RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak robicie soldermaskę?

NOWY TEMAT

elektroda.net NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak robicie soldermaskę?

Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Marek S
Guest

Sun Apr 30, 2017 11:45 pm   



Witam,

Dwustronne płytki PCB wychodzą mi już idealnie. Teraz przyszedł czas na
zabawę w soldermaskę. Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
testów i ... poległem na wstępie. Tutorial jest niby banalny: nanosimy
farbę dociskamy folią taką jak do wydruków laserowych, rozprowadzamy
farbę. Potem nakładamy maskę i gotowe (w skrócie). Powstał jednak
problem natury praktycznej. Gdy zapaćkam płytkę farbą to nie widać
ścieżek. Jak więc zsynchronizować położenie maski? Wiercicie otwory
naprowadzające? Jeśli tak, to ta metoda przy robieniu płytek
dwustronnych słabo się sprawdzała. Soldermaski nie wymagają aż takie
precyzji co prawda... Ale to tylko moje domniemania. Wolałbym poczytać o
doświadczeniach tych, którzy już przebrnęli zagadnienie.

--
Pozdrawiam,
Marek

kriters
Guest

Mon May 01, 2017 5:46 am   



On 2017-05-01 01:45, Marek S wrote:
Quote:
Witam,

Dwustronne płytki PCB wychodzą mi już idealnie. Teraz przyszedł czas
na zabawę w soldermaskę. Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
testów i ... poległem na wstępie. Tutorial jest niby banalny: nanosimy
farbę dociskamy folią taką jak do wydruków laserowych, rozprowadzamy
farbę.

Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
dokładnie to samo). Folią do wydruków? U mnie praktycznie każda folią
się idealnie
klei do tej farby. Naświetlam, zdejmuje, całość trzyma się folii lepiej
niż płytki. Udało mi się znaleźć jeden jedyny tutorial gdzie autor
stwierdza, że
u niego też prawie nic nie działało. Mnie udało się w końcu znaleźć
rodzaj celofanu, który się tej farby tak nie klei. Ale to wcale nie
rozwiązało problemu
ponieważ później ta farba nie kleiła się już ani do folii ani do płytki.
Czego bym nie robił od kilku % do prawie całości mi od razu odchodzi.

Quote:
Potem nakładamy maskę i gotowe (w skrócie). Powstał jednak problem
natury praktycznej. Gdy zapaćkam płytkę farbą to nie widać ścieżek.
Jak więc zsynchronizować położenie maski? Wiercicie otwory
naprowadzające? Jeśli tak, to ta metoda przy robieniu płytek
dwustronnych słabo się sprawdzała. Soldermaski nie wymagają aż takie
precyzji co prawda... Ale to tylko moje domniemania. Wolałbym poczytać
o doświadczeniach tych, którzy już przebrnęli zagadnienie.

U mnie akurat tego problemu nie było. Jak się przyciśnie farbę to jest
dosyć prześwitująca i ścieżki da się jakoś tam ułożyć.

Te moje farbki pewnie ostatecznie trafią na śmietnik. Gdyby ktoś chciał
to chętnie się pozbędę. Nie wiem tylko czy one się
jeszcze nadają (o ile kiedykolwiek się nadawały).

jacek
Guest

Mon May 01, 2017 10:27 am   



Użytkownik "kriters" <kritersi_at_o2.pl> napisał w wiadomości
news:5906cbc5$0$15188$65785112_at_news.neostrada.pl...
Quote:
On 2017-05-01 01:45, Marek S wrote:
Witam,

Dwustronne płytki PCB wychodzą mi już idealnie. Teraz przyszedł czas na
zabawę w soldermaskę. Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
testów i ... poległem na wstępie. Tutorial jest niby banalny: nanosimy
farbę dociskamy folią taką jak do wydruków laserowych, rozprowadzamy
farbę.

Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
dokładnie to samo). Folią do wydruków? U mnie praktycznie każda folią się
idealnie
klei do tej farby. Naświetlam, zdejmuje, całość trzyma się folii lepiej
niż płytki. Udało mi się znaleźć jeden jedyny tutorial gdzie autor
stwierdza, że
u niego też prawie nic nie działało. Mnie udało się w końcu znaleźć rodzaj
celofanu, który się tej farby tak nie klei. Ale to wcale nie rozwiązało
problemu
ponieważ później ta farba nie kleiła się już ani do folii ani do płytki.
Czego bym nie robił od kilku % do prawie całości mi od razu odchodzi

Dlatego wam nie wychodzi bo trzeba mieć światło UV-A
to co macie do Fotopozitiwa się nie nadaje.
Chyba że będziecie naświetlać 5 godzin.

kriters
Guest

Mon May 01, 2017 10:55 am   



On 2017-05-01 12:27, jacek wrote:
[quote]
Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
dok

jacek
Guest

Mon May 01, 2017 11:28 am   



Użytkownik "kriters" <kritersi_at_o2.pl> napisał w wiadomości
news:59071412$0$647$65785112_at_news.neostrada.pl...
Quote:
On 2017-05-01 12:27, jacek wrote:

Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
dok3adnie to samo). Foli? do wydruków? U mnie praktycznie ka?da foli?
sie
idealnie
klei do tej farby. Na?wietlam, zdejmuje, ca3o?a trzyma sie folii lepiej
ni? p3ytki. Uda3o mi sie znale?a jeden jedyny tutorial gdzie autor
stwierdza, ?e
u niego te? prawie nic nie dzia3a3o. Mnie uda3o sie w koncu znale?a
rodzaj
celofanu, który sie tej farby tak nie klei. Ale to wcale nie rozwi?za3o
problemu
poniewa? pó?niej ta farba nie klei3a sie ju? ani do folii ani do p3ytki.
Czego bym nie robi3 od kilku % do prawie ca3o?ci mi od razu odchodzi
Dlatego wam nie wychodzi bo trzeba miea ?wiat3o UV-A
to co macie do Fotopozitiwa sie nie nadaje.
Chyba ?e bedziecie na?wietlaa 5 godzin.
Jaasne. Rozumiem, że masz w tym temacie jakieś doświadczenie? Bo już raz
za namową
forumowych teoretyków nakupiłem lamp i nie zmienilo to kompletnie nic
(zmniejszył
się trochę czas po którym płytkę można wyrzucić na śmietnik).

A osoby, które rzekomo z powodzeniem stosują te farby ponoć używają
dowolnej
lampy (lampa do paznokci albo i zwykła żarówka). Tak samo z folią. Tylko u
mnie coś
to nie działa.

Jak chcesz się wymądrzać to ci chętnie podeśle te farby. Zobaczymy co z
tego wyjdzie.

Niestety nie wymądrzam się.
Mam te farby zieloną i niebieską.
Przy normalnym świetle też farba się utwardzi tylko trwa to kilkanaście
godzin.
Nikt tego nie napisze że czekał 15 godzin tylko 5 minut a to niemożliwe.
To jest farba drukarska utwardzana UV-A i tyle nic innego.
Nie jestem drukarzem oni bardziej się na tym znają.
Na papier kredowy nakłada się kilka um a na płytkę
PCB dużo grubsza warstwa od 50 do 100 um - miedź na
płytkach ma 18 um ; 35 um lub 70 um więc ta warstwa musi się
utwardzić. Więc nie trwa to 5 minut tylko dłużej.
Mam dosyć mocną naświetlarkę ok 80W mieszane UV i aby
wsępnie utwardzić tą farbę muszę czekać conajmniej 30 min.
Po rozklejeniu i umyciu padów z nieutwardzonej farby, następne
30 minut do utwardzenia. Dlatego napisałem że trzeba by mieś
lampy UV-A żeby to trwało 5 minut.

