RTV forum PL | NewsGroups PL

Ładowanie małego akumulatora z samochodu

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Ładowanie małego akumulatora z samochodu

Goto page 1, 2, 3  Next

Arnold Ziffel
Guest

Fri Dec 09, 2022 1:09 am   



Hej,

Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.

Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
(masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.

Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).

Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
małego akumulatora.

Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.

Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.

Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
OK.

A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

--
Nawalony zając wraca po nocy do domu. W pewnym momencie fiknął i
zasnął. W międzyczasie znalazły go dwa wilki i nie mogąc dojść do zgody
poobijały sobie mordy aż do utraty przytomności. Rano zając się budzi,
rozgląda się po pobojowisku i mówi:
- Ja to kiedyś po pijaku cały las rozwalę...

PiteR
Guest

Fri Dec 09, 2022 1:09 am   



in <news:befd9ccc-1aaf-4bf5-8064-dd9b931aef06_at_hooterville.invalid>
user Arnold Ziffel pisze tak:

Quote:
Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez
rezystor lub np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi
zostać.

dioda nie za delikatna?


Quote:
Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5
om. Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i
różnicy napięć 5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V
przepuści 400 mA, też będzie OK.

A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

Akumulator nieołowiowy? To nie wiem. Można go zniszczyć zbyt prostym
układem ładowania.

Ołowiowy przez żarówkę, tylko trzeba sie upewnić, że nie spali ona
samochodu w nietypowej sytuacji ciągłego zwarcia. Zrobiłem kilka
niezniszczalnych prostowników na żarówkach H4 mądrym inaczej.
Jak dotąd nie spalili domów.

--
Piter

poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
waszego czołgu.

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Fri Dec 09, 2022 1:09 am   





LordBluzg®🇵🇱
Guest

Fri Dec 09, 2022 2:22 am   





LordBluzg®🇵🇱
Guest

Fri Dec 09, 2022 2:23 am   





Arnold Ziffel
Guest

Fri Dec 09, 2022 3:16 am   



PiteR <email_at_fauszywy.pl> wrote:

Quote:
Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez
rezystor lub np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi
zostać.

dioda nie za delikatna?

Czemu? 3 A wystarczy, ten akumulator i tak nie powinien być ładowany
większym prądem.

Quote:
Akumulator nieołowiowy? To nie wiem. Można go zniszczyć zbyt prostym
układem ładowania.

No tak, napisałem wszystko a nie napisałem najważniejszego. Akumulator
ołowiowy, 12 V.

Quote:
Ołowiowy przez żarówkę, tylko trzeba sie upewnić, że nie spali ona
samochodu w nietypowej sytuacji ciągłego zwarcia. Zrobiłem kilka
niezniszczalnych prostowników na żarówkach H4 mądrym inaczej.
Jak dotąd nie spalili domów.

Tylko teraz pytanie jaka żarówka, żeby dobrać 2 A przy maksymalnie
rozładowanym akumulatorze... wychodzi 10 W ((14-9)*2), ale to dla
żarówki rozgrzanej w pełni...

--
Babcia do wnuka który bawi się telefonem:
- Wnusiu twoje pokolenie to jest uzależnione od technologii!
A na to wnuczek:
- Nie, nie babciu. To twoje pokolenie jest uzależnione od technologii -
powiedział odłączając wtyczkę respiratora.

Arnold Ziffel
Guest

Fri Dec 09, 2022 3:16 am   



LordBluzg(R)?? <mkawran_at_poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Żarówka lepsza bo masz światełko ładowania/kontrolka a dobór mocy
żarówki jest ogranicznikiem prądowym.

Kontrolka jest tak czy inaczej -- jest amperomierz panelowy.

--
W akademiku w pokoju studenckim trwa impreza. Biesiadnicy
raz po raz wznosza toast:
- Za Edka, żeby zdał!
W pewnej chwili otwieraja się drzwi i wchodzi Edek.
- I co Edek, zdałes?
- Zdałem, tylko jednej nie przyjęli, bo miała obita główkę.

Arnold Ziffel
Guest

Fri Dec 09, 2022 3:37 am   



LordBluzg(R)?? <mkawran_at_poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Żarówka lepsza niż opornik. Opornik nie ma funkcji świecenia (chyba że
przeginasz) i jest bardziej liniowy. Żarówka zmienia rezystancję na
lepszą dla akumulatora (właściwości rezystancyjne włókna). Tania, można
gniazdo zrobić a dostępna w każdym sklepie. Ja bym dał żarówkę.

Przekonałeś mnie :)

Mam jakąś 20W, pomierzę jutro jak to się zachowuje. Chociaż wszystko jest
w metalowej skrzynce, a żarówkę dla bezpieczeństwa jednak dam na zewnątrz
tej skrzynki.

https://youtu.be/GT1qN-epqdE (tylko już trochę nieaktualne, bo zamieniłem
sterownik świateł i wentylatora na impulsowy, działa dużo lepiej niż PWM)

--
Zamienie tesciowa na psa. Moze byl wsciekly.

