co jeszcze jest innego a co je laczy.
O
ile akcelerometry mozna bez problemu i dosc tanio kupic, to nie moge
znalezc
zyroskopow - najlepiej w kraju. Zastanawiam sie nad ukladem stabilizacji
ogona modelu smiglowca akcelerometrem. Czujnik bylby zamocowany na koncu
belki ogonowej, wiec powinin reagowac na przyspieszenie ogona podczas
obrotu
modelu. Co o tym sadzicie?
pozdr Darek_J
Witam
Eksperymentowanie to fajny i wciągający proces, ale żeby był efektywny
potrzebna jest dobra znajomość zjawisk podstawowych, w tym wypadku z
dynamiki ruchu. Akcererometr (czujnik przyspieczeń) reaguje na przechył
statyczny, co nie znaczy że taki przechył zawsze wykryje (np. przechylenie
roweru) ponieważ jest czujnikiem ... przyspieszeń. Pisząc o żyroskopie
myślisz zapewne o czujniku prędkości kątowej (np. ADXRS150). Jak scałkujesz
wskazania takiego czujnika to dostaniesz i kąt przechylenia (z dokładnością
do stałej - kąta odniesienia i dtyfu oczywiście). Czujnik przyspieszeń na
ogonie śmigłowca (zakładam że ukierunkowany poprzecznie do ogona) wykryje
przyspieszenie kątowe bryły śmigłowca (wokół osi wału głównego), ale już
stałej prędkości obrotu nie. Wykryje również boczne przyspieszenie śmigłowca
(bez obrotu) wywołane sterowaniem lub podmuchem no i jeżeli nie będzie
dobrze filtrowany to również wszystkie drgania śmigłowca w płaszczyznie
poziomej. To że w fabrycznych "żyroskopach" modelarskich stosuje się
czujniki prędkości kątowej wynika z prostego faktu, że tłumić mają one tę
właśnie prędkość kątową, a w bardziej zaawansowanych układach (HeadLock)
stabilizować (w pewnym czasie i zakresie) położenie kątowe kadłuba.
Polecam (trochę nieskromnie;-) dosyć stary, ale prosty artykuł ujęciem tych
zagadnień:
http://www.old.modelarstwo.org.pl/lotnicze/lotnicze_rc/inne/hajduk-heli/index_3.html
Pozdrawiam
Jarek
Gregor
Guest
Sun Feb 11, 2007 12:52 pm
"Jarosław Hajduk" napisal:
Quote:
przyspieszenie kątowe bryły śmigłowca (wokół osi wału głównego), ale już
stałej prędkości obrotu nie. Wykryje również boczne przyspieszenie śmigłowca
(bez obrotu) wywołane sterowaniem lub podmuchem no i jeżeli nie będzie
Za to najprawdopodobniej przechyl wzdłużny śmigłowca (nachylenie wokół
osi ogona) rozpozna jako obrót wokół osi śmigła głównego - oczywiście
można to skompensować ale potrzebny byłby dodatkowy akcelerometr.
GRG
J.F.
Guest
Mon Feb 12, 2007 3:26 pm
On Sat, 10 Feb 2007 09:40:48 +0100, Darek_J wrote:
Quote:
mam pytanie odnosnie czujnikow polprzewodnikowych akcelerometrycznych i
zyroskopowych. Jak jest miedzy nimi roznica?
Akcelerometry mierza przyspieszenia, a zyroskopy i podobne - obroty
w przestrzeni.
Quote:
W zasadzie obydwa czujniki to jakas masa zawieszona sprezyscie.
W akcelerometrach to jest np.kondensator z
ruchoma okladzina, a w zyro piezoelement.
Bo nie rozumiesz co sie mierzy. Przyspieszenie powoduje
przylozenie sily do masy [w uproszczeniu duzym], pozostaje tylko
zmierzyc ugiecie sprezyny.
Tzw "zyroskop" ktory masz na mysli korzysta z efektu ze masa drgajaca
na boki na sprezystym precie zachowuje [kiepsko] plaszczyzne drgan.
Wystarczy zmierzyc czy mocno sie obrocila.
Quote:
Wiem, ze akcelerometr reaguje na
przechyl statyczny, zyro chyba nie.
"Zyro" na przechyly statyczne jak najbardziej reaguje.
Kwestia tylko jak dokladnie - te tanie sa kiepskie,
na dluzszy czas wierzyc im nie mozesz.
Akcelerometr w przechyle mierzy skladowa sily grawitacji.
