RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak podłączyć lekki akumulator do napędu paralotniowego 80W z 14,5V?

Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na sta ły - jest

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak podłączyć lekki akumulator do napędu paralotniowego 80W z 14,5V?

Goto page 1, 2, 3  Next

Guest

Thu Nov 09, 2017 11:29 am   



Witam,

Jeżeli jest to nie odpowiednie miejsce na takie pytania to sorry.


Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy 5500 rpm. W manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi 14,5V +/- 0,5V.

Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki akumulator/baterię czy pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z regulatora i jednocześnie służył jako zwykły akumulator?
Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby wyprowadzić z tego wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest chyba standardowe?


Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ==&t=ytx4l-bs

ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z silnika będzie raczej zmienny w zależności od obrotów.

Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB żebym miał wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia pod usb z poborem prądu 5V i ok 1,6mA.

Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na 12V - musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do funkcjonować?

Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym zdrowiej.

Pozdrawiam,
Kamil

yabba
Guest

Thu Nov 09, 2017 11:29 am   



W dniu 2017-11-09 o 10:29, aleksandrowicz.k@gmail.com pisze:
Quote:
Witam,

Jeżeli jest to nie odpowiednie miejsce na takie pytania to sorry.


Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy 5500 rpm. W manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi 14,5V +/- 0,5V.

Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki akumulator/baterię czy pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z regulatora i jednocześnie służył jako zwykły akumulator?
Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby wyprowadzić z tego wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest chyba standardowe?


Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ==&t=ytx4l-bs

ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z silnika będzie raczej zmienny w zależności od obrotów.

Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB żebym miał wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia pod usb z poborem prądu 5V i ok 1,6mA.

Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na 12V - musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do funkcjonować?

Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym zdrowiej.



Co dokładnie chcesz osiągnąć? Czy chcesz mieć naładowany akumulator czy
mieć dostępne USB 5V tylko w czasie pracy silnika?

Jeśli to drugie, to szukaj ładowarki USB dla ciężarówek. One są z reguły
na 12-24V. Na przykład taka:

http://allegro.pl/ladowarka-usb-5v-3-1a-gniazdo-hermetyczne-12v-24v-i6718963218.html?fromVariant=6719707270


Jeśli chcesz ładować akumulator, żeby mieć prąd bez włączonego silnika,
to najpierw określ jaki rodzaj akumulatora chcesz wykorzystać.

Z regulatora napięcia przy Twoim silniku zapewne wychodzi napięcie
stałe. Wartość tego napięcia i wydajność prądowa może zależeć od obrotów
silnika.


yabba

Jacek Maciejewski
Guest

Thu Nov 09, 2017 11:49 am   



Dnia Thu, 9 Nov 2017 01:29:23 -0800 (PST), aleksandrowicz.k@gmail.com
napisał(a):

Quote:
Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy 5500 rpm. W manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi 14,5V +/- 0,5V.
Trzeba ustalić czy chodzi o prąd stały czy zmienny. Ja bym sie

spodziewał stałego (czyli alternatora z prostownikiem) ale podlinkuj
gdzieś tego manuala abyśmy mogli to ustalić na pewno.

Quote:
Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki akumulator/baterię czy pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z regulatora i jednocześnie służył jako zwykły akumulator?
Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby wyprowadzić z tego wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest chyba standardowe?
Wszystko jest możliwe ale ty lepiej nam powiedz do czego potrzebujesz

prądu podczas lotu a my ci powiemy jak to zrobić Smile
Quote:


Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ==&t=ytx4l-bs
Fajna bateria, piszą że ma elektronikę w środku i że może współpracować

z instalacją motocyklową więc spodziewałbym się że i z twoim źródłem
prądu też powspółpracuje. Ale lepiej upewnić się u producenta tych
baterii.
Quote:

ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z silnika będzie raczej zmienny w zależności od obrotów.
J.w. pokaż manual to sprawdzimy co to za prądnica.

Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB żebym miał wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia pod usb z poborem prądu 5V i ok 1,6mA.

Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na 12V - musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do funkcjonować?
Najpierw ustalmy co masz za prądnicę i do czego ci prąd :)

Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym zdrowiej.
Jasne.



--
Jacek
I hate haters.

Piotr Gałka
Guest

Thu Nov 09, 2017 1:56 pm   



W dniu 2017-11-09 o 10:29, aleksandrowicz.k@gmail.com pisze:
Quote:
Witam,

Jeżeli jest to nie odpowiednie miejsce na takie pytania to sorry.


Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy 5500 rpm. W manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi 14,5V +/- 0,5V.

Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki akumulator/baterię czy pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z regulatora i jednocześnie służył jako zwykły akumulator?
Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby wyprowadzić z tego wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest chyba standardowe?


Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ==&t=ytx4l-bs

ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z silnika będzie raczej zmienny w zależności od obrotów.

Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB żebym miał wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia pod usb z poborem prądu 5V i ok 1,6mA.

Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na 12V - musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do funkcjonować?

Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym zdrowiej.

Pozdrawiam,
Kamil


1. Zapewne wszędzie, gdzie napisałeś mA powinno być A.
2. Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że
jest to prąd zmienny. To prawdopodobnie jest prąd stały tylko o
wahającym się napięciu. Prąd zmienny to taki, który raz płynie w jedną a
raz w drugą stronę (w sieci to 50Hz - 50 cykli zmian na sekundę, ale
jakby z generatora zasilanego silnikiem był wyprowadzony prąd zmienny to
jego częstotliwość zależała by od obrotów, ale raczej tak nie masz).
3. Normalnie w instalacji samochodowej napięcie może dochodzić do 14,5V
więc samochodowe 12V ładowarki USB są dostosowane do tego napięcia (te
12V-24V muszą wytrzymać około 29V.
P.G.

Adam Wysocki
Guest

Thu Nov 09, 2017 5:37 pm   



aleksandrowicz.k@gmail.com wrote:

Quote:
Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy
5500 rpm. W manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi
14,5V +/- 0,5V.

Prawie na pewno napięcie z regulatora jest stałe, 14.5V to typowe napięcie
ładowania akumulatora 12V. Ale pokaż jeszcze instrukcję :)

Quote:
Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki
akumulator/baterię czy pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z
regulatora i jednocześnie służył jako zwykły akumulator?

Jeśli jest to stałe napięcie, a regulator nie ma innych ograniczeń, to
tak.

Quote:
Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby
wyprowadzić z tego wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest
chyba standardowe?

2.4A, nie mA :)

Jest sposób, najprościej będzie dołożyć jakiś spory kondensator (bo to
napięcie wcale nie musi być stałe, może być pulsujące) i ładowarkę
samochodową.

Quote:

To akumulator litowo-jonowy. Trochę bym się bał, że w momencie
ewentualnego wypadku może się zapalić.

Quote:
ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z
silnika będzie raczej zmienny w zależności od obrotów.

Z silnika tak, pytanie czy z regulatora też. Pokaż instrukcję tego
regulatora. W innych konstrukcjach (samochody, motocykle) akumulator
ładuje się bezpośrednio z regulatora.

Quote:
Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB
żebym miał wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia
pod usb z poborem prądu 5V i ok 1,6mA.

Spróbowałbym. Tylko czemu oświetlenie z USB? Nie lepiej bezpośrednio z
regulatora, zamiast obciążać ładowarkę?

Quote:
Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na
12V - musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do
funkcjonować?

Ładowarka na 12V spokojnie zadziała i przy 15V.

Quote:
Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im
lżej tym zdrowiej.

To dlatego akumulator litowo-jonowy... ja spróbowałbym w ogóle pominąć
akumulator, o ile nie potrzebujesz prądu "na postoju".

