Goto page 1, 2 Next
J.F
Guest
Mon Mar 11, 2013 5:43 pm
Patrze w sklepie ... telewizor 3D.
A sprzedawca dodatkowo zachwala ze ma konwersje z 2D.
Az nie uwierzylem i kazalem sobie zademonstrowac ... no, cos tam niby
poprzestawial, ale jak on to zrobil ?
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie
zachowalem jak pierwsi Francuzi w kinie :-)
J.
sundayman
Guest
Mon Mar 11, 2013 5:50 pm
Quote:
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie zachowalem
jak pierwsi Francuzi w kinie
no dobra, ale to było demo 3D.
A jak wyglądało to 3D zrobione z 2D ?
bo nie widziałem, ale jakoś nie bardzo wierzę , żeby to mogło dać jakiś
efekt sensowny...
No bo niby jak tu uzyskać informację o położeniu obiektu z 2D ?
Chyba żeby jakoś z analizy ruchu, ale no...
sundayman
Guest
Mon Mar 11, 2013 5:51 pm
Quote:
W latach siedemdziesiątych sprzedawali przystawki do konwersji
telewizorów czarnobiałych na kolorowe. To była taka szybka
z pleksi, na dole zielona, w środku niebieska a u góry żółta.
Nakładało się to na ekran.
A były też przystawki do konwersji na większą ilość cali.
Taka spora soczewka fresnela z podstawką, do postawienia przed TV
Jarosław Sokołowski
Guest
Mon Mar 11, 2013 5:51 pm
Pan J.F napisał:
Quote:
Patrze w sklepie ... telewizor 3D.
A sprzedawca dodatkowo zachwala ze ma konwersje z 2D.
Az nie uwierzylem i kazalem sobie zademonstrowac ... no,
cos tam niby poprzestawial, ale jak on to zrobil ?
W latach siedemdziesiątych sprzedawali przystawki do konwersji
telewizorów czarnobiałych na kolorowe. To była taka szybka
z pleksi, na dole zielona, w środku niebieska a u góry żółta.
Nakładało się to na ekran.
--
Jarek
Sebastian Biały
Guest
Mon Mar 11, 2013 6:34 pm
On 2013-03-11 17:50, sundayman wrote:
Quote:
No bo niby jak tu uzyskać informację o położeniu obiektu z 2D ?
http://en.wikipedia.org/wiki/2D_to_3D_conversion
Jakub Rakus
Guest
Mon Mar 11, 2013 6:41 pm
W dniu 11.03.2013 17:50, sundayman pisze:
Quote:
no dobra, ale to było demo 3D.
A jak wyglądało to 3D zrobione z 2D ?
Widziałem, badziew - wolę oglądać normalne 2D niż jakieś pseudo
3D-rozmazywanie, bo mniej więcej do tego się to sprowadzało.
--
Pozdrawiam
Jakub Rakus
Cezar
Guest
Mon Mar 11, 2013 6:43 pm
On 11/03/2013 16:43, J.F wrote:> Patrze w sklepie ... telewizor 3D.
Quote:
A sprzedawca dodatkowo zachwala ze ma konwersje z 2D.
Az nie uwierzylem i kazalem sobie zademonstrowac ... no, cos tam niby
poprzestawial, ale jak on to zrobil ?
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie zachowalem
jak pierwsi Francuzi w kinie :-)
J.
zalezy od zrodla. W niektorych, obraz po konwersji 2d>3d wyglada lepiej
niz zrodlo oryginalnie nagrane w 3d.
ogladam na panasonic 50ut50
c.
Tomasz Pyra
Guest
Mon Mar 11, 2013 8:18 pm
Dnia Mon, 11 Mar 2013 17:43:12 +0100, J.F napisał(a):
Quote:
Patrze w sklepie ... telewizor 3D.
A sprzedawca dodatkowo zachwala ze ma konwersje z 2D.
Az nie uwierzylem i kazalem sobie zademonstrowac ... no, cos tam niby
poprzestawial, ale jak on to zrobil ?