[nawiasem mowiac - niektore tez sa malo stabilne]
Ale nie moze jej odroznic od przyspieszen - wiatr mocniej dmuchnie,
nie wiesz czy sie w bok przemieszcza czy sie pochylil.
Albo np na rowerze - jedzisz po okregu, a akcelerometr pokazuje
brak bocznych przyspieszen - dosrodkowe sie rownowazy z grawitacja.
Quote:
Zastanawiam sie nad ukladem stabilizacji
ogona modelu smiglowca akcelerometrem. Czujnik bylby zamocowany na koncu
belki ogonowej, wiec powinin reagowac na przyspieszenie ogona podczas obrotu
modelu. Co o tym sadzicie?
Ma szanse zadzialac - ale potrzebujesz dwa - jeden na belce, drugi na
dziobie.
Roznica przyspieszen pokazuje ze sie predkosc obrotowa zmienia, a jest
niewrazliwa na przechyly i przemieszczenia boczne.
J.
Waldemar
Guest
Mon Feb 12, 2007 3:48 pm
J.F. schrieb:
Quote:
On Sat, 10 Feb 2007 09:40:48 +0100, Darek_J wrote:
mam pytanie odnosnie czujnikow polprzewodnikowych akcelerometrycznych i
zyroskopowych. Jak jest miedzy nimi roznica?
Akcelerometry mierza przyspieszenia, a zyroskopy i podobne - obroty
w przestrzeni.
W zasadzie obydwa czujniki to jakas masa zawieszona sprezyscie.
W akcelerometrach to jest np.kondensator z
ruchoma okladzina, a w zyro piezoelement.
Bo nie rozumiesz co sie mierzy. Przyspieszenie powoduje
przylozenie sily do masy [w uproszczeniu duzym], pozostaje tylko
zmierzyc ugiecie sprezyny.
Tzw "zyroskop" ktory masz na mysli korzysta z efektu ze masa drgajaca
na boki na sprezystym precie zachowuje [kiepsko] plaszczyzne drgan.
Wystarczy zmierzyc czy mocno sie obrocila.
dokładniej rzecz biorąc jest mierzona siła Coriolisa. Chyba Murata miała
fajny opis budowy takiego czujnika kamertonowego.
Quote:
Wiem, ze akcelerometr reaguje na
przechyl statyczny, zyro chyba nie.
"Zyro" na przechyly statyczne jak najbardziej reaguje.
Kwestia tylko jak dokladnie - te tanie sa kiepskie,
na dluzszy czas wierzyc im nie mozesz.
nie jest wcale tak źle. Można wierzyć i dłuższy czas. Zresztą co to jest
"dłuższy czas" dla ciebie? Używam takowych czujników od lat. Te Muraty
były lekko pływające z temperaturą, nowe Muraty i te Analog Devices są
bardzo stabilne. W każdym razie odchylenie wzmocnienia i offsetu przez
rok było mniejsze od 0.5%.
Quote:
Akcelerometr w przechyle mierzy skladowa sily grawitacji.
[nawiasem mowiac - niektore tez sa malo stabilne]
Ale nie moze jej odroznic od przyspieszen - wiatr mocniej dmuchnie,
nie wiesz czy sie w bok przemieszcza czy sie pochylil.
Albo np na rowerze - jedzisz po okregu, a akcelerometr pokazuje
brak bocznych przyspieszen - dosrodkowe sie rownowazy z grawitacja.
a to ciekawe. Bo ja to jakoś rozróżniam. Zauważ, że jadąc rowerem po
okręgu masz co prawda równowagę sił, ale przesuniętą. Dzięki temu norma
wypadkowego wektora przyspieszenia będzie większa od 1 (przy założonej
kalibracji [0 0 -1] w warunkach spoczynkowych. Zakładasz przy tym
stabilność wektora grawitacji w czasie i przestrzeni, ale to założenie
wprowadza mały błąd.
Quote:
Zastanawiam sie nad ukladem stabilizacji
ogona modelu smiglowca akcelerometrem. Czujnik bylby zamocowany na koncu
belki ogonowej, wiec powinin reagowac na przyspieszenie ogona podczas obrotu
modelu. Co o tym sadzicie?
Ma szanse zadzialac - ale potrzebujesz dwa - jeden na belce, drugi na
dziobie.
Roznica przyspieszen pokazuje ze sie predkosc obrotowa zmienia, a jest
niewrazliwa na przechyly i przemieszczenia boczne.
najlepiej dwa "błędniki", jeden w ogonie, drugi w kabinie. Każdy z nich
to 3 osiowy czujnik przyspieszenia i 3 osiowy czujnik prędkości obrotowej.