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]

Adam Wysocki
Guest

Thu Nov 09, 2017 5:42 pm   



Piotr Gałka <piotr.galka@cutthismicromade.pl> wrote:

Quote:
2. Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że
jest to prąd zmienny. To prawdopodobnie jest prąd stały tylko o
wahającym się napięciu.

Pytanie na ile to napięcie się waha. U mnie w motorze z silnika wychodzą
trzy fazy, na jałowych obrotach ok. 20V, po mocnym odkręceniu gazu nawet
80V, ale regulator ładnie to prostuje i zmienia na 14.5V.

Zakładając, że jest tam prądnica z kołem magnesowym, tak jak u mnie, a nie
z uzwojeniem wzbudzenia (nigdy nie mogę zapamiętać, która jest samowzbudna
a która obcowzbudna) :)

Quote:
3. Normalnie w instalacji samochodowej napięcie może dochodzić do 14,5V
więc samochodowe 12V ładowarki USB są dostosowane do tego napięcia (te
12V-24V muszą wytrzymać około 29V.

Ten regulator daje 14,5V +/- 0,5V, więc zakładałbym 15V, ale i przy takim
napięciu ładowarka powinna działać...

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]

Pawel \"O'Pajak\"
Guest

Thu Nov 09, 2017 6:33 pm   



Powitanko,

W dniu 2017-11-09 o 13:56, Piotr Gałka pisze:
Quote:
Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że jest
to prąd zmienny.

Mnie uczono, że to właśnie zmienny. W odróżnieniu od PRZEMIENNEGO, gdzie
+ z - się zamieniają co chwilę.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

Piotr Gałka
Guest

Thu Nov 09, 2017 7:13 pm   



W dniu 2017-11-09 o 18:33, Pawel "O'Pajak" pisze:

Quote:
W dniu 2017-11-09 o 13:56, Piotr Gałka pisze:
Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że
jest to prąd zmienny.

Mnie uczono, że to właśnie zmienny. W odróżnieniu od PRZEMIENNEGO, gdzie
+ z - się zamieniają co chwilę.


A ja nigdy sam z własnej i nie przymuszonej woli nie użyłbym określenia
"przemienny" bo go po prostu nigdy nie używałem i nie przyszło by mi do
głowy. Jak napisałeś to kojarzę, że obiło się o uszy, ale tylko tyle Smile
P.G.

Guest

Thu Nov 09, 2017 9:43 pm   



Dzięki za zainteresowanie tematem.

Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor250/thor200-250wiringdiagram.pdf
- dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w planach.

Informacja o 80W znalazłem na stronie 21 w poniższej instrukcji w jednej linijce.(Battery charger arrangement output power: 80W at 5500 rpm) i to tyle.
http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor250/thor250usermanual.pdf


Pomyślałem o wyjściach USB bo jest najłatwiej coś podłączyć i odłączyć, jest najlżejszą opcją i najtańszą.
Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre aplikację potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej godzinie, do tego urządzenie do monitorowania temperatury głowicy, obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować wyjść w powerbanku.

Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie wspominając o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc nad mgłami.


Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
Napięcie zasilania 12 V
Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
Długość kabla ok. 170 cm)

http://allegro.pl/show_item.php?item=6904939450&snapshot=MjAxNy0xMS0wNFQxODozMjozOVo7YnV5ZXI7YmRkNTdjZDQ3Mjg4NmM2ODdmZWExMTU5MTIzYjViNjEyOGQ3NDgxZTVhYTNiY2EyODZjMjFmOGYzNmY5ZGM1Yg=
Odnośnie oświetlenia pod USB mam takie 3 szt. i na prawdę bardzo dobrze świecą: (jak za tą cenę)
https://www.aliexpress.com/item/1800-Lumen-T6-L2-fishing-Bike-Bicycle-LED-Light-Flashlight-Waterproof-Brightness-5V2A-USB-Interface-Headlight/32215095114.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.WCrf3y

Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez powerbank w sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich warunkach staram się nie latać a powerbank na stałe podłączyć pod usb :)


Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć prąd jak z USB ale bez ładowarek samochodowych.


Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i zrobić pomiary na poszczególnych obrotach.

Pozdrawiam,
Kamil

Piotr Gałka
Guest

Fri Nov 10, 2017 12:33 pm   



W dniu 2017-11-09 o 20:43, aleksandrowicz.k@gmail.com pisze:
Quote:
Dzięki za zainteresowanie tematem.

Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor250/thor200-250wiringdiagram.pdf
- dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w planach.

Informacja o 80W znalazłem na stronie 21 w poniższej instrukcji w jednej linijce.(Battery charger arrangement output power: 80W at 5500 rpm) i to tyle.
http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor250/thor250usermanual.pdf


Pomyślałem o wyjściach USB bo jest najłatwiej coś podłączyć i odłączyć, jest najlżejszą opcją i najtańszą.
Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre aplikację potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej godzinie, do tego urządzenie do monitorowania temperatury głowicy, obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować wyjść w powerbanku.

Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie wspominając o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc nad mgłami.


Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
Napięcie zasilania 12 V
Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
Długość kabla ok. 170 cm)

http://allegro.pl/show_item.php?item=6904939450&snapshot=MjAxNy0xMS0wNFQxODozMjozOVo7YnV5ZXI7YmRkNTdjZDQ3Mjg4NmM2ODdmZWExMTU5MTIzYjViNjEyOGQ3NDgxZTVhYTNiY2EyODZjMjFmOGYzNmY5ZGM1Yg==

Odnośnie oświetlenia pod USB mam takie 3 szt. i na prawdę bardzo dobrze świecą: (jak za tą cenę)
https://www.aliexpress.com/item/1800-Lumen-T6-L2-fishing-Bike-Bicycle-LED-Light-Flashlight-Waterproof-Brightness-5V2A-USB-Interface-Headlight/32215095114.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.WCrf3y

Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez powerbank w sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich warunkach staram się nie latać a powerbank na stałe podłączyć pod usb :)


Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć prąd jak z USB ale bez ładowarek samochodowych.


Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i zrobić pomiary na poszczególnych obrotach.

Pozdrawiam,
Kamil


Rozumiem, że jak silnik stanie to w zasadzie nie potrzebujesz dużego
zapasu energii - czyli, że power-bank wystarczy i dlatego zastanawiasz,
się czy da się w ogóle bez akumulatora, bo to waży.

Kluczowe jest ustalenie, czy wtedy gdy obroty są minimalne/użyteczne to
z regulatora można uzyskać wystarczającą moc. Jeśli da się uzyskać
wystarczającą to akumulator nie jest potrzebny.
Ale nawet jak nie da się uzyskać wystarczającej mocy to można też
kombinować tak, że podłącza się tu tylko urządzenia którym przerwy w
zasilaniu nie przeszkadzają. Jak moją Automapę odłączę od zasilania to
po jakichś 2h mi napisze na ekranie, że bateria się wyczerpuje i mam
podłączyć zasilanie. Przypuszczam, że jakbym jej podłączył zasilanie,
które czasem ma te 5V, a czasem mu brakuje to po prostu czasem by się
doładowywała, a czasem nie i generalnie nie byłoby problemu, ale
eksperymentów czy jak zasilanie siądzie do 3V i potem wstanie do 5V to
czy na pewno znów się doładowuje nie robiłem. Jakby oświetlenie
przygasało, gdy obroty mniejsze to też chyba świat się nie zawali.

Gniazdko USB 5V/2A to jest 10W. Zakładając 4 takie obciążone maksymalnie
mamy 40W. Ale czy faktycznie pobierasz z tych USB maksimum - nie sądzę.
Musisz wiedzieć ile faktycznie potrzebujesz.