kriters
Guest

Mon May 01, 2017 11:43 am   



On 2017-05-01 13:28, jacek wrote:
[quote]Przy normalnym

jacek
Guest

Mon May 01, 2017 12:04 pm   



Użytkownik "kriters" <kritersi_at_o2.pl> napisał w wiadomości
news:59071f68$0$5153$65785112_at_news.neostrada.pl...
Quote:
On 2017-05-01 13:28, jacek wrote:
Przy normalnym ?wietle te? farba sie utwardzi tylko trwa to kilkana?cie
godzin.
Nikt tego nie napisze ?e czeka3 15 godzin tylko 5 minut a to niemo?liwe.
To jest farba drukarska utwardzana UV-A i tyle nic innego.
Nie jestem drukarzem oni bardziej sie na tym znaj?.
Na papier kredowy nak3ada sie kilka um a na p3ytke
PCB du?o grubsza warstwa od 50 do 100 um - mied? na
p3ytkach ma 18 um ; 35 um lub 70 um wiec ta warstwa musi sie
utwardzia. Wiec nie trwa to 5 minut tylko d3u?ej.
Mam dosya mocn? na?wietlarke ok 80W mieszane UV i aby
wsepnie utwardzia t? farbe musze czekaa conajmniej 30 min.
Po rozklejeniu i umyciu padów z nieutwardzonej farby, nastepne
30 minut do utwardzenia. Dlatego napisa3em ?e trzeba by mie?
lampy UV-A ?eby to trwa3o 5 minut.
Tu autor pisze o 30 minutach ale na słońcu:

http://www.instructables.com/id/Professional-Home-Brew-PCB-Creating-a-solder-mask/

Ten z kolei pisze pisze o 10 minutach:

https://www.youtube.com/watch?v=y-bjbF8USHc

U mnie faktycznie te czasy były dużo krótsze. Gdybym trzymał więcej niż 5
minut
to całość się kompletnie prześwietli. Wzdruk z mojej drukarki nie jest
rewelacyjny nawet
jeśli dam go podwójnie.

Jaką nasz drukarkę.
Jeżeli laserową to potrzymaj w oparach nitro 2 do 3 minut.
Robiłem tak - opakowanie po foli na górną pokryę od wewnątrz
wylewam nakrętke rozpuszczalnika nitro i tym
zamykałem opakowanie.
W środku była wydrukowana klisza.
Toner się rozpuścił i zczernił.
Jeżeli atramentowa to tylko folia Ulano.
Taką teraz stosuję wydruki tak czarne jak klisza.
Tylko drukarka z atramentem barwnikowym
np: R285 ; PX710 .... PX830...
bo z atramentem pigmentowym wydruki podobne
do laserowej - takie kropki.
Naprawdę robie to już bardzo długo nic lepszego
nie wymyśliłem.

kriters
Guest

Mon May 01, 2017 12:26 pm   



On 2017-05-01 14:04, jacek wrote:
[quote]U

Sebastian Biały
Guest

Mon May 01, 2017 12:53 pm   



On 5/1/2017 1:45 AM, Marek S wrote:
Quote:
Teraz przyszedł czas na
zabawę w soldermaskę.

A w jakim celu?

Marek
Guest

Mon May 01, 2017 12:55 pm   



On Mon, 1 May 2017 12:55:16 +0200, kriters <kritersi_at_o2.pl> wrote:
Quote:
(zmniejszył
się trochę czas po którym płytkę można wyrzucić na śmietnik).

A tak z innej beczki, serio opłaca się bawić w tego młodego chemika
(ze słabym skutkiem jak widzę) zamiast wydać te kilkadziesiąt zł na
porządną płytkę z płytkarni nawet w pojedynczym egzemplarzu ?

--
Marek

kriters
Guest

Mon May 01, 2017 1:04 pm   



On 2017-05-01 14:55, Marek wrote:
Quote:
On Mon, 1 May 2017 12:55:16 +0200, kriters <kritersi_at_o2.pl> wrote:
(zmniejszył
się trochę czas po którym płytkę można wyrzucić na śmietnik).

A tak z innej beczki, serio opłaca się bawić w tego młodego chemika
(ze słabym skutkiem jak widzę) zamiast wydać te kilkadziesiąt zł na
porządną płytkę z płytkarni nawet w pojedynczym egzemplarzu ?

Kilkadziesiąt zł + 3-6 tygodni czekania (bezcenne). Chyba, że jakiś

super express ale to już wtedy nie kilkadziesiąt.