Waldek
J.F.
Guest
Mon Feb 12, 2007 4:55 pm
On Mon, 12 Feb 2007 15:48:44 +0100, Waldemar wrote:
Quote:
J.F. schrieb:
"Zyro" na przechyly statyczne jak najbardziej reaguje.
Kwestia tylko jak dokladnie - te tanie sa kiepskie,
na dluzszy czas wierzyc im nie mozesz.
nie jest wcale tak źle. Można wierzyć i dłuższy czas. Zresztą co to jest
"dłuższy czas" dla ciebie? Używam takowych czujników od lat. Te Muraty
były lekko pływające z temperaturą, nowe Muraty i te Analog Devices są
bardzo stabilne. W każdym razie odchylenie wzmocnienia i offsetu przez
rok było mniejsze od 0.5%.
Ale jak bedzie nieruchome, skalibrujesz na starcie, to po jakim czasie
osiagnie odchylke 1, 10, 90 stopni ?
Quote:
Albo np na rowerze - jedzisz po okregu, a akcelerometr pokazuje
brak bocznych przyspieszen - dosrodkowe sie rownowazy z grawitacja.
a to ciekawe. Bo ja to jakoś rozróżniam.
Ty nie jestes akcelerometr :-)
A swoja droga - z zaslonietymi oczami, poddawany manewrom -
kiedy sie czlowiek gubi ?
Quote:
Zauważ, że jadąc rowerem po
okręgu masz co prawda równowagę sił, ale przesuniętą. Dzięki temu norma
wypadkowego wektora przyspieszenia będzie większa od 1 (przy założonej
kalibracji [0 0 -1] w warunkach spoczynkowych.
Ale nie wiesz czy jedziesz po okregu, czy po prostym wkleslym torze.
A moze stoisz w miejscu tylko winda sie podnosi :-)
J.
Waldemar
Guest
Mon Feb 12, 2007 5:35 pm
J.F. schrieb:
Quote:
On Mon, 12 Feb 2007 15:48:44 +0100, Waldemar wrote:
J.F. schrieb:
"Zyro" na przechyly statyczne jak najbardziej reaguje.
Kwestia tylko jak dokladnie - te tanie sa kiepskie,
na dluzszy czas wierzyc im nie mozesz.
nie jest wcale tak źle. Można wierzyć i dłuższy czas. Zresztą co to jest
"dłuższy czas" dla ciebie? Używam takowych czujników od lat. Te Muraty
były lekko pływające z temperaturą, nowe Muraty i te Analog Devices są
bardzo stabilne. W każdym razie odchylenie wzmocnienia i offsetu przez
rok było mniejsze od 0.5%.
Ale jak bedzie nieruchome, skalibrujesz na starcie, to po jakim czasie
osiagnie odchylke 1, 10, 90 stopni ?
chodzi ci o scałkowany sygnał? Z kompensacją dryftu termicznego masz
kilkanaście minut do paru godzin na stopień.
Quote:
Albo np na rowerze - jedzisz po okregu, a akcelerometr pokazuje
brak bocznych przyspieszen - dosrodkowe sie rownowazy z grawitacja.
a to ciekawe. Bo ja to jakoś rozróżniam.
Ty nie jestes akcelerometr
jestem. Nawet podwójny. I na dodatek jeszcze czujniki prędkości
obrotowej, lekko ocyganione ;-)
Quote:
A swoja droga - z zaslonietymi oczami, poddawany manewrom -
kiedy sie czlowiek gubi ?
zależy jakie manewry. Jak będziesz wolno kręcony, to dość szybko tracisz
orientację w płaszczyźnie poziomej. Pion można dość dokładnie określić,
ale nie całkiem liniowo. W okolicach 0-5 stopni od pionu masz na ogół
odchylenie w dół, powyżej 30 stopni wydaje ci się, że nachylenie jest
większe. Od 75-80 stopni myślisz, że wisisz głową w dół.
Quote:
Zauważ, że jadąc rowerem po
okręgu masz co prawda równowagę sił, ale przesuniętą. Dzięki temu norma
wypadkowego wektora przyspieszenia będzie większa od 1 (przy założonej
kalibracji [0 0 -1] w warunkach spoczynkowych.
Ale nie wiesz czy jedziesz po okregu, czy po prostym wkleslym torze.