Regulator na wejście dostaje impulsy z magneta a na wyjściu spodziewa
się jakiegoś w miarę stałego napięcia z akumulatora. Nawet między
impulsami z magneta to napięcie tam jest i jakby go nie było to
regulator może mieć jakieś problemy z ogarnięciem się co jest grane.
Dlatego jakby rezygnować z akumulatora to trzeba zamiast podłączyć
kondensator elektrolityczny, który zapewni wystarczająco stałe napięcie
w przerwach między impulsami z magneta.

Aby wyliczyć jego wartość to trzeba by znać:
- minimalną częstotliwość impulsów z magneta (nie znam ani minimalnych
obrotów silnika, ani jak się ma liczba impulsów z magneta do obrotów
silnika.
- maksymalne podłączone obciążenie.

Strzelam, że minimum to będzie jakiś 5000uF, ale przypuszczam, że przyda
się więcej. Kondensator powinien być na co najmniej 30V. Czyli np:
https://www.tme.eu/pl/details/sd1v478m1835mbb/kondensatory-elektrolityczne-tht-85c/samwha/

Zamiast ładowarek samochodowych można zrobić coś podobnego samemu, ale
nie wyjdzie ani taniej, ani specjalnie lżejsze. Jakby mieć ładowarkę,
która ma wtyczkę i samą elektronikę nie we wtyczce, a na drugim końcu
kabelka to można się pozbyć tej wtyczki zyskując większą pewność
kontaktu bo te samochodowe to według mnie porażka, no ale to
konsekwencja wykorzystania gniazda zapalniczki.
P.G.

Adam Wysocki
Guest

Fri Nov 10, 2017 1:09 pm   



aleksandrowicz.k@gmail.com wrote:

Quote:
Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor250/thor200-250wiringdiagram.pdf
- dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w planach.

To klasyczny układ, z silnika wychodzi jedna faza. Podobny stosuje się w
niektórych skuterach. Na wyjściu z magneto w silniku masz napięcie
przemienne, na wyjściu z regulatora najprawdopodobniej wyprostowane
jednopołówkowo (bo masa magneto łączy się z masą akumulatora przez
rozrusznik - to nieważne, że go nie ma, ale prostownik w regulatorze i tak
musi być wtedy jednopołówkowy, bo dwupołówkowy powodowałby zwarcie), więc
pulsujące, i obcięte przy 14.5V. Wygląda to pewnie mniej więcej tak jak na
tym górnym wykresie (prawy górny róg, nie chodzi o schemat tylko o
wykres, i raczej nie spada poniżej zera tak jak tu):

http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode42.gif

Potrzebne jest coś, co z tego pulsującego napięcia zrobi napięcie stałe,
którego potrzebuje ładowarka. Normalnie robi to akumulator, zamiast niego
można wykorzystać kondensator, ale przy poborze aż 7.2A po stronie 5V (co
daje 3A przy 14.5V i sprawności ładowarki 80%) ten kondensator będzie
bardzo duży (to zależy też od częstotliwości napięcia wyjściowego, która z
kolei zależy od obrotów, ale nie wiem z jakim mnożnikiem, czyli ile jest
impulsów na pelny obrót wału, bo to zależy od sposobu nawinięcia magneto).

Dlatego prościej będzie użyć jakiegoś małego akumulatora, ale szedłbym
jednak w kwasowo-ołowiowe, nie w litowo-jonowe (ale jeśli jednak uprzesz
się na litowo-jonowy, to tylko z układem ładowania - ten który wkleiłeś
byłby pod tym względem OK).

Problem jest taki, że akumulatory litowo-jonowe są wprawdzie lżejsze, ale
potrafią eksplodować po uderzeniu i się zapalić. Wpisując na Youtube
"li-ion explosion" znajdziesz dużo takich filmów. Nie chcesz mieć tego na
plecach, jeśli (czego oczywiście Ci nie życzę) zdarzy Ci się upaść i w coś
uderzyć.