Sam algorytm jest podobny jak te bardziej zaawansowane geometryczne metody
kompresji obrazu.
Obraz jest dzielony jest na obiekty wypełnione teksturą, które między
ramkami obrazu same zmieniają się niewiele, ale się przesuwają, obracają i
wzajemnie zasłaniają.
Przy kompresji są one kompresowane osobno - przy konwersji do 3D
dostarczają informacji o budowie sceny.
Łatwo wtedy określić co przesuwa się na tle czego, na tej podstawie
budowany jest jako-taki Z-buffer i scena odbudowywana jest na podstawie
tych informacji już z gotowym buforem z.
Jak oglądałem dema algorytmów to mam wrażenie że obiekty odganięte jako
bliższe są nieco powiększane (żeby zasłonić nieznane tło) i dla każdego oka
nieco przesuwane w poziomie.
A okazuje się że mózg ma bardzo duże możliwości korekcji (a raczej
niezauważania) błędów przy takiej obróbce.
Samo postrzeganie 3D człowieka też nie polega głównie na paralaksie, a na
podświadomej interpretacji tego co się widzi, nawet jednym okiem.
Podobno wystarczy tylko lekko zmylić mózg budując pierwszy plan za pomocą
paralaksy, po to żeby resztę sceny zgadł już "wbudowanymi" algorytmami
interpretacji obrazu 3D.
Tak działały popularne kiedyś filmy na okulary czerwono-zielone. Zazwyczaj
tylko pierwszy plan był jakimś tam, nawt domalowanym czerwono-zielonym
obrazem, ale wystarczyło to do oszukania mózgu, że telewizor nie jest
płaskim ekranem, a oknem prowadzącym gdzieś wgłąb - dalsze plany były
interpretowane przez mózg tak naprawdę z obrazu 2D.
Podobnie to działa w kamerach 3D - one mają bardzo blisko osadzone
obiektywy, które dają słabą paralaksę. No ale chodzi tu właśnie żeby tylko
mózg przestawić w tryb interpretacji obrazu w telewizorze jako 3D, a on już
sam robi resztę.
Ogólnie temat symulacji wrażeń 3D dość ciekawy - chyba najważniejsze żeby
lewe i prawe oko dostało jakkolwiek inny obraz, a to wystarczy żeby
"wyobraźnia" zaczęła działać. Wystarczy założyć zwykłe czerwono-zielone
okulary i oglądając program 2D na telewizorze można w wielu scenach mieć
wrażenie 3D
mk
Guest
Mon Mar 11, 2013 10:26 pm
W dniu 2013-03-11 17:43, J.F pisze:
Quote:
Patrze w sklepie ... telewizor 3D.
A sprzedawca dodatkowo zachwala ze ma konwersje z 2D.
Az nie uwierzylem i kazalem sobie zademonstrowac ... no, cos tam niby
poprzestawial, ale jak on to zrobil ?
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie zachowalem
jak pierwsi Francuzi w kinie
A ja stanowczo protestuję przeciwko nazywaniu telewizji stereoskopowej
jako 3D. To co jest teraz, to co najwyżej 2.5D.
Jak będzie można poruszając głową i zaglądać za obiekty to będzie to 2.75D.
Jak będzie można zmieniać ogniskowanie oczu na różnych elementach sceny
i powyższe to wtedy będzie 3D.
O układach scalonych robiącą konwersję o której piszesz można było
przeczytać jakąś dekadę temu.
Dla niektórych scen filmowych algorytmy radzą sobie całkiem dobrze.