A moze stoisz w miejscu tylko winda sie podnosi
w momencie nie, ale wychodząc z położenia spoczynkowego możesz
zrekonstruować trajektorię.
Waldek
J.F.
Guest
Mon Feb 12, 2007 6:00 pm
On Mon, 12 Feb 2007 17:35:18 +0100, Waldemar wrote:
Quote:
J.F. schrieb:
Ale jak bedzie nieruchome, skalibrujesz na starcie, to po jakim czasie
osiagnie odchylke 1, 10, 90 stopni ?
chodzi ci o scałkowany sygnał? Z kompensacją dryftu termicznego masz
kilkanaście minut do paru godzin na stopień.
No to powiedzmy ze dla modelu helikoptera starczy,
dla samolotu w dlugim locie ten gorszy wynik chyba sie nie nada ...
Quote:
Albo np na rowerze - jedzisz po okregu, a akcelerometr pokazuje
brak bocznych przyspieszen - dosrodkowe sie rownowazy z grawitacja.
a to ciekawe. Bo ja to jakoś rozróżniam.
Ty nie jestes akcelerometr
jestem. Nawet podwójny. I na dodatek jeszcze czujniki prędkości
obrotowej, lekko ocyganione
No wlasnie - masz wiecej czujnikow :-)
Quote:
A swoja droga - z zaslonietymi oczami, poddawany manewrom -
kiedy sie czlowiek gubi ?
zależy jakie manewry. Jak będziesz wolno kręcony, to dość szybko tracisz
orientację w płaszczyźnie poziomej. Pion można dość dokładnie określić,
ale nie całkiem liniowo. W okolicach 0-5 stopni od pionu masz na ogół
odchylenie w dół, powyżej 30 stopni wydaje ci się, że nachylenie jest
większe. Od 75-80 stopni myślisz, że wisisz głową w dół.
ale chodzi mi raczej o to ze sadzamy na fotelu w samolocie bez okien,
pare szybkich manewrow [a moze nie trzeba] .. czy rozroznimy potem
przechyl boczny od plaskiego zakretu ? Albo czy wyczujemy prawidlowy
zakret - tzn z utrzymaniem pionowego kierunku przyspieszen.
A jak to nie bedzie samolot tylko laweczka na karuzeli, z promieniem
obrotu np 10m ?
Jakby co to zapraszam do Karpacza - bez zadnych manewrow i obrotow
czlowiek glupieje i zle mowi w ktora strone jest spad drogi :-)
Quote:
Zauważ, że jadąc rowerem po
okręgu masz co prawda równowagę sił, ale przesuniętą. Dzięki temu norma
wypadkowego wektora przyspieszenia będzie większa od 1 (przy założonej
kalibracji [0 0 -1] w warunkach spoczynkowych.
Ale nie wiesz czy jedziesz po okregu, czy po prostym wkleslym torze.
A moze stoisz w miejscu tylko winda sie podnosi :-)
w momencie nie, ale wychodząc z położenia spoczynkowego możesz
zrekonstruować trajektorię.
Jak dysponujesz zyroskopami ..
J.
Waldemar
Guest
Mon Feb 12, 2007 6:10 pm
J.F. schrieb:
Quote:
On Mon, 12 Feb 2007 17:35:18 +0100, Waldemar wrote:
J.F. schrieb:
Ale jak bedzie nieruchome, skalibrujesz na starcie, to po jakim czasie
osiagnie odchylke 1, 10, 90 stopni ?
chodzi ci o scałkowany sygnał? Z kompensacją dryftu termicznego masz
kilkanaście minut do paru godzin na stopień.
No to powiedzmy ze dla modelu helikoptera starczy,
dla samolotu w dlugim locie ten gorszy wynik chyba sie nie nada ...
można wbudować jeszcze kompas.
Quote:
Albo np na rowerze - jedzisz po okregu, a akcelerometr pokazuje
brak bocznych przyspieszen - dosrodkowe sie rownowazy z grawitacja.
a to ciekawe. Bo ja to jakoś rozróżniam.
Ty nie jestes akcelerometr
jestem. Nawet podwójny. I na dodatek jeszcze czujniki prędkości
obrotowej, lekko ocyganione ;-)
No wlasnie - masz wiecej czujnikow
no tak trzeba. Bierzesz akcelerometry i mierniki prędkości obrotowej u
już masz wsio, co trzeba.