Nie potrzebujesz dużego akumulatora. Kup najmniejszy, jaki znajdziesz,
byle był na 12V. 1Ah spokojnie wystarczy (w pełni naładowany zasili w
pełni obciążoną ładowarkę, którą wkleiłeś, przez 20 minut; inna sprawa że
pobieranie prądu 3x przekraczającego pojemność to taki sobie pomysł, jeśli
chodzi o żywotność akumulatora, i pewnie ten czas będzie trochę krótszy).

Quote:
Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre
aplikację potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej
godzinie, do tego urządzenie do monitorowania temperatury głowicy,
obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować wyjść w powerbanku.

Jeśli masz już urządzenia na USB to racja, że nie ma sensu przerabiać tego
teraz na 12V :)

Quote:
Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie
wspominając o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc
nad mgłami.

Paść zawsze może, choćby się telefon zawiesił albo zresetował... ale to
już inny temat.

Quote:
Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
Napięcie zasilania 12 V
Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
Długość kabla ok. 170 cm)

Nie wiem czy nie byłoby lepiej kupić np. dwie ładowarki - żeby mieć
rezerwę w razie gdyby sama ładowarka z jakiegoś powodu spaliła się podczas
lotu. Ale z drugiej strony jak będziesz miał przy sobie na wszelki wypadek
powerbanka, to będzie OK.

Quote:
Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez
powerbank w sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich
warunkach staram się nie latać a powerbank na stałe podłączyć pod usb Smile

Tak, to zdecydowanie - silnik zawsze może zgasnąć - ale jeśli będziesz
miał wspomniany akumulator, to trochę poświeci, zanim się rozładuje
(zależnie od faktycznego obciążenia - te 20 minut przy 1Ah podałem dla
pełnego obciążenia, dla nowego akumulatora i nie uwzględniając zjawiska,
którego nazwa wyleciała mi z głowy, ale które polega na tym, że akumulator
obciążony prądem 20-minutowym na pewno nie da tyle energii, ile obciążony
np. 10-krotnie mniejszym prądem).

Sam akumulator staraj się mieć cały czas naładowany. Akumulatory
kwasowo-ołowiowe bardzo nie lubią długo być rozładowane (zasiarczają się
wtedy i tracą pojemność).

Quote:
Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć
prąd jak z USB ale bez ładowarek samochodowych.

Jest sporo rozwiązań, żeby z 14.5V zrobić 5V, ale ładowarka samochodowa to
najtańsze i najłatwiejsze z nich :)

Quote:
Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i
zrobić pomiary na poszczególnych obrotach.

Ważniejsze żeby zobaczyć kształt przebiegu na oscyloskopie. Miernik
ustawiony na DC przy tętniącym napięciu pokaże Ci wartości niewiele mające
wspólnego z rzeczywistością (na AC najczęściej też, bo przebieg nie jest
sinusoidalny)...

Tyle że bardzo bym się zdziwił, gdyby z regulatora wychodziło coś innego,
niż wyprostowane jednopołówkowo, tętniące i obcięte napięcie.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]

Adam Wysocki
Guest

Fri Nov 10, 2017 5:39 pm   



Piotr Gałka <piotr.galka@cutthismicromade.pl> wrote:

Quote:
Regulator na wejście dostaje impulsy z magneta a na wyjściu spodziewa
się jakiegoś w miarę stałego napięcia z akumulatora.

Może się spodziewać, ale te regulatory, które widziałem, nie potrzebowały
napięcia z akumulatora, żeby wytworzyć własne. Co innego alternator taki
jak np. w samochodzie, z uzwojeniem wzbudzenia, ale tu generator jest
wzbudzany kołem magnesowym.

Quote:
Strzelam, że minimum to będzie jakiś 5000uF, ale przypuszczam, że przyda
się więcej.