Marek Hołyński (zdaje się że w książce "Emailem z krzemowej doliny")
opisywał, że SGI miało dość dobrze rozwinięte techniki automatycznej
budowy scen 3D na podstawie materiału filmowego już w latach 90-tych.
pzdr
mk
Big Jack
Guest
Mon Mar 11, 2013 10:28 pm
W wiadomości
news://news-archive.icm.edu.pl/513e09a2$0$1214$65785112@news.neostrada.pl
*J.F* napisał(-a):
Quote:
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie
zachowalem jak pierwsi Francuzi w kinie
Wczoraj tak miałem na Canal+ 3D. Jak Robert Więckiewicz wystrzelił
taserem z ekranu, to po raz pierwszy na filmie 3D odrzuciło mnie
Konwersja 2D -> 3D to nieporozumienie
--
Big Jack
////// GG: 660675
( o o)
--ooO-( )-Ooo-
Gotfryd Smolik news
Guest
Tue Mar 12, 2013 12:32 am
On Mon, 11 Mar 2013, mk wrote:
Quote:
A ja stanowczo protestuję przeciwko nazywaniu telewizji stereoskopowej
jako 3D.
No popatrz.
Zgodni jesteśmy, ja już drugi raz w historii protestuję
(pierwszy raz, to przy kartach grafiki zdolnych do odwzorowania
na "płaskim" pojedynczym obrazie efektów oglądania głębi:
perspektywy, przesłaniania, "praktycznego" zamglenia itede).
Prawdą jest, że "w środku" obraz/odwzorowanie przestrzenne
jest robione, ale to dopiero ułamek całości prowadzącej
do efektu.
Coś tak jak kolorowe zdjęcia sprzed stu kilkunastu lat
(przez kilkadziesiąt lat nie do obejrzenia, trzeba przyznać
autorom że byli, nomen omen, wizjonerami).
Ad rem.
Ciekawe co za nazwę (w rozumieniu kategorii, a nie technologii)
marketoidzi by nadali holografii :>
"hipertrue 3D"?
"6D"?
W sumie już gdzieś widziałem opis helikopterka "6 kanałowego":
znaczy w lewo, prawo, dół, górę, naprzód i do tyłu, więc
metoda na mnożenie "D" jest już opanowana ;>
Quote:
Jak będzie można poruszając głową i zaglądać za obiekty
Nie sposób nie naruszyć netykiety
(znaczy "w zupełności zgoda")
pzdr, Gotfryd
Dariusz K. Ładziak
Guest
Tue Mar 12, 2013 1:08 am
Użytkownik Tomasz Pyra napisał:
Quote:
Dnia Mon, 11 Mar 2013 17:43:12 +0100, J.F napisał(a):
Patrze w sklepie ... telewizor 3D.
A sprzedawca dodatkowo zachwala ze ma konwersje z 2D.
Az nie uwierzylem i kazalem sobie zademonstrowac ... no, cos tam niby
poprzestawial, ale jak on to zrobil ?
Sam algorytm jest podobny jak te bardziej zaawansowane geometryczne metody
kompresji obrazu.
Obraz jest dzielony jest na obiekty wypełnione teksturą, które między
ramkami obrazu same zmieniają się niewiele, ale się przesuwają, obracają i
wzajemnie zasłaniają.
Przy kompresji są one kompresowane osobno - przy konwersji do 3D
dostarczają informacji o budowie sceny.
Łatwo wtedy określić co przesuwa się na tle czego, na tej podstawie
budowany jest jako-taki Z-buffer i scena odbudowywana jest na podstawie
tych informacji już z gotowym buforem z.
Jak oglądałem dema algorytmów to mam wrażenie że obiekty odganięte jako
bliższe są nieco powiększane (żeby zasłonić nieznane tło) i dla każdego oka
nieco przesuwane w poziomie.
A okazuje się że mózg ma bardzo duże możliwości korekcji (a raczej
niezauważania) błędów przy takiej obróbce.
Samo postrzeganie 3D człowieka też nie polega głównie na paralaksie, a na
podświadomej interpretacji tego co się widzi, nawet jednym okiem.
Podobno wystarczy tylko lekko zmylić mózg budując pierwszy plan za pomocą
paralaksy, po to żeby resztę sceny zgadł już "wbudowanymi" algorytmami
interpretacji obrazu 3D.
