RTV forum PL | NewsGroups PL

Przednie kontrolowanie tylnej lampki ROWEROWEJ?

NOWY TEMAT

elektroda.net NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Przednie kontrolowanie tylnej lampki ROWEROWEJ?

Goto page Previous  1, 2, 3

Piotr Gałka
Guest

Sat Aug 05, 2017 10:49 am   



W dniu 2017-08-05 o 11:45, J.F. pisze:
Quote:
Można chyba założyć, że pobór prądu przez scalak jest 0.
Zatem wydłużenie czasu świecenia będzie odwrotnością wypełnienia
impulsów sterujących LEDami.
Oczy są wrażliwe na krótkie impulsy (trwający jakieś małe ms błysk lampy
błyskowej widzimy dłużej).

Piotrze, jestes pewny ze to tak dziala?

Bo mnie sie wydaje, ze zapalenie trwajace co najmniej 0.1-0.2s oko
rejestruje juz z pelna moca, a potem mozna wylaczyc na 0.8s, a efekt
bedzie i tak bardziej zauwazalny niz stale swiecaca ...
Za to jak zejdziesz na ms, to obserwowana jasnosc spadnie.

Nie, nie. Ja wcale nie twierdziłem, że LEDy w lampce można włączać na

pojedyncze ms i będzie to tak samo widoczne jakby je włączać na 0.1s. Ja
nie wiem jak dokładnie wzrok zadziała. Stwierdziłem tylko, że oczy są
wrażliwe na krótkie impulsy (przykład z lampą błyskową tylko aby nie być
gołosłownym z tą wrażliwością). A na ile to w przypadku takiej lampki ma
miejsce i na ile da się to wykorzystać ująłem bardzo nieprecyzyjnie
określeniem "dość małe wypełnienie" bo nie znam szczegółów.

Chciałem dać jakieś pojęcie, że wypełnienie zapewne jest mniejsze od
50%. Ale na ile mniejsze może być i człowiekowi będzie się nadal
wydawało, że mruga tak samo mocno to nie mam pojęcia. Mam swoje
podejrzenia (i nie jest to 1%), ale nie chciałem pisać liczb, gdy są to
tylko podejrzenia, bo ktoś mógłby z tego wyciągać jakieś wnioski.

Oscyloskop mam pod ręką, ale nie będę leciał do domu po lampkę. Poza tym
to na pewno byłaby inna lampka.
Projektant tamtej na pewno zdawał sobie sprawę z problemów z ilością
energii. Dlatego zapewne tylko 2 LEDy. Mam nadzieję, że jakieś takie
wymagające mniej prądu. I przy mruganiu zapewne starał się dać jak
najmniejsze wypełnienie, które uznał za wystarczające (pomiary innej
lampki nie będą adekwatne bo przy ich konstrukcji na pewno zużycie prądu
nie było najważniejszym kryterium).

Quote:
Takie ogniwo:
http://www.tme.eu/pl/details/mf-10w/moduly-fotowoltaiczne/
ma moc maksymalną (zapewne Sahara) 10W.

U nas jest niewiele gorzej niz na Saharze, o ile:
-ustawimy ogniwo protopadle do Slonca,
-akurat jest bezchmurne niebo.

Jednak warstwa powietrza do pokonania trochę grubsza.

Quote:
Wydaje mi się, że powierzchnia fotoogniwa w tej lampce (strzelam 2x2cm)
jest ze 200 razy mniejsza - czyli moc maksymalna 0,05W. To przy

moze 3x3 cm, a wtedy juz 0.1W

200 mi bardziej pasowało :)

Quote:
optymalnym ustawieniu do Słońca. W praktyce bym liczył na 5..10 razy mniej.
Moc 0,005W to na prawdę mała moc.

20mA*2V = 0.04W.
Godzinka idealnego oswietlenia - 2.5g swiecenia.
Jednej diody, plus miganie, minus sprawnosc aku i ukladu

A potem przyjdzie chmura i w nocy lampka zdechnie Smile

Dokładnie.

Według mnie, aby mieć pewne oświetlenie w nocy to lepiej wozić zapasowe
baterie niż zmieniać lampkę na solarną.

P.G.

Piotr Gałka
Guest

Sat Aug 05, 2017 10:54 am   



W dniu 2017-08-05 o 11:53, J.F. pisze:
Quote:

Mozesz w tym miec akumulatorek powiedzmy 800mAh.
piec LED po 20mA to 100mA, ale z wypelnieniem 1/4 to juz srednio 25mA
... i zapas na 30h.