Myślę, że dużo więcej - zwróć uwagę na schemat podłączenia regulatora.
Tam jest wspólna masa wejścia i wyjścia, więc - o ile nie ma tam czegoś
bardziej wydumanego, typu przetwornica impulsowa - musi być prostowanie
jednopołówkowe, czyli cykl pracy na kondensatorze wydłuża się bardzo
znacząco.

Podejrzewam że regulator to odmiana regulatora tyrystorowego ze
stabilizacją diodą Zenera.

Quote:
można się pozbyć tej wtyczki zyskując większą pewność kontaktu bo te
samochodowe to według mnie porażka, no ale to konsekwencja wykorzystania
gniazda zapalniczki.

To prawda - wtyczki zapalniczkowe nie lubią wibracji. Pytanie ile jest
wibracji w motolotni i - co ważniejsze - gdzie będzie się to połączenie
znajdowało i czy autor będzie miał możliwość w razie czego docisnąć
poluzowaną wtyczkę (dosłownie) w locie. Jeśli nie, to polutowałbym to na
sztywno.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]

Piotr Gałka
Guest

Fri Nov 10, 2017 7:17 pm   



W dniu 2017-11-10 o 16:39, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Piotr Gałka <piotr.galka@cutthismicromade.pl> wrote:

Regulator na wejście dostaje impulsy z magneta a na wyjściu spodziewa
się jakiegoś w miarę stałego napięcia z akumulatora.

Może się spodziewać, ale te regulatory, które widziałem, nie potrzebowały
napięcia z akumulatora, żeby wytworzyć własne. Co innego alternator taki
jak np. w samochodzie, z uzwojeniem wzbudzenia, ale tu generator jest
wzbudzany kołem magnesowym.

Zacząłem się interesować regulatorem prądnicy gdy miał on 3 przekaźniki,
a instalacja w samochodzie taty była 6V (potem przerobił na 12V). Wydaje
mi się, że jeden z nich zapobiegał prądowi zwrotnemu, ale nie do końca
kojarzę jak to działało.
Przestałem się interesować gdy regulatory miały 2 przekaźniki.

Nie wiem co siedzi w takim regulatorze który nie steruje prądem
wzbudzenia. Czy jest tam tylko dioda + szeregowy klucz który odłącza
wyjście gdy napięcie czy prąd za duże, czy może coś na kształt DCDC
step-down/albo SEPIC. Obawiałem się, że może DCDC i każdy impuls byłby
startem przetwornicy od zera.

Quote:
Strzelam, że minimum to będzie jakiś 5000uF, ale przypuszczam, że przyda
się więcej.

Myślę, że dużo więcej - zwróć uwagę na schemat podłączenia regulatora.
Tam jest wspólna masa wejścia i wyjścia, więc - o ile nie ma tam czegoś
bardziej wydumanego, typu przetwornica impulsowa - musi być prostowanie
jednopołówkowe, czyli cykl pracy na kondensatorze wydłuża się bardzo
znacząco.

Nie zwróciłem uwagi, że tu musi być jednopołówkowo więc odstępy między
impulsami dwa razy większe. Nic nie szacowałem, gdy nie mam pojęcia jaka
częstotliwość. Teraz mi przyszło do głowy, że chyba kiedyś motory były
bez akumulatorów (a może nadal tak jest - nigdy nie spotkałem się z
instalacją motoru). W takim układzie, gdzie nie było gromadzenia energii
impulsy z tego magneto musiały być dokładnie z taką f jak iskry. Tu jest
narysowana jedna świeca. Czyli rozumiem 1 cylinder. Ciekawe, czy takie
coś musi być 2-suwem, czy może być 4-suw. Jak 2-suw to by oznaczało, że
f dokładnie takie jak prędkość obrotowa. Czyli największa moja
niewiadoma zaczyna mieć jakieś przybliżenie. 5000rpm = 83Hz. Myślałem,
że te impulsy będą dużo częściej (że jest jakieś przełożenie
zwiększające obroty) co by dawało mniejszy kondensator.
Ja uważam, że być może 20W mu wystarczy. Zakładając, że średnie na
wyjściu by było 12V to oznacza średnio 1,7A. Uważam, że ładowarka
samochodowa będzie dawała 5V nawet jak na wejściu będzie 8V. Dlatego
uważam, że tętnienia mogą być takie, że średnia 12V (czyli max 14,5V,
min 9,5V). 1/83Hz = 12ms. C=IT/dU= 1,7*12m/5 = 4mF = 4000uF.
Uwzględniając sprawności trzeba trochę dodać - 5mF. Jak minimalne obroty
2 razy mniejsze to 10mF. Jak jeszcze moc 2 razy większa to 20mF. A może
minimalne obroty jeszcze mniejsze.