AlexY
Guest

Mon May 01, 2017 1:34 pm   



Sebastian Biały pisze:
Quote:
On 5/1/2017 1:45 AM, Marek S wrote:
Teraz przyszedł czas na
zabawę w soldermaskę.

A w jakim celu?

Dziwne pytanie, nie wiesz po co robi się soldermaskę?


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Sebastian Biały
Guest

Mon May 01, 2017 2:06 pm   



On 5/1/2017 3:34 PM, AlexY wrote:
Quote:
Teraz przyszedł czas na
zabawę w soldermaskę.
A w jakim celu?
Dziwne pytanie, nie wiesz po co robi się soldermaskę?

Nie wiem. TQFP amatorsko lutuje się bez solder maski wystarczająco
wygodnie. Nie rozumiem jaki cel przyswieca męczeniu sie w domu z czymś
co jest w sumie zbędne dla *amatora* a zajmuje dużo czasu.

Maciek
Guest

Mon May 01, 2017 3:23 pm   



W dniu 01.05.2017 o 01:45, Marek S pisze:
Quote:
Witam,

Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
testów i ... poległem na wstępie.

Ja bawiłem się farbą Peters, jest na Allegro jak poszukasz (hasło:
peters pcb Wink )
Opis metody jest na elektrodzie:
https://tinyurl.com/mmm63e6

Nie używałm do tego sita, nie miałem zamiaru inwestować.
Soldermaskę nakładałem aerografem, suszenie wstępne w pudełku na
grzejniku olejowym po sprawdzeniu temperatury, wygrzewanie końcowe hotem
w alu pudełku.
Z pozycjonowaniem kliszy do naświetlenia nie pamiętam abym miał problemy.
Maska wyszła. Mechanicznie wystarczająco wytrzymała, właściwie bez
zastrzeżeń. Połysku co prawda nie uzyskałem, prawdopodobnie przez
rozpuszczalniki, którymi czyściłem płytkę.
Znajomy jak zobaczył efekt końcowy był zaskoczony, ja nie bardzo, jest
bo jest Wink.
Równie dobrze można tą metodą zrobić opis płytki (np. biały).
Z innej beczki miałem również pomysł aby zamiast farby Peters spróbować
lakieru hybrydowego UV do paznokci, ale na razie tylko na pomyśle się
skończyło (tani).
Ogólnie może jeszcze kiedyś się pobawię, jednak i tak uważam, że szkoda
na to czasu.

Nagminnie za to płytki po wytrawieniu cynuję pastą:
http://www.skidol.pl/pasta-do-lutowania-lf/

Metoda banalna, bez babrania się ze stopem Lichtenberga, wychodzi
za...cie a pasty starcza na hohoho;-)
Po wytrawieniu płytkę czyścisz rozpuszczalnikiem, następnie nakładasz
pastę na całą jej powierzchnię. Potem dajesz pod hota na 245-260C.
Kawałek po kawałku wygrzewasz, idzie szybko.
No i tutaj uwaga, pasta ma się wysuszyć i delikatnie ściąć a nie stopić
na cynę, więc nie należy dawać za wysokich temperatur a tyle co
napisałem i będzie ok. Potem myjesz w wodzie.
Końcowo masz płytkę taką jak po wytrawieniu, czyli idealną powierzchnię,
tylko srebrną na lustro no i PBFree Wink.
Można jeszcze lakierem bezbarwnym pociągnąć po zlutowaniu i jest ładnie.

AlexY
Guest

Mon May 01, 2017 3:29 pm   



Sebastian Biały pisze:
Quote:
On 5/1/2017 3:34 PM, AlexY wrote:
Teraz przyszedł czas na
zabawę w soldermaskę.
A w jakim celu?
Dziwne pytanie, nie wiesz po co robi się soldermaskę?

Nie wiem. TQFP amatorsko lutuje się bez solder maski wystarczająco
wygodnie. Nie rozumiem jaki cel przyswieca męczeniu sie w domu z czymś
co jest w sumie zbędne dla *amatora* a zajmuje dużo czasu.

Nie mam więcej pytań.


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

elektroda.net NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak robicie soldermaskę?

NOWY TEMAT

RTV map News map