Ale ... ogniwo powiedzmy 3x3 cm, 0.1W, jakies 35mA ladowania ...

Piszą, że ładuje w 2h - nie pasuje do 800mAh.
P.G.

J.F.
Guest

Sat Aug 05, 2017 11:17 am   



Dnia Sat, 5 Aug 2017 12:54:05 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
Quote:
W dniu 2017-08-05 o 11:53, J.F. pisze:
Mozesz w tym miec akumulatorek powiedzmy 800mAh.
piec LED po 20mA to 100mA, ale z wypelnieniem 1/4 to juz srednio 25mA
... i zapas na 30h.

Ale ... ogniwo powiedzmy 3x3 cm, 0.1W, jakies 35mA ladowania ...

Piszą, że ładuje w 2h - nie pasuje do 800mAh.

Znaczy sie uzyli 80mAh, a to starczy na 3h migania :-)

J.

J.F.
Guest

Sat Aug 05, 2017 12:25 pm   



Dnia Sat, 5 Aug 2017 12:49:58 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
Quote:
W dniu 2017-08-05 o 11:45, J.F. pisze:
Można chyba założyć, że pobór prądu przez scalak jest 0.
Zatem wydłużenie czasu świecenia będzie odwrotnością wypełnienia
impulsów sterujących LEDami.
Oczy są wrażliwe na krótkie impulsy (trwający jakieś małe ms błysk lampy
błyskowej widzimy dłużej).

Piotrze, jestes pewny ze to tak dziala?

Bo mnie sie wydaje, ze zapalenie trwajace co najmniej 0.1-0.2s oko
rejestruje juz z pelna moca, a potem mozna wylaczyc na 0.8s, a efekt
bedzie i tak bardziej zauwazalny niz stale swiecaca ...
Za to jak zejdziesz na ms, to obserwowana jasnosc spadnie.

Nie, nie. Ja wcale nie twierdziłem, że LEDy w lampce można włączać na
pojedyncze ms i będzie to tak samo widoczne jakby je włączać na 0.1s. Ja
nie wiem jak dokładnie wzrok zadziała. Stwierdziłem tylko, że oczy są
wrażliwe na krótkie impulsy

Na ile ja wiem, to oko krotkie impulsy calkuje/usrednia.
W koncu w siatkowce jakas fotochemia.
Nawet kiedys w fotometrii sie stosowalo tłumiki w postaci obracajacych
sie migawek sektorowych.

Wiec 20mA stale na LED, czy 100mA z wypelnieniem 1/5 - ta sama
jasnosc. Troche tu zalezy od samego LED, ktory moze byc nieliniowy,
ale od lat robia dosc liniowe - przynajmniej te bez luminoforu.

Z tym, ze to sie konczy gdzies na kilkudziesieciu Hz, wolniejsze
impulsy oko juz rozroznia.

Quote:
(przykład z lampą błyskową tylko aby nie być
gołosłownym z tą wrażliwością). A na ile to w przypadku takiej lampki ma
miejsce i na ile da się to wykorzystać ująłem bardzo nieprecyzyjnie
określeniem "dość małe wypełnienie" bo nie znam szczegółów.

Mnie o te ms chodzilo.

Quote:
Chciałem dać jakieś pojęcie, że wypełnienie zapewne jest mniejsze od
50%.

IMO - szybkie impulsowanie nic nie daje.
Dopiero przelaczeniu lampki w stosunkowo wolne miganie bedzie lepiej
widoczna - i to podwojnie lepiej - ten wspolczynnik wzrostu
"zauwazalnosci" trudno okreslic.


Sama lampka moze zas PWM miec, bo trzeba jakos dopasowac napiecie
baterii do napiecia diody. Ale wiele robi to bez przetwornic.

Quote:
Oscyloskop mam pod ręką, ale nie będę leciał do domu po lampkę. Poza tym
to na pewno byłaby inna lampka.
Projektant tamtej na pewno zdawał sobie sprawę z problemów z ilością
energii.

Chinczyk. Mogl miec w ... I tak sie sprzeda :-)

Quote:
Dlatego zapewne tylko 2 LEDy.

Teraz diody coraz mocniejsze - po co mial dawac 5*20mA,
skoro mozna 2*50mA ?

Quote:
Mam nadzieję, że jakieś takie wymagające mniej prądu.

Diody coraz lepsze .. ale te gorsze nadal sie sprzedaja.
W czerwonych postep chyba mniejszy.

Quote:
I przy mruganiu zapewne starał się dać jak
najmniejsze wypełnienie, które uznał za wystarczające

I tu na moj gust oko wymaga co najmniej 0.1s zalaczenia, aby w pelni
wykorzystac czulosc.