Tak działały popularne kiedyś filmy na okulary czerwono-zielone. Zazwyczaj
tylko pierwszy plan był jakimś tam, nawt domalowanym czerwono-zielonym
obrazem, ale wystarczyło to do oszukania mózgu, że telewizor nie jest
płaskim ekranem, a oknem prowadzącym gdzieś wgłąb - dalsze plany były
interpretowane przez mózg tak naprawdę z obrazu 2D.
Podobnie to działa w kamerach 3D - one mają bardzo blisko osadzone
obiektywy, które dają słabą paralaksę. No ale chodzi tu właśnie żeby tylko
mózg przestawić w tryb interpretacji obrazu w telewizorze jako 3D, a on już
sam robi resztę.
Ogólnie temat symulacji wrażeń 3D dość ciekawy - chyba najważniejsze żeby
lewe i prawe oko dostało jakkolwiek inny obraz, a to wystarczy żeby
"wyobraźnia" zaczęła działać. Wystarczy założyć zwykłe czerwono-zielone
okulary i oglądając program 2D na telewizorze można w wielu scenach mieć
wrażenie 3D
Nie. Nie wystarczy dać "innego obrazu" - musi być różny we właściwą
stronę. Próbowałeś kiedyś oglądać zamienione stereogramy? Widzisz jak po
dużej gorzale - pies ma czworo uszu... W życiu przestrzeni nie zobaczysz.
I anaglif to nie oszukiwanie mózgu - tak naprawdę rozdzielczość kątowa
naszych oczu ogranicza realne widzenie stereoskopowe do najdalej
kilkudziesięciu (ze wskazaniem na mniejsze wartości tego kilku-) metrów
- reszta to już interpretacja mózgu. Jest jeszcze parę sztuczek na które
mózg się nabiera - obiekty o barwach cieplejszych postrzegane są jako
bliższe, czerwone napisy na ciemnym tle ewidentnie wystają przed napisy
zielone...
--
Darek
>
Cezar
Guest
Tue Mar 12, 2013 7:25 am
On 11/03/2013 21:28, Big Jack wrote:
Quote:
W wiadomości
news://news-archive.icm.edu.pl/513e09a2$0$1214$65785112@news.neostrada.pl
*J.F* napisał(-a):
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie
zachowalem jak pierwsi Francuzi w kinie :-)
Wczoraj tak miałem na Canal+ 3D. Jak Robert Więckiewicz wystrzelił
taserem z ekranu, to po raz pierwszy na filmie 3D odrzuciło mnie
Konwersja 2D -> 3D to nieporozumienie
Postaram Ci sie nagrac kawalek programu z BBC1 HD, gdzie sam byłem
zdziwiony jak dobrze działa konwersja. Widać wyraźnie nawet 3 rózne
obiekty w róznych odległościach. Byc moze sygnał musi byc juz
przygotowany do konwersji (cos w stylu Dolby ProLogic dla dzwięku gdzie
na 2 kanałach zakodowywano 4-5 kanałów)
Nie mówie ze to to samo co sygnał 3D SBS ale jednak jakoś to działa.
c.
Andrzej Lawa
Guest
Tue Mar 12, 2013 8:32 am
W dniu 12.03.2013 00:32, Gotfryd Smolik news pisze:
Quote:
Jak będzie można poruszając głową i zaglądać za obiekty
Nie sposób nie naruszyć netykiety
(znaczy "w zupełności zgoda")
Przebiję - powinna być też możliwość dotknięcia (płaskiego mogę dotknąć

).
"Program complete - enter when ready"
Michal Schulz
Guest
Tue Mar 12, 2013 8:38 am
Am 11.03.13 22:28, schrieb Big Jack:
Quote:
P.S. a demo 3D ... oj, jak na mnie wyjechal pociag, to sie
zachowalem jak pierwsi Francuzi w kinie :-)
Wczoraj tak miałem na Canal+ 3D. Jak Robert Więckiewicz wystrzelił
taserem z ekranu, to po raz pierwszy na filmie 3D odrzuciło mnie
Konwersja 2D -> 3D to nieporozumienie
Obejrzyj to na telewizorze z 3D :)
http://www.youtube.com/watch?v=foQNrtUsEjw
Goto page 1, 2 Next