Quote:
A swoja droga - z zaslonietymi oczami, poddawany manewrom -
kiedy sie czlowiek gubi ?
zależy jakie manewry. Jak będziesz wolno kręcony, to dość szybko tracisz
orientację w płaszczyźnie poziomej. Pion można dość dokładnie określić,
ale nie całkiem liniowo. W okolicach 0-5 stopni od pionu masz na ogół
odchylenie w dół, powyżej 30 stopni wydaje ci się, że nachylenie jest
większe. Od 75-80 stopni myślisz, że wisisz głową w dół.
ale chodzi mi raczej o to ze sadzamy na fotelu w samolocie bez okien,
pare szybkich manewrow [a moze nie trzeba] .. czy rozroznimy potem
przechyl boczny od plaskiego zakretu ? Albo czy wyczujemy prawidlowy
zakret - tzn z utrzymaniem pionowego kierunku przyspieszen.
nie. Przynajmniej lecąc samolotem parabolicznym nie potrafiłem rozróżnić
po jakim segmencie paraboli akurat lecę ;-)
Quote:
A jak to nie bedzie samolot tylko laweczka na karuzeli, z promieniem
obrotu np 10m ?
Jakby co to zapraszam do Karpacza - bez zadnych manewrow i obrotow
czlowiek glupieje i zle mowi w ktora strone jest spad drogi
napewno się wybiorę, choć tą drogę chyba znam ;-)
Quote:
Zauważ, że jadąc rowerem po
okręgu masz co prawda równowagę sił, ale przesuniętą. Dzięki temu norma
wypadkowego wektora przyspieszenia będzie większa od 1 (przy założonej
kalibracji [0 0 -1] w warunkach spoczynkowych.
Ale nie wiesz czy jedziesz po okregu, czy po prostym wkleslym torze.
A moze stoisz w miejscu tylko winda sie podnosi
w momencie nie, ale wychodząc z położenia spoczynkowego możesz
zrekonstruować trajektorię.
Jak dysponujesz zyroskopami ..
tak.
Waldek
Darek_J
Guest
Tue Feb 13, 2007 11:15 am
Panowie bardzo dziekuje za ten wyklad. Na prawde sporo sie dowiedzialem o
czujnikach. Jeszcze tylko jedno pytanie mnie dreczy: gdzie kupic tanie
"akcelerometry" bo np czujnik od AD kosztuje ok 120zl a najtanszy modul
modelarski z zyrem, regulatorami, odbiornikiem kosztuje 180zl, wiec
zastosowany tam czujnik musi byc spooro tanszy. Dziekuje za wszystkie
wiadomosci
pozdr Darek_J
Waldemar
Guest
Tue Feb 13, 2007 8:33 pm
Darek_J schrieb:
Quote:
Panowie bardzo dziekuje za ten wyklad. Na prawde sporo sie dowiedzialem o
czujnikach. Jeszcze tylko jedno pytanie mnie dreczy: gdzie kupic tanie
"akcelerometry" bo np czujnik od AD kosztuje ok 120zl a najtanszy modul
modelarski z zyrem, regulatorami, odbiornikiem kosztuje 180zl, wiec
zastosowany tam czujnik musi byc spooro tanszy. Dziekuje za wszystkie
wiadomosci
Te, które my używamy kosztują ok. 19EUR za sztukę. Żyra są droższe, ok.
40EUR za sztukę.
Waldek
Darek_J
Guest
Tue Feb 13, 2007 11:24 pm
Quote:
Te, które my używamy kosztują ok. 19EUR za sztukę. Żyra są droższe, ok.
40EUR za sztukę.
Znaczy te moduly 4w1 lub 3w1 ?? Jesli tak, to gdzie taka cena?
pozdr Darek
Darek_J
Guest
Tue Feb 13, 2007 11:35 pm
Quote:
Panowie bardzo dziekuje za ten wyklad. Na prawde sporo sie dowiedzialem
o
czujnikach. Jeszcze tylko jedno pytanie mnie dreczy: gdzie kupic tanie
"akcelerometry" bo np czujnik od AD kosztuje ok 120zl a najtanszy modul
modelarski z zyrem, regulatorami, odbiornikiem kosztuje 180zl, wiec
zastosowany tam czujnik musi byc spooro tanszy. Dziekuje za wszystkie
wiadomosci
Oczywiscie w teks wkradl sie blad. Mialo byc: gdzie kupic tanie
"zyroskopy".......bo u AD....itd..
akcelerometry kupilem i stad moja chec poeksperymentowania
pozdrawiam Darek_J
Goto page 1, 2 Next