Nie znalazłem w TME 22mF na wystarczające napięcie - można składać z
10mF, albo kupić gdzie indziej:
https://www.tme.eu/pl/details/uvr1v103mrd6/kondensatory-elektrolityczne-tht-85c/nichicon/
P.G

Guest

Fri Nov 10, 2017 10:49 pm   



Silnik to dwu suw. Producent jest ten sam co tworzy silniki do skuterów.

Obroty przeważnie w jakich latam to 4800-6300, myślę że w te 5500 wpasowuje się najczęściej.

Gdy napęd zgaśnie to opadanie mam rzędu 1,5 - 2m/s tak więc jeżeli nie jest to środek lata i nie wykorzystam kominów termicznych to lądowanie nastąpi w ciągu max 5min.

Oświetlenie miało by też posłużyć do lądowania gdybym chciał jednak dłużej polatać a teraz szybko się ściemnia - ale ktoś dobrze zwrócił uwagę na obroty jałowe (ok 2100) bo do lądowania odpuszczam gaz a właśnie przed samym przyziemieniem światło jest najbardziej potrzebne - nie pomyślałem o tym wcześniej.

Co do zamontowania to myślę to przylutować ale teraz zastanawiam się jeszcze nad jakimś wyłącznikiem w razie czego.

uF,mF, i inne są dla mnie czarną magią i zupełnie nie wiem o co chodzi ale nie proszę o wyjaśnienie bo raczej nie będę się w to zagłębiał.

Jeżeli chodzi o max pobór prądu to obstawiam tel. średnio 1A, pomiar temp głowicy i obrotów max 0,7A; lampki max pobierają 1,3A x 3 szt., kamerka pewnie ok 0,5A

Co do ilości iskier na obrót wału powiem jutro bo mam to ustawione na obrotomierzu.

Sorry że tak chaotycznie odpowiadam ale czasu mało, córka przeszkadza a żona jak zwykle coś jeszcze chce..

Pozdrawiam,
Kamil

Guest

Sat Nov 11, 2017 7:40 pm   



Taka sytuacja:

https://photos.app.goo.gl/fCy6n9YO7eHZKwrF2

Co ciekawe - na jałowych obrotach napięcie jest satysfakcjonujące - powyżej 12V. Na max obrotach doszło do 13,5V.

niestety moja ładowarka działała na niskich obrotach i trzymała 5V ale jak dodałem gazu to pokazał się dym i potem już napięcie skakało jak na załączonym drugim filmiku.

Obstawiam, że może pomóc ładowarka która jednak jest dostosowana do 12-24V.

Zastanawiam się czy miało znaczenie to, że masę z regulatora(nr.2 na schemacie) podpiąłem pod 4 inne masy podłączone w tym samym miejscu?

Moje urządzenie do pomiaru temperatury i obrotów działało tylko na jałowych obrotach, na wyższych tak jak by się zawieszało... Podłączyłem je bezpośrednio pod wyjście prądowe więc powinno działać. w instrukcji jest że pracuje w zakresie 10-30V. Nie mam pomysłu czemu tak nie było.


Pozdrawiam,
Kamil

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak podłączyć lekki akumulator do napędu paralotniowego 80W z 14,5V?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map