Tzn zebym dobrze napisal - pojedynczy blysk np 1ms*100mA
da na moj gust takie samo wrazenie jak 2ms*50mA czy 10ms*10mA.
Wiec po co forsowac duzym pradem.

Jesli bedziemy powtarzac impulsy np co 20ms, to efekt bedzie taki sam
jak staly prad 2mA. Czyli niezbyt jasno.
Chyba jeszcze przy powtarzaniu co 50ms (20Hz) oko po prostu usredni.

Z drugiej strony jest zas inaczej.
Impuls 1s*10mA bedzie bardziej zauwazalny niz 2s*5mA czy 5s*2mA.
Seria takich impulsow bedzie jeszcze bardziej zauwazalna, im
mocniejsze i czestsze.
I gdzies pomiedzy bedzie lezal optymalny czasdla roweru.

Wiec nie "milisekundy" i "PWM" tylko ulamki sekund i miganie.
Ale z tego migania dwa zyski - baterie sie oszczedza, a i czlowiek
taki migajace dostrzega latwiej niz stale swiecace.
Tylko musi migac w odpowiednio szybko - nie za czesto, nie za rzadko.

Quote:
Takie ogniwo:
http://www.tme.eu/pl/details/mf-10w/moduly-fotowoltaiczne/
ma moc maksymalną (zapewne Sahara) 10W.
U nas jest niewiele gorzej niz na Saharze, o ile:
-ustawimy ogniwo protopadle do Slonca,
-akurat jest bezchmurne niebo.
Jednak warstwa powietrza do pokonania trochę grubsza.

Powietrze malo rozpraszajace jest :-)

Choc o zachodzie Slonce czerwone ... ale krzemowe ogniwa wlasnie
czerwony lubia :-)

Quote:
Wydaje mi się, że powierzchnia fotoogniwa w tej lampce (strzelam 2x2cm)
jest ze 200 razy mniejsza - czyli moc maksymalna 0,05W. To przy
moze 3x3 cm, a wtedy juz 0.1W
200 mi bardziej pasowało Smile

Pelne kola :-)

Quote:
optymalnym ustawieniu do Słońca. W praktyce bym liczył na 5..10 razy mniej.
Moc 0,005W to na prawdę mała moc.

20mA*2V = 0.04W.
Godzinka idealnego oswietlenia - 2.5g swiecenia.
Jednej diody, plus miganie, minus sprawnosc aku i ukladu

A potem przyjdzie chmura i w nocy lampka zdechnie :-)

Dokładnie.
Według mnie, aby mieć pewne oświetlenie w nocy to lepiej wozić zapasowe
baterie niż zmieniać lampkę na solarną.

Jest jeszcze wersja lampka solarna + druga na dynamo.
Na ile starczy, na tyle starczy, potem tez da sie jechac :-)

J.

Piotr Gałka
Guest

Sat Aug 05, 2017 12:34 pm   



W dniu 2017-08-05 o 14:00, Yerine Ictimai pisze:
Quote:

Aha, wnioskujac z Waszych wskazowek problem nie ogniwo
fotowoltaiczne stanowi lecz maly akumulator.
Poniewa wyobrazam sobie aby jezdzac tu i tam w dzien (najczesciej)
akumulator STOPNIOWO ladowal sie az do full, aby potem w nocy
wykorzystac zgromadzona tam energie. I wtedy to jak rower stoi
pomiedzy jazdami, np w mieszkaniu lub w garazu, jest bez
znaczenia poniewaz zgromadzona energia jest przetrzymywana przez
akumulator ktory czeka znowu na OKAZJE zeby slonce go nieco
podladowalo.

Należy zacząć od mechanizmu włączania tej lampki. Nie miałem w ręku, na
zdjęciu nie rzucił mi się w oczy żaden przycisk. Może ona jak "widzę
ciemność, ciemność widzę" z automatu zaczyna migać.
Jeśli tak to o stopniowym doładowywaniu i czekaniu na okazję (stojąc w
piwnicy) - zapomnieć.
Nawet jak nie, to akumulatorki podlegają stopniowemu samorozładowaniu
(jakie jak szybko - nie znam szczegółów). W przypadku sporadycznego
używania roweru może to oznaczać, że za każdym razem zaczynamy od stanu
naładowania w okolicy 0.

Reklamują, że zwalnia z problemu kupowania bateryjek. Ile lat wytrzymuje
typowy akumulator w komórce?