LordBluzg®🇵🇱
Guest

Fri Dec 09, 2022 10:58 am   





RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Dec 09, 2022 12:31 pm   



Hello Arnold,

Friday, December 9, 2022, 12:09:57 AM, you wrote:

Quote:
Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.
Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
(masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.
Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).
Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
małego akumulatora.
Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.
Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.
Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
OK.
A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

Pozostałbym przy SEPIC - na UC3843 - masz ograniczenie prądowe i jest
to nie do zaebania.


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

PiteR
Guest

Fri Dec 09, 2022 1:47 pm   



in <news:71d2584e-659f-4186-ad2c-9ab83b14f579_at_hooterville.invalid>
user Arnold Ziffel pisze tak:

Quote:
Tylko teraz pytanie jaka żarówka, żeby dobrać 2 A przy maksymalnie
rozładowanym akumulatorze... wychodzi 10 W ((14-9)*2), ale to dla
żarówki rozgrzanej w pełni...

Ale ołowiowy z alternatora 14.4v nie ma limitera. Podłaczasz w
samochoodzie i juz. Zarówka dla stłumienia uderzenia.

--
Piter

poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
waszego czołgu.

Piotr Gałka
Guest

Fri Dec 09, 2022 3:33 pm   



W dniu 2022-12-09 o 15:06, Arnold Ziffel pisze:

Quote:
Ale akumulator rozruchowy w samochodzie może przyjąć te kilkadziesiąt
amperów na początku ładowania. Boję się, że jak ten mały będzie mocno
rozładowany (a jest rozładowywany cały czas, taka jego rola), to zbyt
wysoki prąd z alternatora go zabije (albo przynajmniej skróci żywotność).
Nie chcę przekraczać 2 A.

Jeśli ten mały będzie podłączony przez żarówkę to wydaje mi się, że ona
go powinna zabezpieczyć zarówno przez zabiciem przez prąd ładowania jak
i przed zabieraniem z niego prądu w czasie rozruchu. Rozruch trwa krótko
- z diody można chyba zrezygnować.

Kiedyś wyjąłem z jakiegoś zasilacza 12V z podtrzymaniem bateryjnym po
latach leżenia na półce akumulator (jakiś kilka razy mniejszy od
akumulatorów 7Ah).
Ustawiłem zasilacz laboratoryjny na 12V i 300mA, podłączyłem kompletnie
rozładowany akumulator (woltomierz pokazywał na nim coś koło 5V) i się
zdziwiłem. Napięcie na akumulatorze od razu skoczyło do 12V i pobierał
on zaledwie kilka mA. Z biegiem czasu prąd wzrastał.

Przed tym eksperymentem byłem przekonany, że jak rozładowany całkiem
akumulator podłączę do źródła 12V to weźmie tyle prądu ile fabryka dała
a to zdziwka.
P.G.

J.F
Guest

Fri Dec 09, 2022 4:00 pm   



On Thu, 8 Dec 2022 23:09:57 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
Quote:
Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.

Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
(masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.

Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).

Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
małego akumulatora.

Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.

Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.

Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
OK.

IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
ladowal wolno i nie do pelna.

a) dioda Schotky? Moze wystarczy.
b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?
wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
13.5V.

Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.

Wychodzi na to, ze przetwornica byla najlepsza.

J.

Arnold Ziffel
Guest

Fri Dec 09, 2022 4:04 pm   



RoMan Mandziejewicz <roman_at_pik-net.pl.invalid> wrote:

Quote:
Pozostałbym przy SEPIC - na UC3843 - masz ograniczenie prądowe i jest
to nie do zaebania.

Tam pewnie i tak tranzystor poszedł. Przetwornica bazuje na FP5139, jest
tam też mosfet RU7570L i diody SS56. Na razie tylko gdybam. Jak się w
końcu zbiorę, wykręcę płytkę i przywlokę do domu (wyjątkowo nie chce mi
się dzisiaj wychodzić, ale chcę to mieć zrobione), to sprawdzę na 100%.

Z drugiej strony jak poszedł tranzystor to możliwe, że kontroler też...

--
Student z biednego afrykanskiego panstwa przychodzi do hydraulika:
- Prose pan. Sedes mi zle pracowac. Woda sybko leciec i nie sdasyc
się umyc.

Arnold Ziffel
Guest

Fri Dec 09, 2022 4:06 pm   



PiteR <email_at_fauszywy.pl> wrote:

Quote:
Tylko teraz pytanie jaka żarówka, żeby dobrać 2 A przy maksymalnie
rozładowanym akumulatorze... wychodzi 10 W ((14-9)*2), ale to dla
żarówki rozgrzanej w pełni...

Ale ołowiowy z alternatora 14.4v nie ma limitera. Podłaczasz w
samochoodzie i juz. Zarówka dla stłumienia uderzenia.

Ale akumulator rozruchowy w samochodzie może przyjąć te kilkadziesiąt
amperów na początku ładowania. Boję się, że jak ten mały będzie mocno
rozładowany (a jest rozładowywany cały czas, taka jego rola), to zbyt
wysoki prąd z alternatora go zabije (albo przynajmniej skróci żywotność).
Nie chcę przekraczać 2 A.

--
- Czym różni się detka od studentki?
- ...
- Dętkę dmucha się raz...
Poza tym studentka pęka za pierwszym razem, a dętka za ostatnim...

Goto page 1, 2, 3  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Ładowanie małego akumulatora z samochodu

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map