Quote:
Poniewaz ta lampka ma maly akumulatorek to moze kupic taki
powerbank z bateria sloneczna, jak oceniacie? Wink

Każdy ma swój rozum i po przemyśleniu musi wybrać co mu pasuje.
Skoro już tak się zafiksowałeś na zieloną energię to są jakieś słoneczne
ładowarki paluszków (nigdy się nie interesowałem - tylko słyszałem).
Takie cuś na stałe na bagażniku może załatwiłoby dość energii zarówno do
przedniej jak i tylnej lampki. Nie zakładam łączenia tego kablami tylko
przekładanie paluszków.

Może wywalenie tego kabla co masz w ramie jest najprostszym rozwiązaniem
aktualnego Twojego problemu.
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Sat Aug 05, 2017 12:42 pm   



W dniu 2017-08-05 o 14:25, J.F. pisze:
Quote:

Tzn zebym dobrze napisal - pojedynczy blysk np 1ms*100mA
da na moj gust takie samo wrazenie jak 2ms*50mA czy 10ms*10mA.
Wiec po co forsowac duzym pradem.

Duży prąd większe napięcie - mniejsza różnica napięcia między baterią a

LED - potencjalnie mniejsze starty.
Ale ja nie na poważnie Smile
P.G.

J.F.
Guest

Sat Aug 05, 2017 2:46 pm   



Dnia Sat, 5 Aug 2017 14:42:26 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
Quote:
W dniu 2017-08-05 o 14:25, J.F. pisze:
Tzn zebym dobrze napisal - pojedynczy blysk np 1ms*100mA
da na moj gust takie samo wrazenie jak 2ms*50mA czy 10ms*10mA.
Wiec po co forsowac duzym pradem.

Duży prąd większe napięcie - mniejsza różnica napięcia między baterią a
LED - potencjalnie mniejsze starty.
Ale ja nie na poważnie Smile

IMO jednak nie - straty beda, tyle ze w LED.
A wieksze straty to wieksza temperatura i mniejsza sprawnosc swiecenia
:-(

Fakt, ze tam takie napiecia, ze nie wiadomo co lepsze - przetwornica,
czy liniowy ogranicznik.


J.

J.F.
Guest

Sat Aug 05, 2017 3:03 pm   



Dnia Sat, 5 Aug 2017 14:00:39 +0200 (GMT+02:00), Yerine Ictimai
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx_at_poczta.onet.pl> Wrote in message:
Ale ... ogniwo powiedzmy 3x3 cm, 0.1W, jakies 35mA ladowania ...

Piszą, że ładuje w 2h - nie pasuje do 800mAh.
Znaczy sie uzyli 80mAh, a to starczy na 3h migania :-)


Aha, wnioskujac z Waszych wskazowek problem nie ogniwo
fotowoltaiczne stanowi lecz maly akumulator.

Problem to brak parametrow.
Czyli kupujesz kota w worku.

Za to parametry fotoogniw sa dosc dobrze znane, i jak widziales
obliczenie - niezbyt starcza.
A wiec ... maly akumulator, czy slabe diody ?

No coz 10zl nie majatek, mozna kupic, oddac, i zazadac zwrotu
pieniedzy, bo nie ma deklarowanych parametrow :-)


Quote:
Poniewa wyobrazam sobie aby jezdzac tu i tam w dzien (najczesciej)
akumulator STOPNIOWO ladowal sie az do full, aby potem w nocy
wykorzystac zgromadzona tam energie. I wtedy to jak rower stoi
pomiedzy jazdami, np w mieszkaniu lub w garazu, jest bez
znaczenia poniewaz zgromadzona energia jest przetrzymywana przez
akumulator ktory czeka znowu na OKAZJE zeby slonce go nieco
podladowalo.

A w praktyce bedzie tak, ze
-wyjezdzasz wieczorem, swiatla nie ma, bo sie akumulatory
samorozladowaly od ostatniego wyjazdu,
-jedziesz na pare dni pogoda fajna, pochmurna, bilans ujemny.

Quote:
Poniewaz ta lampka ma maly akumulatorek to moze kupic taki
powerbank z bateria sloneczna, jak oceniacie? Wink

Na pewno ma wieksze ogniwo, wieksza baterie, mozliwosc dowolnego
ustawienia ... ale nie swieci. A ta lampka nie ma gniazda do
ladowania.

W sumie ... to za dnia mozna ja wyciagnac i ustawic do sloneczka,
tylko jak zgrabnie zamocowac ?

J.

Goto page Previous  1, 2, 3

elektroda.net NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Przednie kontrolowanie tylnej lampki ROWEROWEJ?

NOWY TEMAT

RTV map News map